Chais2025_Heb_and_Eng-web

232 ע שילוב כלי בינה מלאכותית יוצרת בלמידה אקדמית: ניתוח דפוסי שימוש בקרב סטודנטים לתואר ראשון )פוסטר( תקציר תחום הבינה המלאכותית היוצרת ) GenAI ( מציע אפשרויות חדשניות בלמידה אקדמית שלא ניתן היה ליישמן קודם לכן. המחקר בחן את דפוסי השימוש בכלי בינה מלאכותית יוצרת ) GenAI ( בקרב סטודנטים שנה א' לתואר ראשון בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב - HIT . המחקר התמקד בפרויקט סיום משולב של שלושה קורסים העוסקים בעיצוב ואפיון ממשקי משתמש והנגשת אתרי אינטרנט. נערך סקר בקרב 112 סטודנטים בסוף סמסטר ב' תשפ"ד. הסקר בחן את השימוש בכלי GenAI לאורך ארבעה שלבי הפרויקט המשותף לשלושת הקורסים: 1 . רעיון, 2 . מחקר, 3 . אפיון ועיצוב, 4 . יצירה והפקה. בכל ש לב נבדקו סוגי הכלים, היקף השימוש, מספר הפרומפטים, זמן השימוש והערכת תרומתם ללמידה. לפי תשובות הסטודנטים עולה ש - ChatGPT הוא כלי המוביל בכל השלבים, ו אחריו Gemini ו - Leonardo . נמצא שימוש בהיקף בינוני - גבוה בכלי GenAI בעיקר בשלב המחקר ) 45.5% ( ובשלב היצירה ) 51.5% .( השימוש המועט ביותר היה בשלב הרעיון ) 21.5% ( ובשלב האיפיון והעיצוב 27.3% . ניתן להסביר את השימוש המועט בשלב הרעיון בכך שסגל ההוראה הנחה את הסטודנטים לבחור רעיון מתוך מספר רעיונות שנקבעו מראש. ניתן להסביר את השימוש המועט בשלב האפיון והעיצוב בכך שחלק מהדרישות בשלב הזה כללו יצירת מסמך מסכם האוסף השראות מאתרי אינטרנט ספציפיים ונראה שחלק מהסטודנטים הסתפק בכך. השימושים השכיחים היו לקבלת השראה, ליצירת תוכן כדוגמת פרסונות, תמונות ואיורים. בתחילת הכנת הפרויקט, בשלב הרעיון, ממוצע מספר הפרומפטים שבוצע עמד על 7.1 , ובשלב ה אחרון של היצירה נרשמה עליה קלה ל -7.4 . עם זאת, בשלב השני נרשמה ירידה ) 5.1 ( שנמשכה גם לשלב האפיון והעיצוב ) 4.1 .( – מגמת ה " U " יכול להעיד על תהליך למידה והתמחות: בשלב הרעיון היה ניסוי וטעיה רב, לאחר מיכן התייעלות, ולבסוף שימוש מדויק ומכוון מטרה. ניתן לשער שבתחילת תחילת התהליך כשהסטודנטים לא היו בטוחים באופן שיש לנסח פרומפטים )שלב ניסוי וטעיה( ובשלב האחרון מספר הפרומפטים עלה יחד עם התמחותם של הסטודנטים ושאיפתם לדייק את התוצר החזותי הסופי. הערכת תרומת הכלים עלתה באופן עקבי לאורך שלבי הפרויקט, מציון 3.6 )טווח 1-5 ( בשלב הרעיון ועד 4.7 בשלבים האחרונים. הממצאים מצביעים על תהליך התמחות הדרגתי בשימוש בכלי GenAI , המתבטא עלייה בשימוש בכלי GenAI ובתרומה הנתפסת. ניראה שהנחיות הסגל השפיעו על דפוסי השימוש, כפי שניכר בשימוש המופחת בשלבים שבהם ניתנו הכוונות ספציפיות לשימוש במקורות מסורתיים. השלב האחרון של הפרויקט הציג שילוב מעניין של היקף שימוש גבוה, מספר פרומפטים רב ותועלת נתפסת גבוהה, להערכתנו, ממצא זה מעיד על בשלות בשימוש בכלי GenAI ללמידה. המחקר מספק תובנות ראשוניות וחשובות להבנת השילוב של כלי GenAI בלמידה אקדמית. יש להתייח ס לממצאים בזהירות נוכח המדגם המצומצם והייחודיות של אוכלוסיית המחקר. מחקרי המשך נדרשים כדי לבחון את הנושא במדגמים גדולים יותר ובמגוון תחומי לימוד. מילות מפתח: בינה מלאכותית יוצרת, טכנולוגיות למידה, חינוך גבוה, ChatGPT , עיצוב ממשק משתמש .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw