Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 229 ניזאר ביטאר, ניצה דוידוביץ' ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה מהפכה דיגיטלית בהשכלה הגבוהה: חוויות מרצים בהטמעת למידה דיגיטלית במוסד אקדמי בישראל )פוסטר( ניצה דוידוביץ' אוניברסיטת אריאל d.nitza@ariel.ac.il ניזאר ביטאר המכללה האקדמית עמק יזרעאל nizarb@yvc.ac.il Digital Revolution in Higher Education: Faculty Experiences with Digital Learning Implementation in an Israeli Academic (Poster) Nizar Bitar The Max Stern Yezreel Valley College nizarb@yvc.ac.il Nitza Davidovich Ariel University d.nitza@ariel.ac.il Abstract This qualitative study employs a phenomenological approach to examine the implementation of Digital Learning initiatives in Israeli higher education, as part of the Council for Higher Education and the Planning and Budgeting Committee's program. Through in-depth interviews with 15 faculty members at an institution in northern Israel, the research reveals four interconnected domains influencing Digital Learning implementation: educational, personal, cultural-social, and institutional. The findings highlight how lecturers navigate the dual challenge of integrating pedagogical innovation while preserving traditional educational practices like 'chavruta' in digital environments. This study is particularly significant as it examines the implementation of digital learning within the unique cultural context of Israeli higher education, where traditional educational practices meet technological innovation. The study reveals unique cultural adaptations into educational approaches, and emphasizes the critical role of institutional support in successful implementation. While Digital Learning enhances pedagogical innovation and accessibility, it presents significant challenges in terms of technological adaptation, increased faculty workload, and cultural integration. The research reveals that faculty members develop creative strategies to address these challenges, including the use of advanced digital tools, development of innovative assessment methods, and creation of hybrid learning spaces that combine the advantages of traditional and digital learning. This study contributes to understanding the complexities of digital transformation in higher education within culturally diverse settings and offers strategic recommendations for refining Digital Learning implementation in the Israeli academic context. Keywords: Digital Learning, Higher Education, Faculty Experiences, Educational Technology Integration, Cultural Adaptation. תקציר המהפכה הדיגיטלית בהשכלה הגבוהה מציבה אתגרים והזדמנויות משמעותיים בפני מוסדות אקדמיים ברחבי העולם. מחקר איכותני זה, שנערך במוסד להשכלה גבוהה בצפון ישראל, בחן את יישום תוכנית הלמידה הדיגיטלית של המועצה להשכלה גבוהה )מל"ג( והוועדה לתכנון ותקצוב )ות"ת(, תוך התמקדות בחוויית המרצים ובתהליכי ההטמעה. המתודולוגיה התבססה על ניתוח פנומנולוגי של ראיונות עומק מובנים למחצה עם 15 מרצים מדיסציפלינות שונות, שנבחרו בקפידה לייצג מגוון רחב של תחומי דעת, ותק אקדמי וניסיון בהוראה דיגיטלית. הראיונות, שנמשכו כשעה כל אחד, תומללו במלואם ונותחו באמצעות ניתוח תוכן תמטי שי טתי. שיטת ניתוח זו אפשרה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw