Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 227 יעל צור, טלי היימן, דורית אולניק - שמש ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה תרומתה של ת ו כנית התערבות דיגיטלית למורים, מבוססת משחק רציני, לקידום שילוב מיטבי של מתבגרים עם אוטיזם בחינוך הרגיל )פוסטר( דורית אולניק - שמש האוניברסיטה הפתוחה doritol@openu.ac.il טלי היימן האוניברסיטה הפתוחה talihe@openu.ac.il יעל צור האוניברסיטה הפתוחה yaelzu@openu.ac.il Facilitating the Inclusion of Adolescents with ASD (Autism Spectrum Disorder): The Efficacy of a Digital Intervention Program for Educators, Based on Serious Games (Poster) Yael Zur The Open University of Israel yaelzu@openu.ac.il Tali Heiman The Open University of Israel talihe@openu.ac.il Dorit Olenik-Shemesh The Open University of Israel Doritol@openu.ac.il Abstract This study aims to develop, implement, and evaluate a digital intervention program for teachers promoting the inclusion of adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD) within mainstream education. Adolescents with ASD face considerable academic and social challenges (Beamish et al., 2021). Research literature indicates that teachers report a lack of skills needed to include students with ASD in mainstream classrooms (Bolourian et al., 2021). To address this, a digital simulation game, grounded in a serious game approach (Becker, 2021), will be developed, enabling teachers to acquire the necessary skills for integrating adolescents with ASD. The use of gamification is expected to increase motivation and positively impact cognitive, emotional, and social areas (Larson, 2020). The study will investigate main teacher's factors that facilitate optimal integration of students with ASD, including self-efficacy, attitudes toward integration, and teachers' burnout (Catalano et al., 2022; Woodcock et al., 2022). It is expected that digital intervention will lead to an increase in self-efficacy, positive changes in attitudes toward inclusion, reduced teachers’ burnout, and improved students’ integration . A mixed methods study will include 300 teachers integrating adolescents with ASD in grades 7-9. The participants will be divided into three groups: digital intervention, traditional intervention, and no intervention. Data collection will include quantitative questionnaires (before and after) and qualitative interviews. It is expected that the findings will enhance the understanding of teachers' experiences in integrating students with ASD and serve as foundation for developing intervention programs for teachers supporting the inclusion of students with special needs. Keywords: Autism, inclusion, Intervention program, Serious games. תקציר מטרת המחקר היא פיתוח, הטמעה והערכה של תכנית התערבות דיגיטלית למורים, לקידום שילובם של מתבגרים עם אוטיזם בחינוך הכללי. תלמידים עם אוטיזם ) ASD – Autism Spectrum Disorder ( מבטאים לעתים קרובות קשיים לימודיים וחברתיים מורכבים, המעלים אתגרים מגוונים עבור מוריהם ) Beamish et al., 2021 (. ספרות המחקר מראה כי מורים מדווחים שחסרים להם מיומנות וידע בשילוב של תלמידים עם אוטיזם בכיתות רגילות ) Bolourian et al., 2021 (. במחקר זה מוצע לפתח משחק סימולציות דיגיטלי, על בסיס משחק רציני ) Becker, 2021 (, שמטרתו להקנות ולהטמיע מיומנו יות לשילוב מתבגרים עם אוטיזם בכיתות
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw