Chais2025_Heb_and_Eng-web

224 ע אסטרטגיות לעיצוב מסגרת הוראה לשילוב אפקטיבי ואתי של בינה מלאכותית יוצרת בחינוך מדעי )פוסטר( פרקטיקות , שיטות וידע מדעי( ומימד חברתי - מוסדי )מורכב מאתוס מדעי, הסמכה חברתית והפצה, ערכים ואינטראקציות חברת יות ומבנה כוח פוליטי וכלכלי ( ) Erduran & Dagher, 2014; Kaya et al., 2019 .( במחקר השתתפו 23 סטודנטים , בעלי תואר ראשון בהנדסה/מקצועות מדעיים, במסגרת קורס בתוכנית הסבת אקדמאים להוראת מדעים בטכניון. ההתערבות כללה שלושה שלבים: ניתוח מקרי בוחן אתיים, התנסות מעשית בשילוב כלי בינה מלאכותית לעיצוב מערך שעור , ודיון מסכם עם רפלקציה. נתונים כמותיים ואיכות יי ם נאספו במקביל בהתאם לגישת השיטות המעורבות ) Creswell & Creswell, 2018 .( כלי המחקר היה שאלון מקוון שכלל שאלות סגורות ופתוחות. הנתונים הכמותיים הותאמו משאלון FRA מתוקף ) Kaya et al., 2019 ( והאיכותניים הושגו מתשובות לשאלות פתוחות ונותחו בניתוח תמטי ) Braun & Clarke, 2006 .( הממצאים האיכותיים הצביעו על שש אסטרטגיות עיקריות לשילוב כלי בינה מלאכותית יוצרת. שלוש מהן עסקו בשילוב אפקטיבי: הוראה משולבת בינה מלאכותית יוצרת לקידום ידע מדעי ; התנסות מעשית בבניית מערכי שיעור מותאמים, ודיונים כיתתיים כממנפים בקרה חברתית והפצת ידע. ושלוש אסטרטגיות נוספות שנגעו להיבטים אתיים, ובהן מטה - עיצוב של מערכי שיעור המשלבים שיקולים אתיים , דיונים כיתתיים, ורפלקציה עצמית לעידוד אתוס מדע י וערכים חברתיים . ניתוח כמותי תמך בנתונים האיכות יםי כש הצביע על שיפור מובהק בהבנה האתית של המשתתפים לפני ואחרי ההתערבות וירידה בביטחון של המורים באמינות המידע שנוצר על ידי בינה מלאכותית יוצרת ללא בקרה אנושית. מגמה זו משקפת התפתחות של חשיבה ביקורתית ותובנה שכלים אלו מהווים תוספת למומחיות המורה ולא תחליף לה. מסקנות המחקר מציעות בסיס לפיתוח מסגרת הוראה רחבה ש תתמוך בשילוב יעיל ואתי של בינה מלאכותית יוצרת לקידום הבנה אפיסטמולוגית - קוגנטיבית וחברתית - מוסדית של טבע המדע בהורא ת מדעים. מילות מפתח: אתיקה בבינה מלאכותית, בינה מלאכותית יוצרת, חינוך מדעי, הכשרת מורים . מקורות Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology , 3 (2), 77-101. Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches . Sage publications . Erduran, S., & Dagher, Z. R. (2014). Reconceptualizing nature of science for science education (pp. 1-18). Springer Netherlands . Kaya, E., Erduran, S., Aksoz, B., & Akgun, S. (2019). Reconceptualized family resemblance approach to nature of science in pre-service science teacher education. International Journal of Science Education, 41 (1), 21-47 . Lo, C. K. (2023). What is the impact of ChatGPT on education? A rapid review of the literature. Education Sciences, 13 (4), 410 . Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B., & Nguyen, B. P. T. (2022). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies , 1-21 . Usher, M., & Barak, M. (2024). Unpacking the role of AI ethics online education for science and engineering students. International Journal of STEM Education , 11 (1), 35 Xia, Q., Chiu, T. K., Lee, M., Sanusi, I. T., Dai, Y., & Chai, C. S. (2022). A self-determination theory (SDT) design approach for inclusive and diverse artificial intelligence (AI) education. Computers & Education, 189 , 104582 .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw