Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 223 עידית גת , מאיה אושר , מירי ברק ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה אסטרטגיות לעיצוב מסגרת הוראה לשילוב אפקטיבי ואתי של בינה מלאכותית יוצרת בחינוך מדעי )פוסטר( עידית גת הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל idit.gat@campus.technion.ac.il מאיה אושר HIT מכון טכנולוגי חולון mayau@hit.ac.il מירי ברק הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל bmiriam@ed.technion.ac.il Strategies for Designing an Instructional Framework for Effective and Ethical GenAI Integration in Science Education (Poster) Abstract Recent advancements in Generative Artificial Intelligence (GenAI) are rapidly transforming educational systems, presenting significant opportunities alongside ethical challenges. Integrating GenAI into teachers' educational training programs is essential to maximize its benefits while minimizing risks. This integration is especially important in science education, where science inherently operates at the intersection of accurate scientific knowledge, ethics, and societal impact. This pilot study is aimed to identify strategies for effectively and ethically integrating GenAI tools into science instruction. Using a mixed-methods approach, data were gathered from twenty-three graduate students enrolled in a teacher education program at the Technion through pre- and post-intervention questionnaires with both closed- and open-ended questions. Six strategies for effective and ethical GenAI integration were identified based on the Family Resemblance Approach (FRA) to the nature of science across eleven key categories. The learning intervention significantly enhanced pre-service teachers' understanding of "Ethical Considerations" and "Scientific Knowledge". They showed increased ethical awareness, enhancing their critical thinking and reducing reliance on GenAI-generated content. Participants recognized GenAI's role as a supportive tool, reinforcing their expertise in scientific knowledge. These strategies can serve as the foundation for developing a GenAI instructional framework that will be developed and examined in future research. Keywords: Ethics in AI, Generative AI (GenAI), Science Education, Teacher training . תקציר התקדמות הבינה המלאכותית היוצרת משנה את פני מערכות החינוך, תוך יצירת הזדמנויות אך גם העלאת אתגרים ) Nguyen et al., 2022; Lo, 2023 ( . על אף האתגרים, חוקרים ממליצים לשלב כלי בינה מלאכותית יוצרת במערכת החינוך, תוך מתן הדרכה מתאימה למורים, שתסייע בהפקת מירב התועלת מהשימוש בכלים תוך מזעור הסיכונים ) Authors, 2024; Xia et al., 2022 (. בנוסף, פיתוח התערבויות חינוכיות עשוי לשפר את המודעות האתית ו ל אפשר התמודדות עם האתגרים האתיים הנלווים ) Usher & Barak, 2024 (. שילוב כלים אלו בהוראת המדעים מצריך מסגרת הוראה מקיפה שתבטיח התאמה למטרות החינוכיות ולתפיסות החברתיות והאתיות הייחודיות למדע. עם זאת, הספרות מצביעה על מחסור במסגרות הוראה המתמקדות בשילוב כלי ב ינה מלאכותית בחינוך המדעי ) Usher & Barak, 2024; Xia et al., 2022 .( מחקר זה מציע אסטרטגיות לשילוב אפקטיבי ואתי של כלי בינה מלאכותית יוצרת בהוראת מדעים, תוך פיתוח מסגרת הוראה המבוססת על גישת " הדמיון המשפחתי " למהות המדע ) FRA - Family Resemblance Approach (. גישה זו מתארת את המדע כשילוב בין מימד קוגניטיבי - אפיסטמי )מורכב ממטרות וערכים, Idit Gat Technion – Israel Institute of Technology idit.gat@campus.technion.ac.il Maya Usher HIT Holon Institute of Technology maya@hit.ac.il Miri Barak Technion – Israel Institute of Technology bmiriam@ed.technion.ac.il
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw