Chais2025_Heb_and_Eng-web
210 ע תכנות אקספרסיבי ככלי לתמיכה רגשית אצל ילדים במהלך מלחמת ' חרבות ברזל ' )מאמר קצר( בפוטנציאל של התכנות האקספרסיבי ) EC ( לתת מענה לצרכים רגשיים תוך פיתוח מיומנויות טכניות, ומציעים פו ות טנציאל השלכות ליישום במסגרות חינוכיות וטיפוליות. הדיון מצביע על היתכנות ו של קשר בין עומק הנרטיב ועושרו של הסיפור הנוצר לבין ה מיומנויות ה תכנות ה בסיסיות שנלמדות קרב ילדים ללא רקע קודם בקוד. מילות מפתח: תכנות לביטוי עצמי , תכנות אקספרסיבי, ביטוי עצמי , רווחה רגשית. מבוא מיליוני ילדים באזורי סכסוך מתמודדים עם פגיעה בתחושת הביטחון ובאורח החיים שלהם ) Vostanis, 2024 ( . עבור רבים, הסביבה שאמורה לספק הגנה הופכת מאיימת, עם עקירה ממושכת , שינויים במשפחה , ואובדן ) Bendavid et al., 2021 ( . גורמים אלה עלולים להוביל ל תסמינים טראומטיים הפוגעים בהתפתחות וברווחה הנפשית , עם השלכות ארוכות טווח בהיעדר מענה ) Bendavid et al., 2021; Vostanis, 2024 ( . לכן, מתן מענה רגשי הולם לילדים באזור י מלחמה ה נו קריטי . טיפול באמצעות הבעה ויצירה , ובפרט טכניקות נרטיביות כדוגמת תרגיל סיפור בשישה חלקים ) 6PSM ,( הוכח כאמצעי יעיל לתמיכה רגשית בילדים באזורי סכסוך ) Kamali et al., 2020; Lahad, 2017 ( . תרגיל ה - 6PSM , המבוסס על יצירת סיפור השלכתי עם גיבור/ה המתמודד/ת עם משימה כלשהי, מספק מסגרת לעיבוד רגשי והוכח כבעל יכולת לחזק את תחושת החוסן האישי ו הרווחה הרגשית ) well-being ( גם בסביבות לא טיפוליות, כדוגמת בתי ספר ) Lahad, 2017; Lahad et al., 2012 ( . בעידן הדיגיטלי ישנה הכרה גוברת ב תכנות כשפה לכל דבר ועניין ) Bers, 2019; Resnick & Siegel, 2015 ( . תפישה זו מרחיבה את השימוש בתכנות מעבר לפיתוח מיומנויות טכניות ל, כלי ליצירתיות וביטוי עצמי. כמו כן, גוברת חשיבותו כתשתית מיומנויות בעידן הטכנולוגי ) Bers, 2019; Hubwieser et al., 2014 ( . שילוב תכנות בפרקטיקות הבעה מסורתיות עשוי לפתח מיומנויות טכניות לצד טיפוח רווחה רגשית. טכניקת התכנות האקספרסיבי ) Expressive Coding; EC ( משלבת בין תרגיל סיפור בשישה חלקים (6PSM) ) Lahad, 1992 ( לבין תכנות, במטרה לשפר את ה חוויה הרגשית של ילדים בישראל ברקע מלחמת ׳ חרבות ברזל ,׳ ללא ידע קודם בקוד. לאחר יצירת סיפור אישי מונחה , הילדים ממשים את ששת חלקי הסיפור באמצעות קוד בפלטפורמת ScratchJr , תוך למידת מושגי תכנות בסיסיים ) כגון רצפים , לולאות ו תנאים ( ויישומם. הגישה שואפת לשלב למידה טכנית עם תמיכה רגשית, כדי לאפשר לילדים לעבד חוויות, לחזק חוסן אישי ולפתח מיומנויות טכנולוגיות. רקע תאורטי עידן דיגיטלי רווי משברים חשיפה לטראומה מגבירה את הסיכון לתסמיני דחק פוסט - טראומתיים ) PTSD (, חרדה ודיכאון ) Vostanis, 2024 ( . תסמינים אלה משפיעים במיוחד על ילדים באזורי עימות , לרבות על תפקודם בבית הספר , בקהילה ובמערכות יחסים (Perfect et al., 2016; Slone & Mann, 2016) , ועלולים להשליך על איכות חייהם גם בבגרותם בהיעדר טיפול מתאים ) Bendavid et al., 2021 ( . ׳ מלחמת חרבות ברזל ׳ בישראל ) אוקטובר 23 (׳ הדגישה את הצורך במענים רגשיים ילדים ל ואת חשיבות הכלים הרגשיים במסגרות חינוך פורמליות בעולם רווי משברים ) Perfect et al., 2016 ( בעולם רווי - משברים . כתיבה אקספרסיבית: ביטוי עצמי לטיפוח שלומות וחוסן כתיבה אקספרסיבית , היא כלי מוכח לשיפור רווחה נפשית ובניית חוסן ) Granot, 2020; Lahad, 2017 ( , המתאים גם למסגרות שאינן ות טיפולי גרידא , כמו בתי חולים, בתי ספר, ומרכזים קהילתיים ) Kamali et al., 2020; Schwartz et al., 2022 ( . תרגיל סיפור בשישה חלקים ) 6PSM ( שפותח על - ידי להד ) Lahad, 1992, 2017 (, מציע מסגרת יצירתית ל עיבוד רגשות דרך נרטיב דמיוני - השלכתי. התרגיל מותאם למסגרות טיפוליות וחינוכיות, ונמצא כ מסייע בהתמודדות עם טראומ ה ושיפור התפקוד בקרב ילדים ) Lahad et al., 2012 ( .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw