Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 207 נג'לא מדבק, ענבל טובי - ערד דרך שני אטומים כאלה מתאר פעולת סימטריה במולקולה. כדי לדייק את התאור, הסטודנט היה יכול להציג את המספרים הסידוריים של האטומים ולהשתמש בהם, או להשתמש במונחים גאומטריים כגון אלכסון בקוביה. כך, למרות שהשרטוט עונה לשאלה, לא ברורה מהי רמת ההבנה של הסטודנט. לו השא לה הייתה נשאלת ללא תצוגה תלת - ממדית, ניתוח רמת ההבנה של הסטודנט היה מורכב יותר, היות ושרטוט מבנה מרחבי בדו - ממד עשוי להטעות בשל פרספקטיבה לא נכונה או שרטוט לא מדויק. איור 1 . ציר סיבוב מסוג 3 C במולקולה 4 S 4 Fe כפי שהוצג על ידי הסטודנט. אטומי ברזל צבועים בחום ואטומי גפרית – בצהוב. דיון וסיכום ממצאי המחקר מצביעים על כך שאחוז התיאורים המדויקים של אלמנטי הסימטריה הוא נמוך משמעותית בהשוואה ליכולת לשרטטם. מניתוח דפוסי התיאור המילולי ובדיקת סוגי השגיאות, נראה כי סוג השגיאה הנפוץ ביותר הוא שגיאה תחבירית )כמחצית מהמקרים של תיאור מישור, וכחמישית מהמקרים של תיאור ציר(. תיאור ללא התייחסות לאלמנט ספציפי הופיע בחמישית המקרים הן של ציר והן של מישור. שגיאה זו לא ת מאפשר לשרטט את האלמנט המדובר על סמך התיאור המילולי בלבד . במקרה של ציר הופיע מינוח גיאומטרי שגוי ב - 13% מהמקרים. , לוא שגיאות עשויות להעיד ל חוסר ע במיומנויות הדרושות לתיאור מילולי מדויק. מנגד, אחוז השגיאות הנובעות מהגדרה שגויה של הנקודות במרחב המגדירות את הציר או המישור נמוך מאוד , מה שמעיד על תרומת הטכנולוגיה שכן זוהי שפה המוטמעת באתר . מחקרי המשך ירחיבו את אוכלוסיית המחקר, יבדקו את הפער בביטוי המלולי והויזואלי בסביבה ללא ו טכנול גיה )למשל – סביבת בחינה( ויבחנו את רמות ההבנה של הסטודנטים בעקבות השימוש בטכנולוגיה, במטרה לפתח דרכים לשיפור ההוראה וההערכה של הלמידה בהקשר של תפיסה מרחבית בכימיה . מקורות Achuthan, K., Kolil, V., & Diwakar, S. (2018). Using virtual laboratories in chemistry classrooms as interactive tools towards modifying alternate conceptions in molecular symmetry. Education and Information Technologies, 23(6), 2499-2515 . Buckley, J., Seery, N. & Canty, D. (2018). A Heuristic Framework of Spatial Ability: a Review and Synthesis of Spatial Factor Literature to Support its Translation into STEM Education. Educ Psychol Rev 30, 947–972 . Goddard, T. D., & Ferrin, T. E. (2007). Visualization software for molecular assemblies. Current opinion in structural biology, 17(5), 587-595 . Jose T. J., & Williamson V. M. (2005). Molecular Visualization in Science Education: An Evaluation of an NSF-Sponsored Workshop. Journal of Chemical Education, 82(6), 937-943 . Kutak, D., Vázquez, P.P., Isenberg, T., Krone, M., Baaden, M., … & Miao, H. (2023). State of the art of molecular visualization in immersive virtual environments. In Computer Graphics Forum, 42(6), e14738. Markut, J. J., & Wink, D. J. (2024). Symmetry Elements Embodied by Students’ Hands: Systematically Characterizing and Analyzing Gestures in Inorganic Chemistry. Journal of Chemical Education, 101(3), 819-830. Mohler, J. L. (2006). Computer graphics education: Where and how do we develop spatial ability? In Proceedings of Eurographics, Education Papers (pp. 79–86). Eurographics Association .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw