Chais2025_Heb_and_Eng-web

202 ע גורמים המשפיעים על שינוי עמדות בלמידה שיתופית מקוונת בסביבה מרובת תרבויות )מאמר קצר( למידה שיתופית מקוונת רב - תרבותית תהיה השפעה חיובית על שינוי עמדות רב - תרבותיות. ההשערה השנייה מתמקדת בקשר בין תפיסת מנהיגות עצמית לבין רמת הפעילות ברשת החברתית. שיערנו, כי תלמידים הרואים עצמם כמנהיגים יגלו רמת מעורבות גבוהה יותר בפעילויות המקוונות. השערות נוספות במחקר בוחנות את הקשר בין משתנים כמו שביעות רצון מהתוכנית, ידע בשימוש במחשב ומשתנים דמוגרפיים לבין עמדות רב - תרבותיות. אוכלוסיית המחקר המחקר התבצע בקרב תלמידים ותלמידות מכיתות ה' - ו', מהמגזר היהודי, הערבי והדרוזי, מאזורי הדרום, המרכז והצפון בארץ . המשתתפים בתוכנית Tec4Schools , בסמסטר ב' של שנת הלימודים תשפ"ד, עם תחילת התוכנית . מתוך כלל אוכלוסיית התוכנית, המונה כ - 700 תלמידים מ -20 בתי ספר, דגמו נ כ - 300 תלמידים מ -10 בתי ספר שונים . כ - 12.7% מהמשתתפים משתתפים בפרויקט בפעם השניי . ה כלי המחקר המחקר הינו מחקר כמותי המתבסס על שני מקורות לאיסוף נתונים. 1 . שאלוני דיווח עצמי: שאלונים סגורים בעלי 53 היגדים לקבוצת הניסוי ו 28 היגדים לקבוצת הביקורת שה ועברו בשתי נקודות זמן - בתחילת סמסטר ב ' – לפני שהתוכנית החלה ובסיומו - לאחר סיום התוכנית . השאלונים כללו מספר חלקים: - עמדות כלפי הקבוצה התרבותית האחרת ונבחנו בשאלות ע"י הקטגוריות הבאות: • נכונות לאינטראקציה חברתית: נמדדה באמצעות שאלות על נכונות לחברות, שיתוף פעולה, למידה משותפת, ובילוי משות ף. • קרבה מרחבית וחברתית: נבחנה דרך שאלות על נכונות לגור או לשהות בקרבת ילדים מהקבוצה . האחרת • רגישות חברתית והתנגדות להדרה: נמדדה דרך עמדות כלפי אפליה ודעות שליליות . • היכרות מוקדמת: נבדקה דרך שאלות רקע על היכרות קודמת עם הקבוצה האחרת . - תפיסת מנהיגות עצמית - רמת פעילות ברשת החברתית - שביעות רצון מהתוכנית - משתני רקע דמוגרפיים 2 . ניתוח נתוני פעילות ברשת: בנוסף לדיווח העצמי, נ אספו נתונים אובייקטיביים , על רמת הפעילות של התלמידים ברשת החברתית של התוכנית. נתונים אלו כללו: - תדירות הכניסה לרשת - מספר הפוסטים והתגובות - משך הזמן בפעילויות מקוונות - מידת האינטראקציה עם תלמידים מהקבוצה האחרת המחקר בחן את השפעת התוכנית על עמדות רב - תרבותיות באמצעות ארבעה מוקדי ניתוח מרכזיים. בראשון, השוואה בין מערך השאלונים טרום - התערבות ) PRE ( ולאחר - התערבות ) POST ( עבור קבוצת הניסוי אשר לקחה חלק בתוכנית Tec4schools וקבוצת הביקורת שלא לקחה חלק בתוכנית , במטרה לזהות שינויים מהותיים בעמדות התלמידים כלפי הקבוצה התרבותית האחרת. המוקד השני מ תמקד בניתוח נתוני הפעילות ברשת החברתית, תוך בחינת היקף והשפעת ההשתתפות על עמדות התלמידים. במוקד השלישי, נ בחנו הקשרים בין משתנים כגון תפיסת מנהיגות עצמית ורמת פעילות לשינויים בעמדות רב - תרבותיות. לבסוף, המחקר את בדק השפעת המשתנים הדמוגרפיים על תהליך שינוי העמדות, תוך שאיפה להבין את המנגנונים המורכבים המשפיעים על תפיסות רב - תרבותיות בקרב תלמידים.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw