Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 201 אור כהן, מירי שינפלד מודל TEC : חדשנות בלמידה שיתופית רב - תרבותית מודל TEC , מייצג פריצת דרך משמעותית בתחום הלמידה השיתופית הרב - תרבותית. המודל פותח מתוך הבנה עמוקה של הצורך בגישור על פערים תרבותיים באמצעות טכנולוגיה, תוך יצירת מרחב למידה בטוח ומכיל. המודל מקדם שיתוף פעולה בלמידה, ועובר משימוש בכלים פשוטים לכלי רשת מורכבים בתוך סביבת רשת חברתית ייעודית . המודל מתייחס לשונות התרבותית בין חברי הקבוצה, שהיא אחד התנאים להשגת למידה שיתופית מקוונת משמעותי ) ת Hoter, Shonfeld, & Ganayem, 2012 .( תוכנית TEC4Schools מבוססת על מודל Tec ו פועלת בפועל באמצעות למידה שיתופית מקוונת, שמתקיימת בסביבה דיגיטלית מלאה. התלמידים מחולקים לקבוצות קטנות של שישה תלמידים, המורכבות משלושה זוגות מבתי ספר במגזרים שונים. הם נפגשים באופן שבועי במשך שעה, תחילה דרך פלטפורמות מקוונות כמו פורומים וזום, ולאחר מכן ב רשת חברתית ייעודית בשם 'ניר'. במהלך השנה, הם עוברים שלבים הדרגתיים של תקשורת: מטקסטים כתובים, דרך תקשורת קולית, וכלה בתקשורת חזותית. הקבוצות עובדות על פרויקטים משותפים בנושאים חינוכיים המבוססים על חומרי למידה משותפים , ניהול דיונים, הכנת משחקי למידה, סרטונים, ומחקרים אינטרנטיים. בסוף השנה, מתקיים מפגש פנים אל פנים שיא, שבו התלמידים מציגים את הפרויקטים המשותפים ומתוודעים זה לזה באופן פיזי ( Hoter, Shonfeld, & Ganayem, 2009 ) . הממצאים המעודדים של המחקרים מחזקים את חשיבות ההתפתחות ההדרגתית בתהליכי למידה רב - תרבותיים ) Walther et al., 2015 (. שינפלד ) Shonfeld, 2024 ( מציינת כי הזמן הוא גורם קריטי בתהליך, המאפשר לתלמידים לפתח הבנה עמוקה יותר של התרבויות השונות וליצור קשרים משמעותיים. שינוי עמדות רב - תרבותיות מתייחס ל נכונות לאינטראקציה , חברתית ליכולת ולמוטיבציה לייצר קשר מיטיב עם קבוצות תרבותיות שונות. שינוי עמדות רב - תרבותיות מתרחש דרך תהליך מורכב של חשיפה והיכרות, המתבסס על תנאים מובנים של שוויון, שיתוף פעולה ותמיכה מוסדית. בסביבה וירטואלית, המאפשרת מפגש בטוח, נוצרת הזדמנות לצמצום דעות קדומות וסטריאוטיפים. חשיפה מבוקרת ומתמשכת לקבוצה האחרת מאפשרת שינוי עומק בתפיסות, הגדלת האמפתיה ויצירת זהות משותפת החוצה גבולות תרבותיים ) Hoter, et al., 2009 ( . מנהיגות בסביבות למידה מקוונות תופעת המנהיגות בסביבות למידה מקוונות מציגה אתגרים והזדמנויות ייחודיים. יוקל ומחסוד ) Yukl & Mahsud, 2010 ( ים מגדיר מנהיגות כתהליך של השפעה על פעילויות קבוצה מאורגנת לקראת השגת מטרה משותפת. בעידן הדיגיטלי, הגדרה זו מקבלת משמעות חדשה, כאשר ההשפעה והאינטראקציה מתרחשות במרחב הווירטואלי. מנהיגות בסביבה מקוונת דורשת התאמה של כישורי מנהיגות מסורתיים למרחב הדיגיטלי. היכולת להשפיע על אחרים ללא נוכחות פיזית מחייבת פיתוח מיומנויות תקשורת דיגיטלית מתקדמות. מחקרם ש 'י וון אנג ל - דוינקרקן ) Ng & Van Duinkerken, 2021 ( , מדגיש א ת חשיבות בניית האמון בסביבה וירטואלית, תהליך המצריך מאמץ מכוון ועקבי מצד המנהיג. האתגרים בפני מנהיגות בסביבה מקוונת מורכבים ומגוונים. העדר תקשורת פנים אל פנים מקשה על העברת מסרים מורכבים ועל פירוש נכון של תקשורת לא מילולית. ) סטרום 2020 Strom, (, מציין כי בניית יחסי אמון בסביבה וירטואלית דורשת זמן רב יותר ומאמץ מכוון יותר מאשר בסביבה פיזית. לפי מקארון ) McCarron, 2022 ( , מנהיגות מקוונת כוללת גם את היכולת ליצור מרחבי למידה ועבודה וירטואליים, שמאפשרים אינטראקציה אפקטיבית בין חברי הצוות. המנהיגות מתבטאת ביכולת להו ביל תהליכים דרך מסכים, תוך התאמת הסגנון הניהולי לאתגרים הייחודיים של סביבות דיגיטליות. המחקר הנוכחי מבקש להעמיק את ההבנה של הגורמים המשפיעים על שינוי עמדות , בסביבת למידה שיתופית מקוונת רב - תרבותית. באמצעות בחינת הקשר בין מאפייני מנהיגות, רמת פעילות ושביעות רצון לבין שינוי בעמדות רב - תרבותיות, המחקר צפוי לתרום לפיתוח מודלים אפקטיביים יותר של למידה שיתופית רב - תרבותית במערכת החינוך הישראלית. מתודולוגיה מטרות המחקר והשערות מחקר זה מבקש לבחון את הגורמים המשפיעים על שינוי עמדות בלמידה שיתופית מקוונת בסביבה רב - תרבותית. המחקר ב ו חן את הקשר בין מספר משתנים מרכזיים לבין שינוי בעמדות רב - תרבותיות של התלמידים המשתתפים בתוכנית . המחקר ב ו חן מספר השערות מרכזיות: , האחת כי להשתתפות בפרויקט
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw