Chais2025_Heb_and_Eng-web
200 ע גורמים המשפיעים על שינוי עמדות בלמידה שיתופית מקוונת בסביבה מרובת תרבויות )מאמר קצר( עמדות רב - תרבותיות חיוביות , באמצעות למידה שיתופית מקוונת, ולספק תובנות יישומיות לפיתוח תוכניות חינוכיות , המקדמות דיאלוג רב - תרבותי במערכת החינוך הישראלית. מילות מפתח: למידה מקוונת, רב - תרבותיות, למידה שיתופית, למידה שיתופית מקוונת, מנהיגות. מבוא התפתחות הטכנולוגיה הדיגיטלית פותחת הזדמנויות חדשות להתגבר על חסמים פיזיים ולוגיסטיים, המקשים על מפגשים רב - תרבותיים . פרויקט Tec4Schools , שפותח במרכז TEC ) Technology, Education and Cultural Diversity ,( מציע מודל חדשני ללמידה שיתופית מקוונת, המחברת בין תלמידים מרקעים תרבותיים שונים. התוכנית, המשלבת למידה מקוונת סינכרונית וא - סינכרונית, מאפשרת לתלמידים לפתח קשרים משמעותיים עם בני גילם מקבוצות תרבותיות אחרות. התוכנית פועלת באמצעות רשת ' ניר' , פלטפורמה חברתית - חינוכית ייעודי , ת המאפשרת תקשורת דו - לשונית בעברית וערבית. המשתתפים עוברים תהליך הדרגתי, החל משיתוף אישי, דרך דיונים קבוצתיים ועד לפרויקט מרכזי של בניית מכוניות וירטואליות. פרחי הוראה מלווים את התהליך בפיתוח תכנים ותמיכה טכנו - פדגוגית, בעוד המורים משמשים כמנחים ומתווכים תרבותיים. אירוע השיא של התוכנית הוא מרוץ מכוניות וירטואלי ומפגש פיזי של המשתתפי ם. לאורך הפרויקט, התלמידים מפתחים מיומנויות תקשורת, שיתוף פעולה, חשיבה ביקורתית ואוריינות דיגיטלית. מחקר זה מבקש לבחון את האפקטיביות של למידה שיתופית מקוונת בשינוי עמדות רב - תרבותיות, תוך התמקדות בגורמים המשפיעים על תהליך זה. המחקר בדק את הקשר בין השתתפות ב תוכנית לבין שינוי בעמדות רב - תרבותיות, וכיצד משתנים כמו תפיסת מנהיגות עצמית, רמת פעילות ברשת החברתית ושביעות רצון מהתוכנית משפיעים על קשר זה. מחקר זה מצטרף למחקרים הקיימים על תכנית TEC4schools ומרחיב את הידע בתחום אודות למידה שיתופית מקוונת בסביבה רב - תרבותית. ייחודו של המחקר בכך שהוא בוחן את יעילות המודל בתנאים מאתגרים במיוחד, כגון תקופת מלחמת חרבות ברזל שפרצה ערב תחילת המחקר. בנוסף, המחקר מציע זווית חדשנית באמצעות בחינת משתנים שטרם נחקרו בהקשר זה, כמו הקשר בין תפיס ת מנהיגות עצמית לבין שינוי עמדות רב - תרבותיות, אשר עשויים להעשיר את הבנתנו על הגורמים המשפיעים על הצלחת למידה שיתופית רב - תרבותית. רקע תיאורטי סקירת הספרות תתמקד בארבעה תחומים מרכזיים , המהווים את הבסיס התיאורטי למחקר הנוכחי: למידה שיתופית מקוונת, רב - תרבותיות בחינוך, מנהיגות בסביבות למידה מקוונות, ומודל TEC כמקרה בוחן לשילוב בין תחומים אלו. למידה שיתופית מקוונת למידה שיתופית מקוונת היא צורת למידה המתרחשת בסביבה וירטואלית, בה התלמידים משתתפים באופן פעיל בפעילויות שיתופיות ומקיימים אינטראקציה עם עמיתיהם להשגת מטרות למידה משותפות ) Herrera, 2021 (. הלמידה מתבצעת באמצעות פלטפורמות וכלים טכנולוגיים המאפשרים תקשורת, שיתוף פעולה ובניית ידע משותף בין הלומדים. בעידן של עומס מידע, הצורך בלמידה שיתופית הופך קריטי במיוחד. התלמידים נדרשים לפתח מיומנויות מורכבות של חיפוש, סינון וארגון מידע . שינפלד ) 2017 ( מדגישה כי הצלחת הלמידה השיתופית תלויה במספר גורמים מרכזיים: רמת תפקוד גבוהה בין חברי הקבוצה, אמון הדדי ותקשורת פתוחה ואפקטיבית. מחקרו של בלי ) Belli, 2018 ( מצביע על כך שקשיים טכניים, כגון בעיות בקישוריות הרשת או תקלות במיקרופון, עלולים ליצור תסכול ולפגוע באיכות האינטראקציה בין המשתתפים. ע"פ שינפלד ) 2022 (, קשיי תיאום בין המשתתפים, במיוחד בקביעת מועדים למפגשים מקוונים, מהווים אתגר משמעותי. מוטולה ואחרים ) 2019 ( מצביעים על ההתנגדות הראשונית ללמידה שיתופית, הנובעת מחוסר היכרות בין המשתתפים וחוסר ניסיון בשימוש בטכנולוגיות.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw