Chais2025_Heb_and_Eng-web
196 ע מטה - קוגניציה והדמיה תלת - ממדית פעילה בכימיה )מאמר ( קצר הביטחון והעניין שלהם. ממצאי המחקר הראו כי לא היו הבדלים משמעותיים בביצועים בין הקבוצות. יחד עם זאת, קבוצת התלת - ממד הפעיל הציגה יעילות גבוהה יותר, כאשר המשתתפים השלימו את המשימות במהירות רבה יותר. בנוסף, קבוצת התלת - ממד הפעילה דיווחה על בטחון נמוך יותר בהשוו אה לקבוצות האחרות, והראתה ביטחון - חסר בהשוואה לקבוצת הדו - ממד. ממצאים אלו מציעים כי למרות שהדמיה פעילה בתלת - ממד מאפשרת למידה מהירה יותר ללא פגיעה בדיוק, היא עשויה להשפיע לרעה על תחושת הביטחון והעניין של הלומדים. מחקרים עתידיים נוספים נדרשים לחקור את הגורמים המשפיעים על תופעות אלו כדי לייעל את השימוש בהדמיה פעילה בתלת - ממד בהקשרים חינוכיים. מילות מפתח: הדמיה תלת - ממדית, למידה פעילה, מטה - קוגניציה, קוטביות, ניטור. מבוא טכנולוגיות הדמיה תלת - ממדית מהוות כלי חיוני בהוראת נושאים בכימיה המחייבים תפיסה מרחבית ) Rahmawati et al. 2021; Tamami & Dwiningsih, 2020 .( טכנולוגיות אלה כוללות שני מצבי הדמיה: הדמיה סטטית והדמיה פעילה, כאשר האחרונה מאפשרת ללומד לבחון מולקולות מזוויות שונות ובכך מעצימה את מעורבותו בתהליך הלמידה ) Fatemah et al., 2020 ( . תכונות אלו מסייעות ללומד בזיהוי קשיים והתאמת אסטרטגיית הלמידה שלו, במיוחד בהבנת מבנים מרחביים ) Dunlosky et al., 2019 .( הדמיה תלת - ממדית עשויה להשפיע באופן חיובי על יעילות הלמידה ) Li et al., 2018; Storz et al., 2012; Ye et al., 2020 ( . יעילות זו נמדדת כיחס בין ביצועי הלומד לזמן הלמידה הנדרש ) Ackerman & Lauterman, 2012 .( , בנוסף סביבות תלת - ממדיות פעיל ות מגבירות את המוטיבציה והעניין של הלומדים ) Amri et al., 2020; Cheng et al., 2021 .( המחקר הנוכחי ביקש לבחון את השפעת ההדמיה התלת - ממדית הפעילה על תהליכים מטה - קוגניטיביים בלמידת מבנה מרחבי. שאלות המחקר התמקדו בהשפעת ההדמיה על למידת מבנים מרחביים, ניטור הלמידה, יעילותה ורמת העניין של הלומדים. השערת המחקר הייתה כי קבוצת התלת - ממד הפעילה תשיג תוצאות טובות יותר במדדים הבאים: ביצועים, יעילות, רמת ביטחון, דיוק בניטור ורמת עניין, בהשוואה לקבוצות התלת - ממד הסטטית והדו - ממד . שיטה יהי אוכלוס משתתפי המחקר היו 130 סטודנטים ) 69.23% נשים( בגילאי 39-18 M = 27.26, SD = 5.64 ) ( הלומדים לתואר ראשון ב אוניברסיטה הפתוחה, דוברי עברית ברמת שפת אם , ללא לקות למידה או הפרעת קשב מאובחנת, וללא ידע קודם בכימיה. גיוס הנבדקים נעשה דרך מעבדת הפסיכולוגיה במסגרת החובות לתואר באוניברסיטה הפתוחה . םכלי שאלון דמוגרפי . שאלון דמוגרפי שימש לאיסוף מידע בסיסי על המשתתפים במחקר )כגון גיל ומגדר( . משימת רוטציה מנטלית . ) Vandenberg & Kuse, 1978 ( המשימה שימשה להערכת היכולת המרחבית של משתתפי המחקר . מצגת . ) Easa & Blonder, 2022 (. המצגת ה כילה הסבר מילולי המלווה באיורים דו - ממדיים על מבנה וקוטביות של מולקולות . לצורך המחקר נבנו שתי גרסאות נוספות הכוללות את המצגת הבסיסית, אך בגרסה השנייה המבנים התלת - ממדיים הוצגו בצורת קטע וידאו קצר, ובגרסה השלישית התווסף קישור ליישום Molview (molview.org ) המאפשר למידה פעילה . מטלת ביצוע . Easa & Blonder, 2022) .( המטלה כללה חמש שאלות בנושאי נוסחאות מולקולריות, נוסחאות ייצוג, צורה מרחבית וקוטביו ת. כל שאלה הורכבה משלושה סעיפי רב - ברירה, בהם נדרשו המשתתפים לבחור תשובה מבין מספר אפשרויות נתונות. דירוג ביטחון . המשתתפים התבקשו לדרג את רמת הביטחון שלהם בתשובה על כל אחת מהשאלות באמצעות סרגל שנע מ -0 עד 100 . דירוג עניין . אחרי סיום המענה על המטלה התבקשו המשתתפים לדרג מידת העניין שלהם בה וכן את רמת על סולם שנע בין 0 ל -10 .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw