Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 195 עביר אבו צבייח, יעל סידי, עדי ברן ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה מטה - קוגניציה והדמיה תלת - ממדית פעילה בכימיה )מאמר קצר( עדי ברן האוניברסיטה הפתוחה adibr@openu.ac.il יעל סידי האוניברסיטה הפתוחה yaelsi@openu.ac.il עביר אבו צבייח האוניברסיטה הפתוחה abeerabosbaie@gmail.com Metacognition and Active 3D Imaging in Chemistry (Short Paper) Abeer Abo Sbaih Open University of Israel abeerabosbaie@gmail.com Yael Sidi The Open University of Israel yaelsi@openu.ac.il Adi Brann The Open University of Israel adibr@openu.ac.il Abstract The integration of 3D visualization technologies in chemistry education is an effective tool for teaching spatially demanding topics. These technologies offer two visualization modes: static 3D imaging and active 3D imaging, with the latter enabling students to manipulate molecular views for greater engagement. However, the impact of active 3D visualization on metacognitive processes remains underexplored. This study investigated its effect on comprehension monitoring and time management in learning molecular spatial structures. A total of 130 students with no prior chemistry knowledge were randomly assigned to one of three groups: 2D, static 3D, or active 3D. The research was conducted in the Open University laboratory through Qualtrics software. Participants studied a presentation on molecular structures, completed related questions, and self-reported their confidence and interest levels. While performance outcomes did not differ significantly across groups, the active 3D group demonstrated higher efficiency, completing tasks more quickly. However, this group reported lower confidence and interest compared to the 2D and static 3D groups and exhibited under-confidence, in contrast to the well-calibrated confidence of the 2D group. These findings suggest that although active 3D visualization facilitates faster learning without compromising accuracy, it may undermine learners' confidence and interest. Future research should investigate factors contributing to these effects to optimize the use of active 3D imaging in education . Keywords: Three-dimensional imaging, active learning, metacognition, polarity, monitoring. תקציר שילוב טכנולוגיות הדמיה תלת - ממדית בהוראת הכימיה הוא כלי יעיל בהוראת נושאים שדורשים תפיסה מרחבית. טכנולוגיות אלה מציעות שני מצבי הדמיה: הדמיה סטטית והדמיה פעילה, המאפשרת ללומד לחקור את המולקולות מכל זווית ומגבירה את מעורבותו. בעוד שהשפעתה של הדמיה פעילה בתלת - ממד על תהליכים ק וגניטיביים נחקרה בהרחבה, השפעתה על תהליכים מטה - קוגניטיביים כמעט ולא נחקרה. המחקר הנוכחי בחן את השפעתה על ניטור הבנה וניהול זמן בלמידת מבנים מרחביים של מולקולות. במחקר השתתפו 130 סטודנטים ללא ידע קודם בכימיה. המחקר התבצע במעבדת האוניברסיטה הפתוחה, דרך תוכנת קוולטריקס ) Qualtrics (. המשתתפים הוקצו באופן אקראי לשלוש קבוצות: דו - ממד, תלת - ממד, ותלת - ממד פעילה. הם למדו מצגת על מבנים מולקולריים, השיבו על שאלות בנושא ודיווחו על רמות

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw