Chais2025_Heb_and_Eng-web
188 ע האם מורים תופסים הערכה מבוססת מערכת לניהול למידה כמטפחת יכולות של ויסות עצמי? )מאמר קצר( המחקר, שנערך במחוז במינסוטה, ארה"ב, נערכו ראיונות עם 18 מורים ונותחו מסמכים המדגימים יישום של SRL קנבס. ב המחקר הינו חקר מקרה איכותני, אשר כלל ניתוח תמטי - א ינדוקטיבי וניתוח על בסיס הספרות המחקרית. הממצאים מצביעים על כך ש המורים תופסים קנבס את LMS כאמצעי התומך ב ת וויסו עצמי בלמידה , בפרט יכולות של תכנון וניטור המהווים מרכיבים מרכזיים ב - SRL כ. - 94% מהמורים דיווחו כי השקיפות במטרות ונתיבי הלמידה במערכת הקנבס מסייעים לתלמידים לתכנן ולנהל את זמנם ביעילות. בנוסף, 67% ציינו את רשימות המטלות, ו - 78% את ההערכות, ככלים המשפ רים את יכולת התלמידים לעקוב אחר התקדמותם בלמידה ובהבחנה בין ידע קודם לחדש. נראה כי לומדים שמקבלים משוב, בעלי מטרות למידה בהירות, נגישים לכלים לניהול זמן ובעלי אוטונומיה על תהליך למידתם, יכולים לתכנן, לנטר, לנהל את זמנם ולערוך שיפוט, ובכך לפתח יכולות של SRL . לאור ממצאי המחקר, מומלץ על שילוב מרכיבי SRL מבוססי LMS בבתי - ספר, בפיתוח שגרות של ויסות עצמי בלמידה ובפיתוח מקצועי של מורים בתחום . מילות מפתח: מערכות לניהול למידה ) LMS (, ו יסות עצמי בלמידה ) SRL ,( קנבס LMS , מערך . התקשוב מבוא ההתקדמות הטכנולוגית בימינו מאפשרת למידה בכל עת ובכל מקום ) Erdo ğ an & Co ş kun, 2022 (. למידה זו עצמאית יותר , ודורשת יכולות של ניהול עצמי ) Alserhan et al., 2023 (. פלטפורמות ה - LMS הם חלק מ פתרונות הטכנולוגיה החינוכית ) EdTech ( שפותחו בעשורים האחרונים. ה - LMS מספק לתלמידים גישה לתכנים לימודיים, כלי התקשרו ת והערכות מקוונות הנחשבות פרקטיות שיפור ב יכולות ה - SRL של הלומדים ) Alserhan et al., 2023; Attard & Holmes, 2020; Mpungose & Khoza, 2020 .( SRL מהווה מבנה כולל ה רחב אינטראקציה בין מנגנוני בקרה כ :גון קוגניציה, קשב, מטא - קוגניציה, רגשות ומוטיבציה ) Musso et al., 2019; Zimmerman, 2002 (. מחקר זה מתמקד בארבעה מרכיבי: SRL תכנון, ניטור, ניהול זמן ו רפלקציה. על - ה אף ש - SRL חיוני ללמידה מוצלחת, הוא אינו נרכש באופן ספונטני ו נדרשת סביבה המעודדת שליטה עצמית בלמידה לטיפוחו ) Efklides, 2019 .( פלטפורמת ה - LMS מ ציעה אפשרו יו ת לקיום אינטראקצי ות מגוונות התומכות במתן מענה אישי ו מדויק טפח המ SRL . תדירות השימוש של התלמידים , מושפעת במישרין מהנכונות ותדירות השימוש של המורים ) Blau & Hameri, 2010;Koh &Kan, 2020 .( על - כן , תפיסות חיוביות של מורים כלפי LMS הן קריטיות להטמעה אפקטיבית . מחקרים מראים ש שימוש ב ה - LMS תורם ללמידה ו לפיתוח SRL ) Bayne-Greenwood, 2017; Mustapha et al., 2023 (. יחד עם זאת, מעטים ים מחקר ה העוסקים ב תפיסות של מורי מתמטיקה ומדעים גבי ל הערכה ת מבוסס . קנבס לפיכך, מחקר זה נועד לאפיין את תפיסותיהם של מורים למדעים ומתמטיקה לגבי השימוש קנבס ב כמערכת המאפשרת טיפוח יכולות SRL של תלמידיהם . סביבת המחקר ומשתתפי המחקר המחקר מתמקד ב מערכת קנבס LMS ש הוטמעה במחוז חינוכי במינסוטה , ארה"ב. משתתפי המחקר היו מורים ת מש י חטיבות - ביניים ותיכון אחד )יכונו בית - ספר א', ב' ו - ( ג' . בית - ספר א' כלל 720 תלמידים ו -34 מורים, בית - פר ב' ס כלל 651 תלמידים ו -38 מורים, ובית - ספר ג' כלל 3,500 תלמידים ו - 171 מורים . משתתפי המחקר כללו 18 ם מורי ל מתמטיקה ו מדעים ל נבחרו ש בדגימה מכוונת ) Palinkas, 2015 ( ועל בסיס ניסיון של שנה לפחות בשימוש קנבס ב LMS . הוותק הממוצע בהוראה היה 18 שנים ) 8.7 SD= (, וניסיונם קנבס ב היה ב ממוצע 6.3 שנים ) SD=2.3 ( . שיטת המחקר, כלי המחקר וניתוח מחקר איכותני זה נערך בגישה של חקר - מקרה לשם בחינה רב - ממדית והבנה מקיפה של נושא ספציפי בסביבה ) מוגבלת Creswell & Poth, 2018; Yin, 201 .( כלי המחקר כללו ראיונות חצי מובנים עם שאלות כמו: "כיצד אתה חווה את השפעת כלי ההערכה ב - Canvas וויסות העל עצמי של התלמידים?" . הראיונות נערכו כשפלטפורמת ה קנבס פתוחה ומאפשרת למורים לספק דוגמאות לביטויי SRL של התלמידים בזמן אמת. בנוסף, נותחו מסמכים כמו מטלות, יומני - למידה, משובים ותכתובות. ניתוח הנתונים כלל ניתוח תמטי -
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw