Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 185 אלומה אפל, מיטל אמזלג, ערן אהרונסון, אילת בוטמן ממצא חשוב נוסף הוא קיצור זמני הלמידה . במחקר זה ראינו כי למידה באמצעות צ'אט מבוסס GenAI ת מאפשר קיצור של זמן הלמידה ללא פגיעה בביצועים. מכך ניתן לשער לש כלי בינה מלאכותית פוטנציאל ב הגברת יעילות תהליך הלמידה , כפי שנמצא גם במחקרים קודמים ) Cao et al., 2023; Kazemitabaar et al., 2023 (. ממצא זה יכול לרמז על חשיבות תכנון מחדש של השיעורים וקורסים במערכת ההשכלה הגבוהה, אשר פנה י זמן למידה יו אפשר העמקה בתכני הלימוד, למידת תכנים נוספים שאינם נכנסים כיום לתוכנית הלימוד מפאת קוצר זמן או תרגול מיומנויות נדרשות ועדכניות בעולם בו שימוש בצ'אט מבוסס GenAI הולך להיות חלק בלתי נפרד ממנו ) Becker et al., 2023; Finnie-Ansley et al., 2022 .( ממצאי המחקר אף מלמדים שככל שנ יסיונם הקודם של הסטודנטים בשימוש בכלי GenAI עשיר יותר כך יה ציונ ם במבדק נמוך יותר . ממצא זה מעלה חשש מהסתמכות יתר של הסטודנטים על הטכנולוגיה ועולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים המזהירים מפני הסתמכות יתר על כלי בינה מלאכותית בסביבות לימודיות , שבהן החדשנות של הטכנולוגיה עשויה לגרוע מאיכו ת הלמידה ) Kazemitabaar et al., 2023; Shaji, 2023 . מנ ( גד, יש לשקול שממצא זה יכול לנבוע מאי - תאימות בין מטרות ואופן הלמידה אותו הסטודנטים חווים לבין ה משימות הנדרשות מהם, ולא בהכרח להצביע על פגיעה בלמידה עצמה של הסטודנטים. לדוגמה , כאשר סטודנטים לומדים עם GenAI הם לא בהכרח מתרגלים דקויות סינטקס בכתיבה שלהם, דבר שאכן אינו נדרש ממפתחים שעובדים עם טכנולוגיה זו, אך בבחינה הם עשויים להיכשל על שגיאות מסוג זה. לכן יש לבחון האם קיים פער בין תהליך הלמידה לבחינת הסטודנטי ם ולבחון האם מפער זה נובעת הנראות של הסתמכות יתר של הלומדים. ם בינתיי ממצא זה מדגיש את הצורך בגישה מאוזנת לשילוב טכנולוגיות GenAI בלמידה , והתייחסות של המרצה לשימושים שהסטודנטים מבצעים מחוץ לכתלי י הכיתה בטכנולוגיה . כלל ממצאי מחקר זה תורמים לגוף הידע ההולך וגדל על תפקיד הבינה המלאכותית בחינוך, תוך הדגשת היתרונות והמגבלות של כלי ם אלה. מגבלות המחקר מחקר זה בוצע במשך זמן קצר יחסית הנוגע לשיעור אחד במהלך הקורס אחד. יש לבחון שינוי מסוג זה על משך למידה ארוך יותר ובמגוון קורסים ודיסציפלינות. בנוסף כיתת הניסוי למדה את שאר הקורס עם מרצה שונה מאשר כיתות הביקורת כך שיכולים להות פערי של הבנת חומרי הלימוד בין הקבוצות שאינם קשורים לצורת הלמידה החדשה. כמו כן, הסטודנטים בשתי הקבוצות למדו בפלטפורמות מגוונות, חלק בצורה פרונטלית בכיתה וחלקם בצורה מקוונת בעקבות המצב הביטחוני במידת ישראל בזמן ביצוע המחקר, כך שלא ה היית אחידות בצורה שתכני הלמידה הועברו לסטודנטים ובאיכות התכנים שהועברו. מחקרי המשך מחקרים עתידיים צריכים לבחון שילוב בקנה מידה רחב יותר של כלים אלו בתוך הלמידה , ולבחון את חווית הלמידה של הלומדים . כמו כן, יש לבחון שילוב מסוג זה גם בתחומי דעת נוספים בהם הסטודנטים נדרשים לפיתוח מיומנויות שונות. בנוסף יש לבחון האם דרכי הערכה הנוכחיות כמו מבחנים ושאלות סגורות תואמות למידה מסוג זה, או שמה יש להתאימן לצורת הלמידה החדשה אשר משנה גם את תהליכי הלמידה וגם א ת המיומנויות הנדרשות מהסטודנטים בשוק העבודה לאחר סיום לימודיהם. תודות תודה למר טוביה רוזנברג שאפשר ל נו להיכנס לכיתות שלו ולשלב את הסטודנטים שלו בניסוי. מקורות קניאל, ש . (2006). חינוך לחשיבה: חינוך קוגניטיבי לשליטה על התודעה . רמות . https://kotar.cet.ac.il/kotarapp/index/Book.aspx?nBookID=92525046 Bahroun, Z., Anane, C., Ahmed, V., & Zacca, A. (2023). Transforming Education: A Comprehensive Review of Generative Artificial Intelligence in Educational Settings through Bibliometric and Content Analysis. Sustainability , 15 (17), 12983 . https://doi.org/10.3390/su151712983 Becker, B. A., Denny, P., Finnie-Ansley, J., Luxton-Reilly, A., Prather, J., & Santos, E. A. (2023). Programming Is Hard - Or at Least It Used to Be: Educational Opportunities and Challenges of AI Code Generation. Proceedings of the 54th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 , 500–506 . https://doi.org/10.1145/3545945.3569759

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw