Chais2025_Heb_and_Eng-web

180 ע שילוב צ'אט מבוסס AI כמורה בשיעור תכנות לסטודנטים לתואר ראשון במדעי המחשב )מאמר ( קצר תקציר עם התפתחות טכנולוגיות בינה מלאכותית, עולה הצורך לבחון את משמעויות שילובן בת הליכי למידה והוראה. מחקר זה בחן שילוב של צ'אט מבוסס בינה מלאכותית גנרטיבית ) GenAI ( בלמידת תכנות בקרב סטודנטים מתחילים הלומדים לקראת תואר ראשון במדעי המחשב. המחקר נערך בגישה כמותנית , וכלל שתי קבוצות: קבוצת ניסוי שהתנסתה בלמידה באמצעות צ'אט מבוסס GenAI וקבוצת ביקורת שלמדה בשיטה ה פרונטלית ה מסורתית. שתי הקבוצות למדו את אותם התכנים. ממצאי המחקר הראו כי אין הבדל מובהק בהישגים האקדמיים בין שתי הקבוצות, אך קבוצת הניסוי למדה את אותם התכנים בז מן הקצר משמעותית מקבוצת הביקורת . המחקר מצביע על הפוטנציאל של GenAI לשפר את יעילות הלמידה בתחום התכנות . תוצאות המחקר תורמות להבנת משמעויות השילוב של טכנולוגיות AI ב תהליכי למידה בהשכלה הגבוהה ומספקות תובנות חשובות לגבי אופן שילובן בתוכניות לימודים עתידיות . מילות מפתח: בינה מלאכותית גנרטיבית ) GenAI ( , הוראת ולמידת תכנות , הישגים לימודיים, השכלה גבוהה . שילוב בינה מלאכותית יצרנית ) GenAI ( בהוראת תכנות תכנות הוא התהליך של עיצוב ויצירת סדרת הנחיות )קוד( שיכולות להיות מבוצעות על ידי מחשב על מנת לבצע משימה ספציפית או לפתור בעיה. זה כולל כתיבה, בדיקה, איתור תקלות קוד ותחזוקת קוד המקור של תוכניות מחשב באמצעות שפות תכנות ) Medeiros et al., 2019; Nelson et al., 2017 (. הוראת תכנות )עם דגש על הוראת מתכנתים מתחילים( משלבת למידה של שפה חדשה, ולמידה של כישורי פתרון בעיות וחשיבה אלגוריתמית ברמה גבוהה ) Medeiros et al., 2019 ( . גישת הוראה השמה את הלומד במרכז הופכת לפופולרית יותר ויותר בתהליכי ) למידה Robins et al., 2003 .( בתחום לימודי התכנות, היא מאפשרת למידה מותאמת אישית ללומד , אשר בא לידי ביטוי ב דרגת הקושי של התרגולים, מתן משוב אישי על מנת ללמוד על הביצועים של כל לומד והתאמת קצב הלמידה ) Nelson et al., 2017; Pears et al., 2007; Robins et al., 2003 (. לשם הטמעת גישה זו ניתן להיעזר בבינה מלאכותית יצרנית ) GenAI (, מדובר על טכנולוגיות השייכות לתת - תחום בבינה מלאכותית שמתמקד ביצירת תכנים חדשים כגון תמונות, טקסט, אודיו ותצורות מידע אחרות ) Cao et al., 2023 .( בהקשרים לימודיים , טכנולוגיה זו מאפשר ת מתן משוב אישי מידי ללומד, התאמה של קצב הלמידה ודרגת הקושי בצורה , אישית ובעצם ת מאפשר ליצור פרסונליזציה של הלמידה ) Bahroun et al., 2023 (. עד כה, מחקרים שבחנו שימוש בבינה מלאכותית יצרנית בלמידת תכנות הציגו תוצאות מעורבות. Kazemitabaar ושות' ) 2023 ( מצאו שיפור מובהק בביצועי התלמידים שהשתמשו במחולל קוד מבוסס בינה מלאכותית, בעוד Prather ושות' ) 2024 ( הראו שמתכנתים מתחילים תופסים כלים כמו GitHub Copilot כמועילים לכתיבת קוד מהירה, אך מביעים חשש לגבי הבנת הקוד והישענות יתר על הכלי. סקירת הספרות מצביעה שעל אף השימוש ההולך וגובר בבינה מלאכותית גנרטיבית ) GenAI ( בסביבות למידה, קיים מחסור במחקר כמותני מקיף הבוחן את ההשפעות הישירות של GenAI כמורה חלופי בהוראת תכנות אקדמית. המחקרים הקיימים עוסקים בעיקר בשימושים נלווים של GenAI ככלי עזר ללמידה או לכתיבת קוד, ולא נבחנה במדויק החלפת המרצה המסורתי בצ'אט מבוסס GenAI כחלק מתוכנית הלימודים בכיתה. מטרת המחקר הנוכחי היא למלא את החסר על ידי בחינת ההשפעות הכמותיות של שילוב צ'אט מבוסס GenAI כחלופה להוראה מסורתית של מרצה, תוך מדידה ישירה של הישגים אקדמיי ם וזמן למידה בקרב סטודנטים מתחילים במדעי המחשב. שאלות המחקר 1 . האם קיימים הבדלים בהישגים בין סטודנטים מתחילים לתכנות ) Novice programmers ( בתואר ראשון שלמדו בצורה מסורתית לסטודנטים שלמדו דרך צ'אט מבוסס GenAI ? 2 . אילו שימושים לימודיים ב - GenAI מבצעים סטודנטים מתחילים לתכנות ) Novice programmers ( בתואר ראשון ? 3 . האם קיים קשר בין ניסיונם של סטודנטים ב - GenAI למטרות לימודיות לבין הישגיהם לאחר פעילות למידה באמצעות צ'אט מבוסס GenAI ?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw