Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 177 שלומית חדד, מור דשן פעילויות הוראה ו למידה אותנטיות איור 3 . פקט הא א ינטראקציה בין תמיכת רכזי ה תקשוב לניסיון ב הוראה מרחוק על מידת המעורבות של המורה בפעילויות הוראה אותנטיות א פקט האינטראקצי ה מובהק ה , המודגם באיור 3 , מעיד על כך ש בקרב מורים עם ניסיון קודם בהוראה מרחו ק ההשפעה של תמיכת מדריכי התקשוב הייתה מובהקת אך חלשה ) β =.172, p =.006 ( . בקרב מורים ללא ניסיון קודם בהוראה מרחוק , ל תמיכת מדריכי התקשוב הייתה השפעה , חיובית מובהקת וחזקה יותר ) β =0.481, p <.001 .( כפי שמוצג באיורים 1–3 , בבדיקת מורים ללא ניסיון קודם בהוראה מרחוק ניכר קשר חזק יותר בין תמיכת ה רכזי תקשוב למעורבותם של המורים בכל סוגי הפעילויות. ממצאים אלו מצביעים על כך שמורים עם פחות ניסיון מסתמכים יותר על רכזי תקשוב בעת ה התמודדות עם אתגרי ההוראה מרחוק, ואילו מורים עם ניסיון קודם מפגינים עצמאות רבה יותר ונזקקים פחות לתמיכה חיצונית . דיון ומסקנות מחקר זה בחן את תפקיד התמיכה של רכזי התקשוב בשיפור מעורבותם של מורים בפעילויות למידה סינכרוניות, אסינכרוניות ואותנטיות בקרב 300 מורים במהלך תקופת ההוראה מרחוק בחודשים הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל". ממצאי המחקר מדגישים את חיוניות ה של תמיכת רכזי התקשוב לשיפור מעורבות המורים בלמידה מרחוק, בעיקר דרך יצירת שגרה מובנית . הממצאים מתיישבים עם הספרות המדגישה את תפקידם הרב ־ ממדי של רכזי התקשוב במתן תמיכה טכנית, פדגוגית ורגשית במהלך המעבר ללמידה מרחו ק ) Ahmad et al., 2022; Avidov-Ungar & Hanin-Itzak, 2019; Devolder et al., 2010 .( באמצעות בחינת מודל ים של תיווך ו מיתון, נמצא כי השפעת התמיכה של רכזי התקשוב על מעורבות המורים אינה ישירה, אך מתרחשת באמצעות תמיכה ב שגר ת הוראה עקבית. התמיכה תורמת למעורבות בעיקר כאשר היא מאפשרת למורים לבסס תהליכים עקביים ומובנים במהלך ההוראה מרחוק, דבר החיוני להבטחת המשכיות חינוכית, כפי שהודגש במחקרים קודמים ) Hadad et al., 2024; Trust & Whalen, 2021 .( ממצאי המחקר גם פו חש כי מורים ללא ניסיון קודם בהוראה מרחוק הפיקו תועלת רבה יותר מתמיכת רכזי התקשוב, במיוחד בפעילויות סינכרוניות ואותנטיות. מורים אלו נזקקו ל הכוונה רבה ו ממוקדת יותר כדי להתמודד עם אתגרי ההוראה מרחוק, דבר המתיישב עם ממצאי המחקר של ־ שמיר ענבל ואחרים ) Shamir- Inbal et al., 2022 ( שהצביעו על הצורך של מורים ללא ניסיון בהוראה מרחוק בתמיכה אינטנסיבית יותר ברמה הטכנית והפדגוגית. מנגד, מורים שצברו ניסיון בהוראה מרחוק ב תקופת הקורונה הציגו עצמאות רבה יותר וביטחון עצמי ביכולותיהם , נתון המחזק את הצורך בהתאמת התמיכה לרמות הניסיון השונות של המורים ) König et al., 2020; Vidergor, 2023 ( . מסקנה מרכזית העולה מהמחקר היא שיש להתאים את התמיכה לצ ו רכי המורים ולרמת ניסיונם ולפתח תשתיות תמיכה יציבות וגמישות שיסייעו למורים לפעול ביעילות גם ב זמני משבר. מנגנוני התמיכה צריכים לכלול ת ו כניות לשגרה מובנית, הדרכות להוראה מרחוק ומתן תמיכה רגשית ומקצועית בהתאם לצרכים המשתנים של המורים, דבר החיוני לשמירה על רציפות ההוראה ואיכות ה, הן בשגרה ו הן בתקופות חירום . מחקרים עתידיים יכולים להרחיב את המחקר ולכלול פרדיגמות איכותניות הכוללות תצפיות וראיונות על מנת

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw