Chais2025_Heb_and_Eng-web
174 ע תמיכת רכזי תקשוב, שמירת שגרת הוראה ומעורבות מורים בלמידה מרחוק במלחמת 'חרבות ברזל' )מאמר קצר( 3 . האם הקשר בין תמיכת רכזי התקשוב לבין מעורבות המורים בפעילויות למידה סינכרוניות, אסינכרוניות ואותנטיות מתווך על ידי מידת השמירה על שגרת ההוראה , ומותנה בניסיון קודם בהוראה מרחוק? שיטה משתתפים מחקר ב השתתפו 300 מורים ומורות המלמדים תלמידים בגילים שונים ו מגיעים ממגוון אזורים גאוגרפיים בישראל . מ בין המשתתפים, 75% היו נשים ־ו 25% גברים. 30.3% מהמשיבים מתגוררים ב אזור המרכז, 30.7% ־ דרום ו ב 39% . צפון ב 17% מהמשתתפים דיווחו כי הם מלמדים בבתי ספר שפונו במהלך המלחמה ו ־ 9.3% מהמורים דיווחו שהם תושבי יי שובים שפונו במהלך המלחמה . הליך וכלי מחקר המחקר נערך באמצעות שאלונים מקוונים שהופצו על ידי חברת סקרים בחודשים מרץ – אפריל 2023 כ, ארבעה חודשים לאחר פרוץ המלחמה בישראל, לאחר קבלת אישור מוועדת האתיקה המוסדית. המשתתפים התבקשו לדרג את הסכמתם עם משפטים שונים על פי סולם ליקרט בן חמש דרגות ) 1 לא מסכים = , כלל 5 מסכים = במידה רבה(. לצד שאלון משתני רקע ומשתנים סוציו ־ דמוגרפיים, כללו כלי המחקר מספר שאלונים : 1 . שאלון בנושא תמיכת רכזי תקשוב )משתנה בלתי תלוי(: השאלון התבסס על ממצאי מחקרם של חדד ואחרים ) 2024 ,( אשר מצאו שבמהלך ההוראה מרחוק בתקופת הקורונה, רכזי התקשוב סיפקו חמישה סוגי תמיכה: תמיכה ארגונית )הכוללת קביעת לוחות זמנים ברורים וניהול עומסי עבודה(; תמיכה פדגוגית )סיוע בשיטות הוראה דיגיטליות ושימוש בכלים דיגיטליים(; תמיכה טכנולוגית )פתרון בעיות טכניות בפלטפורמות דיגיטליות(; תמיכה רגשית )סיוע בהתמודדות עם אתגרים רגשיים(; ופיקוח )מתן משוב ומעקב אחר איכות ההוראה(. על בסיס סוגי התמיכה נבנה שאלון מחקר בן חמישה סולמות, כל ש אחד מהם כלל שלושה פריטים. ממוצע השאלון מצביע על רמת תמיכה בינונית – M = 2.96 על ו תקן ה סטיית .SD = 1.11 ממוצע דירוג התמיכה הטכנולוגית נמצא גבוה ה ביותר ) M = 2.76, SD = 1.31 (, ואילו ממוצע דירוג תמיכת הרכז בהליכי פיקוח נמצא ה נמוך ביותר ) M = 2.29, SD = 1.28 .( מהימנות השאלון ) Cronbach's alpha ( נמצאה גבוהה מאוד , α =0.98 . 2 . שאלון בנושא פעילויות למידה והוראה בשעת חירום )משתנה תלוי(: בשאלון זה נבחנה מידת המעורבות של המורים בהוראה מרחוק בשלושה סוגי פעילויות למידה . כל אחת מהן נבחנה באמצעות שאלון תת־ ש כלל שלושה פריטים : פעילויות סינכרוניות – השאלון נועד לבדוק עד כמה הפעילויות הלימודיות כללו שיעורים, דיונים ואינטראקציות בזמן אמת דרך פלטפורמות מקוונות כמו Zoom או Google Meet ) , M = 3.09, SD = 1.23 .( פעילויות אסינכרוניות – השאלון נועד לבדוק דע כמה הפעילויות הלימודיות כללו משימות שהתלמידים ביצעו באופן עצמאי, בקצב שלהם, באמצעות חוברות עבודה וספרים או באמצעות פלטפורמות דיגיטליות ) M = 2.78, SD = 1.25 .( פעילויות אותנטיו ת – שאלון ה נועד לבדוק עד כמה הפעילויות הלימודיות כללו משימות יצירתיות ושיתופיות המעודדות את התלמידים ליצור תוצרים בעצמם ולגלות מעורבות אישית וקבוצתית ) M = 3.36, SD = 1.10 ( . מהימנות השאלון ) Cronbach's alpha ( כולו נמצאה גבוהה מאוד, α=0.92 . 3 . שמירה על שגרת ההוראה )משתנה מתווך( – שאלון זה כלל ארבעה פריטים מו דד את יכולתם של המורים לשמור על שגרת הוראה , יציבות ועקביות בתהליך ההוראה במהלך התקופה בה התקיימה והה ראה מרחוק. הציון הממוצע היה ) M = 3.46 SD = 1.23 .( מהימנות השאלון ) Cronbach's alpha ( נמצאה גבוהה מאוד, α=0.93 . 4 . ניסיון בהוראה מרחוק בתקופת הקורונה )משתנה ממתן( : המורים דיווחו אם ה ם בעלי ניסיון קודם בהוראה מרחוק במהלך תקופת הקורונה. מבין המורים, 77% ) n=231 ( דיווחו על ניסיון כזה, ואילו 23% ) n=69 ( לא היו בעלי ניסיון קודם.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw