Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 173 שלומית חדד, מור דשן ו מתגוררים ב אזורים גאוגרפיים שונים ברחבי ישראל, אשר השיבו ל שאלונים שבדקו את מידת התמיכה שקיבלו ממדריכי התקשוב, את רמת המעורבות שלהם בסוגי פעילויות הלמידה השונים, את מידת ה שמירה על שגרת ההוראה ו את הניסיון הקודם שלהם בהוראה מרחוק. ממצאי המחקר הצביעו על כך שתמיכת רכזי התקשוב משפיעה באופן עקיף על מעורבות המורים באמצעות שגרת ההוראה, שכן מורים ששמרו על שגרה עקבית ומובנית נטו להיות מעורבים יותר בכל סוגי הפעילויות. נוסף על כך נמצא כי לניסיון בהוראה מרחוק היה תפקיד משמעותי כמשתנה מ מתן – מורים ללא ניסיון קודם בהוראה מרחוק הגיבו בצורה חיובית יותר לתמיכת רכזי התקשוב ונזקקו לה יותר לשם הגברת מעורבותם בפעילויות סינכרוניות ואותנטיות. המחקר תורם להבנת הדרכים שבהן ניתן לתמוך במורים בתקופות משבר באמצעות הדרכתם לביסוס שגרה מובנית, וכן מציע תמיכה אמת המות למורים בעלי רמות ניסיון שונות בהוראה מרחוק. מילות מפתח: תמיכת רכזי תקשוב, פעילויות הוראה ו למידה מרחוק, שגרת הוראה בחירום, ניסיון בהוראה מרחוק, הוראה בעת חירום ומלחמה. מבוא מגפת הקורונה האיצה את המעבר ללמידה דיגיטלית, יוא תה את הצורך בתמיכת רכזי התקשוב בבתי הספר לצורך הקלה על תהליכי הוראה ו למידה מרחוק בחירום והבטחת המשכיות חינוכית ) Hadad et al., 2024; Trust & Whalen, 2021 .( רכזי התקשוב הפכו לדמויות מרכזיות ו סיפקו תמיכה חיונית שאפשרה למורים לנווט בסביבות דיגיטליות ולהתאים את האסטרטגיות הפדגוגיות להוראה מרחוק ) Ahmad et al., 2022; Devolder et al., 2010 .( רכזי התקשוב, שבעבר נתפסו בעיקר כמומחי טכנולוגיה, ממלאים כיום תפקידים רב ־ ממדיים הכוללים תמיכה טכנית, פדגוגית ורגשית כדי לענות על דרישות ההוראה מרחוק ) León ‐Jariego et al., 2020; Rodríguez-Miranda et al., 2014 .( מחקרים מצביעים על כך שרכזי תקשוב תורמים להעצמת המורים באמצעות קידום שילוב טכנולוגיה בעשייה החינוכית ופיתוח תחושת מסוגלות מקצועית ומנהיגות ) Avidov-Ungar & Hanin-Itzak, 2019 .( משבר הקורונה הדגיש את חשיבות ההעצמה הזו, שכן מורים ללא ניסיון קודם בהור אה דיגיטלית הסתמכו על רכזי תקשוב שהעניקו ל הכוונה שימוש יעיל בכלים דיגיטליים ) Hadad et al., 2024 .( תחושת המסוגלות העצמית של המורים ויכולתם להסתגל לסביבות דיגיטליות מילאה תפקיד מרכזי ביכולתם לקיים תהליכי למידה מרחוק באופן מיטבי ) Luo et al., 2023; Vidergor, 2023 ( . רכזי התקשוב לא תמכו במורים רק בהיבט הטכני, כגון יישום לוחות זמנים מובנים ופתרון בעיות טכניות, אלא גם בהיבט הרגשי, בהתחשב במתח ובחרדה שנוצרו בעקבות המעבר להוראה מרחוק והפרת שגרת ההוראה ) Kim & Asbury, 2020; Luo et al., 2023 .( בשל מצבה י הביטחונ של ישראל, הכנה ללמידה מרחוק בישראל היא חלק משגרת ההיערכות לתרחישי חירום . מחקרים שבוצעו בישראל העלו ש אחד האמצעים לשמירה על שגרת חיים במצבי חירום ביטחוניים שמירה א וה על שגרת לימודים ) Rosenboim et al., 2012 .( כאשר למידה פרונטלית אינה אפשרית, השימוש ב תו טכנולוגי תקשוב ללמידה מרחוק בחירום ) Emergency Remote Teaching – ERT ( מתגלה כאפקטיבי ביותר ) König et al., 2020; Klusmann et al., 2022 .( הניסיון מתקופת הקורונה הוביל ופילש ר אסטרטגיות ה הוראה מרחוק מורים של בעלי רמות שונות של אוריינות דיגיטלית ) Shamir-Inbal et al., 2022 .( רכזים ומורים דיווחו על יישומן של גישות הוראה חדשניות, לרבות שילוב של שיטות סינכרוני ו ות אסינכרוניו ת ופיתוח חומרי למידה אותנטיים המותאמים לצ רכי ו התלמיד ומעודדים יצירתיות עצמאית ושיתופיות בתהליך הלמידה ) Hadad et al., 2024; Theelen et al., 2022 .( ניסיון זה שנצבר עשוי לאפשר למורים לשמור על איכות ההוראה ועל מעורבות התלמידים גם בתנאי חירום. מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את הקשר בין תמיכת רכזי התקשוב לבין מידת ה מעורבות של המורים בפעילויות למידה סינכרוניות, אסינכרוניות ואותנטיות במהלך ההוראה מרחוק בשלבים הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל". המחקר מתמקד בתפקיד מידת שגרת ההוראה כמשתנה , ובוחן את השפעת ו של ניסיון קודם בהוראה מרחוק בתקופת הקורונה כמשתנה את ממתן ה עוצמת הקשר בין תמיכת רכזי התקשוב לבין מעורבות המורים. שאלות המחקר : 1 . מה ו הקשר בין תמיכת רכזי התקשוב לבין מידת ה מעורבות של המורים בפעילויות למידה סינכרוניות, אסינכרוניות ואותנטיות , והאם מידת השמירה על שגרת ההוראה מתווכת קשר זה ? 2 . מהו תפקידו של ניסיון קודם בהוראה מרחוק בתקופת הקורונה - ה ווך יתב קשר בין תמיכת רכזי התקשוב לבין רמת מעורבות המורים בפעילויות למידה מרחוק?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw