Chais2025_Heb_and_Eng-web
164 ע פיתוח מיומנויות המאה ה -21 בסביבה וירטואלית בפרויקט TEC שיתופיות מרובה )מאמר קצר( מתודולוגיה במחקר האיכותני השתתפו 15 משתתפים: 4 תלמידים מכיתות ה' - ו' )שניים מבית ספר ממלכתי ושניים מבית ספר ערבי(, 2 מורות )יהודייה ודרוזית(, 6 סטודנטים להוראה ו -3 בעלי תפקידים בעלי ות אחראי על הפרויקט )מדריכה מחוזית, אחראי טכנו - פדגוגי ואחראית - על מטעם המכללה( . הנתונים נאספו באמצעות ראיונות חצי מובנים שנמשכו 30-40 דקות , הוקלטו ותומללו במהלך שנת 2024 . הראיונות התמקדו בשלושה תחומים: פיתוח מיומנויות טכנולוגיות )שימוש ברשת חברתית חינוכית, ניווט בסביבות למידה וירטואליות(, פיתוח מיומנויות חברתיות - רגשיות )עבודת צוות מקוונת, תקשורת בין - אישית מקוונת(, ופיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתיות. ממצאים ה התפתחות של ה מיומנויות ה טכנולוגיות התרחשה בארבעה שלבים מובחנים : שלב ראשון – התמצאות בסיסית והיכרות עם הממשק: התלמידים התחילו מהתמצאות בסיסית בסביבה התלת - ממדית. כפי שתיאר אחד המורים: "בהתחלה היה להם קשה אפילו להזיז את האווטאר " . שלב שני – שימוש בכלים בסיסיים ותקשורת פשוטה: התלמידים החלו להתנסות בתקשורת בסיסית, אך הסטודנטים דיווחו על אתגרים משמעותיים ביצירת אינטראקציה . שלב שלישי – יצירת תוכן והשתתפות בפעילויות מורכבות: נראתה התקדמות משמעותית כאשר המורים ציינו שהתלמידים "בנו ותכנתו מכוניות מורכבות ." שלב רביעי – שימוש יצירתי בכלים ופתרון בעיות מתקדם: התלמידים פיתחו דרכים יצירתיות להתגבר על פערי השפה, כאשר השתמשו באימוג'ים, תמונות וסרטונים . בתחום המיומנויות החברתיות - רגשיות, המחקר הראה התפתחות משמעותית ביכולת המשתתפים ליצור ולתחזק קשרים חברתיים במרחב הווירטואלי. אחת המורות תיארה: "התלמידים ממש אהבו את זה, זה תרם להם, אפילו למדו עוד מילים חדשות בעברית. הכירו תלמידים חדשים". האחראים על הפרויקט צ יינו שיפור משמעותי ביכולות התקשורת הבין - אישית: "התלמידים, זה פעם ראשונה שהם בכלל נפגשים עם תרבויות שונות, הם הכירו את התרבויות, למדו עליהם... גם מבחינת תקשורת עם תרבות אחרת, מיומנויות תקשורת, זה קידם אותם ." בתחום החשיבה הביקורתית והיצירתיות, התלמידים הפגינו התפתחות משמעותית בהבנה בין - תרבותית. תלמיד ביטא זאת: "במיוחד השנה הזאת שבאים הרבה סטיגמות על יהודים, ערבים, נוצרים... הרגשתי שבאמת חשוב שננפץ את הסטיגמות האלה ונראה שכולנו בני אדם וכולנו באמת ביחד ." דיון ומסקנות ממצאי המחקר מדגימים כיצד שילוב שלוש הגישות הפדגוגיות בסביבה דיגיטלית תורם להתפתחות מדורגת של מיומנויות המאה ה -21 . התהליך תואם את מסגרת המיומנויות המטה - קוגניטיביות שזיהו ואן לר ושות' ) Van Laar et al., 2020 ,( ומדגיש את חשיבות ההתנסות המתמשכת בבניית מסוגלות דיגיטלית. התפתחות זו מתיישבת עם שלושת הממדים הקריטיים ידע בסיסי, ידע הומניסטי, וידע מטה - קוגניטיבי ) Kereluik et al., 2013 .( הסביבה הווירטואלית שימשה כמרחב בטוח להתנסות ודיאלוג בין - תרבותי ) Amichai-Hamburger & McKenna, 2018 .( השילוב בין אלמנטים חברתיים ומשחקיים הגביר את המעורבות ושיפר את תוצאות הלמידה ) Greenhow et al. ,2019 ( , תוך יצירת סביבת למידה המעודדת חקירה פעילה ודיאלוג משמעותי בהתאם לתיאוריית המגע שמקדמת הפחתת דעות קדומות דרך מגע בין - קבוצתי מובנה ) Pettigrew & Tropp, 2016 .( התמיכה הטכנולוגית, במיוחד מערכת התרגום האוטומטי ופלטפורמת התקשורת הרב - לשונית, סייעה בהנגשת דיאלוג בין - תרבותי משמעותי ) Shonfeld & Gibson, 2019 .( ממצא זה תואם את מחקרם קרטל של המדגיש את חשיבות ההקשר החברתי - תרבותי בפיתוח אוריינות דיגיטלית, ומחזק את התפיסה כי אוריינות דיגיטלית ורגישות תרבותית הן מיומנויות משלימות החיוניות להכנת התלמידים לאתגרי המאה ה -21 ) Kartal, 2024 .( השילוב בין הגישות הפדגוגיות העצים את תהליכי הלמידה ) Voogt & Roblin, 2012 :( התלמידים פיתחו במקביל חשיבה מסדר גבוה ) Krajcik & Shin, 2014 (, נוכחות חברתית ) Garrison et al., 2010 ( ומוטיבציה ללמידה ) Plass, Homer & Kinzer, 2015 (, מה שיצר סביבה אפקטיבית לפיתוח מיומנויות המאה ה -21 . המחקר חושף גם אתגרים משמעותיים בהטמעת מודל זה, אתגרים אלה כוללים את הצורך בתמיכה טכנו - פדגוגית מתמשכת, חשיבות ההכנה המוקדמת של המשתתפים, והצורך בבניה הדרגתית של האינטראקציות
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw