Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 163 מרב רוטרי - סבן, מירי שינפלד מכוניות וירטואליות, ומסתיים במרוץ מכוניות וירטואלי ומפגש פיזי. לאורך התהליך, הסטודנטים מלווים את התלמידים, המורים משמשים כמנחים, וצוות הפרויקט מספק תמיכה טכנו - פדגוגית. באמצעות ראיונות חצי מובנים עם 15 משתתפים )תלמידים, מורים, סטודנטים ואחראים(, נבדקה התפתח ות המיומנויות בשלושה תחומים: טכנולוגיה, תקשורת חברתית - רגשית, וחשיבה ביקורתית ויצירתיות. הממצאים הראו כי השילוב בין הגישות הפדגוגיות בסביבה הדיגיטלית הרב - תרבותית תרם להתפתחות מיומנויות דיגיטליות, שיפר מיומנויות חברתיות - רגשיות וטיפח חשיבה ביקורתית ויצירתיות. מסקנות המחקר מספקות תובנות לפיתוח תוכניות לימודים המכינות את הלומדים להתמודדות עם אתגרי המאה ה -21 בהקשרים רב - תרבותיים. מילות מפתח : מיומנויות המאה ה -21 , סביבה דיגיטלית רב - תרבותית, למידה מבוססת פרויקטים, למידה שיתופית מקוונת, למידה מבוססת משחק, סביבות למידה וירטואליות. מבוא העידן הדיגיטלי מציב בפני מערכות חינוך אתגר משמעותי בהקניית מיומנויות המאה ה -21 לתלמידים. מיומנויות אלו, הכוללות חשיבה ביקורתית, יצירתיות, תקשורת דיגיטלית ושיתוף פעולה, הפכו לחיוניות עבור השתלבות מוצלחת בחברה ובשוק העבודה המודרני ) Dede & Richards, 2020 .( האתגר מתעצם כאשר הלמידה מתרחשת בהקשר רב - תרבותי, המחייב התמודדות עם פערים לשוניים, תרבותיים וטכנולוגיים. כמענה לאתגר זה, פותח פרויקט " TEC שיתופיות מרובה " המשלב תלמידים, מורים וסטודנטים להוראה מרקעים תרבותיים שונים בחברה הישראלית. הפרויקט מתבסס על שילוב חדשני של שלוש גישות פדגוגיות: למידה מבוססת פרויקטים ) PBL ,( למידה שיתופית מקוונת ) OCL ,( ולמידה מבוססת משחק ) GBL .( התהליך מתחיל בהיכרות דרך רשת חברתית - חינוכית דו - לשונית "ניר", ממשיך במשימות מובנות הדרגתיות הכוללות דיונים קבוצתיים ובניית מכוניות וירטואליות, ומסתיים במרוץ מכוניות וירטואלי ומפגש פנים אל פנים. לאורך התהליך, הסטודנטים להוראה מלווים את התלמידים, המורים משמשי ם כמנחים, וצוות הפרויקט מספק תמיכה טכנו - פדג וגית. מחקרים קודמים הצביעו על הפוטנציאל של סביבות למידה מקוונות בפיתוח מיומנויות המאה ה -21 ) Chen & Yang, 2019 ,( אך מעטים התמקדו באופן שבו שילוב של גישות פדגוגיות שונות משפיע על תהליך זה בהקשר רב - תרבותי. המחקר הנוכחי מרחיב את הידע בתחום זה תוך התמקדות בדינמיקה המורכבת של למידה בין - תרבותית בסביבה דיגיטלית. רקע תיאורטי מיומנויות המאה ה -21 מהוות מסגרת מושגית המתייחסת לשלושה תחומים מרכזיים: מיומנויות למידה וחדשנות, מיומנויות דיגיטליות, ומיומנויות חיים וקריירה ) Binkley et al., 2012 .( מחקרים עדכניים מראים כי מיומנויות אלו כוללות גם יכולות מטה - קוגניטיביות כמו חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות מורכבות, ויכולת למידה עצמאית ) Van Laar et al., 2020 .( התפתחות הטכנולוגיה והגלובליזציה יצרו מציאות המחייבת שינוי פרדיגמטי בחינוך ) Dede & Richards, 2020 .( ם מחקרי מצביעים על כך שהטמעה מוצלחת של מיומנויות המאה ה -21 דורשת שילוב בין גישות פדגוגיות חדשניות ותמיכה טכנולוגית מתאימה ) Voogt & Roblin, 2012 .( המסגרת התיאורטית של הפרויקט משלבת שלוש גישות פדגוגיות מבוססות מחקר . PBL מפתחת חשיבה מסדר גבוה דרך התמודדות עם בעיות אותנטיות ) Krajcik & Shin, 2014 ( , OCL תורמת ליצירת "נוכחות חברתית" ו"נוכחות קוגניטיבית" בסביבה המקוונת ) Garrison et al., 2010 ( ו - GBL מגבירה מוטיבציה ומעורבות תוך פיתוח מיומנויות פתרון בעיות ) Plass, Homer & Kinzer, 2015 .( מחקרים עדכניים זיהו שלושה ממדים קריטיים בפיתוח מיומנויות המאה ה -21 : ידע בסיסי, ידע הומניסטי, וידע מטה - קוגניטיבי ) Kereluik et al., 2013 (. נמ צא כי סביבות למידה דיגיטליות המשלבות אלמנטים חברתיים ומשחקיים מגבירות את המעורבות ומשפרות את תוצאות הלמידה ) Greenhow et al., 2019 ,( במיוחד כאשר מביאים בחשבון את ההקשר החברתי - תרבותי בפיתוח אוריינות דיגיטלית ) Kartal, 2024 .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw