Chais2025_Heb_and_Eng-web

162 ע פיתוח מיומנויות המאה ה -21 בסביבה וירטואלית בפרויקט TEC שיתופיות מרובה )מאמר קצר( ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה פיתוח מיומנויות המאה ה -21 בסביבה וירטואלית בפרויקט TEC שיתופיות מרובה )מאמר קצר( מירי שינפלד ת מכלל סמינר הקיבוצים mirish@macam.ac.il מרב רוטרי - סבן ת מכלל סמינר הקיבוצים mrotary@gmail.com Developing 21st Century Skills in a Virtual Environment in the TEC Multiple Collaborations Project (Short Paper) Merav Rotary-Saban Kibbutzim College of Education mrotary@gmail.com Miri Shonfeld Kibbutzim College of Education mirish@macam.ac.il Abstract This study examined how the integration of three pedagogical approaches - Project-Based Learning (PBL), Online Collaborative Learning (OCL), and Game-Based Learning (GBL) - contributes to the development of 21st-century skills in a digital multicultural learning environment. The research was conducted within the TEC Multiple Collaboration project, an educational program that brings together students, teachers, and student teachers from diverse cultural backgrounds in Israeli society. The project begins with initial introductions through a bilingual social-educational network, continues with participation in gradually structured tasks, including group discussions and building virtual cars, and culminates in a virtual car race and a face-to-face meeting. Throughout the process, student teachers support the students, teachers serve as facilitators, and the project team provides techno-pedagogical support. Through semi-structured interviews with 15 participants (students, teachers, student teachers, and project leaders), skills development was examined in three areas: technology, social-emotional communication, and critical thinking and creativity. The findings showed that the combination of pedagogical approaches in the digital multicultural environment contributed to the development of digital skills, improved social-emotional skills, and fostered critical thinking and creativity. The study's conclusions provide insights for developing curricula that prepare learners to face the challenges of the 21st century in multicultural contexts. Keywords: 21st-century skills, digital multicultural environment, project-based learning, online collaborative learning, game-based learning, Virtual learning environments. תקציר מחקר זה בחן כיצד תורם השילוב בין שלוש גישות פדגוגיות – למידה מבוססת פרויקטים ) PBL ,( למידה שיתופית מקוונת ) OCL ( ולמידה מבוססת משחק ) GBL ( – לפיתוח מיומנויות המאה ה - 21 בסביבה לימודית דיגיטלית רב - תרבותית. המחקר נערך במסגרת פרויקט TEC " שיתופיות ": מרובה תוכנית חינוכית המשלבת תלמידים, מורים וסטודנטים להוראה מרקעים תרבותיים שונים בחברה הישראלית. הפרויקט מתחיל בהיכרות ראשונית דרך רשת חברתית - חינוכית דו - לשונית, ממשיך בהשתתפות במשימות מובנות הדרגתיות, כולל דיונים קבוצתיים ובניית

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw