Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 157 ארנון הרשקוביץ, אלונה פורקוש - ברוך, שלומי חנוכה ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה שימוש בלוח בקרה בית - ספרי לסיוע בקבלת החלטות מבוססת - נתונים: פעולות נדרשות ברמה מערכתית שלומי חנוכה אוניברסיטת תל אביב shlomih.mail@gmail.com אלונה פורקוש - ברוך המרכז האקדמי לוינסקי - וינגייט w.ac.il - alonabar@l ארנון הרשקוביץ אוניברסיטת תל אביב arnonhe@tauex.tau.ac.il Using a School Dashboard to Support Data-Driven Decision-Making: Required Systemic-Level Actions Abstract Various stakeholders in education make decisions on an ongoing basis, often based on their personal and professional experience. To optimize this process, educational dashboards have been developed in recent years, through which a variety of information is accessed, to promote data-based decision-making. In this qualitative study, which is part of a broader research project, we focused on the actions required at the systemic level to implement the dashboard in schools as a means of promoting data-based decision-making processes. The study was conducted in Uruguay, where a dashboard was developed to make data accessible to policymakers and school administrators in the first stage, and later - to teachers. The study included interviews in focus groups of principals (n=27), teachers (n=22) and policymakers (n=9), using protocols that were adapted to both the role and the use of the dashboard. The translation of the interview transcripts involved using an AI-based chatbot and comparing it with a professional-human transcript. The data analysis led to four themes: policy, platform improvement, professional development, and technical. As findings suggest, these themes are expressed to a different extent among the different groups of stakeholders. The research findings highlight the need for actions at the systemic level, aimed to optimally implement the dashboard in schools. Keywords: Data-driven decision making, education dashboard, qualitative research. תקציר בעלי עניין שונים בחינוך מקבלים החלטות באופן שוטף, לרוב על בסיס ניסיונם האישי וה מקצועי. כדי לייעל תהליך זה, מפותחים בשנים האחרונות לוחות בקרה ) Education dashboards ( , באמצעותם מונגש מידע מגוון, על מנת לקדם קבלת החלטות מבוססת - נתונים . במחקר איכותני זה, שהינו חלק מפרוייקט רחב יותר, התמקדנו בפעולות הנדרשות ברמה ה מערכתית כדי להטמיע בבתי הספר את לוח הבקרה כאמצעי לקידום תהליכים של קבלת החלטות מבוססת נתונים . המחקר נערך באורוגוואי, בה פותח לוח בקרה שנועד להנגיש נתונים לקובעי מדיניות ולמנהלי בתי - ספר בשלב ראשון, ובהמשך – למורים . המחקר כלל ראיונות בקבוצות מיקוד עם ם ) מנהלי n=27 (, מורים ) n=22 ( וקובעי מדיניות ) n=9 ( , תוך שימוש בפרוטוקולים שמותאמים הן לתפקיד והן לשימוש בלוח הבקרה. תרגום תמלולי הראיונות כלל שימוש בצ'טבוט מבוסס - AI והשוואתו עם תמלול מקצועי - אנושי. ניתוח הנתונים הוביל לארבע Arnon Hershkovitz Tel Aviv University arnonhe@tauex.tau.ac.il Alona Forkosh-Baruch The Academic College Levinsky-Wingate alonabar@l-w.ac.il Shlomi Hanuka Tel Aviv University shlomih.mail@gmail.com
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw