Chais2025_Heb_and_Eng-web

150 ע תרומת מרחבי למידה אימרסיבי י י ם על חווי ת הזרימה ועבודה בקבוצה )מאמר קצר( הזרימה, הלמידה הקבוצתית, והמוטיבציה של סטודנטים להוראה ומורים לשלב טכנולוגיה זו בהוראה שלהם. המחקר משווה בין לומדים עם וללא הפרעת קשב והתבסס על פרדיגמה משולבת ) Mixed Methods ( וכלל: מדידת חווית הזרימה ויכולות הקשב במרחב האימרסיבי; באמצעות שאלונים מתוקפים וניתוח נתוני תצפיות, יומני מחקר וראיונות עומק. במחקר השתתפו 120 נבדקים שכללו סטודנטים להוראה ומורים בפועל. המשתתפים השתתפו שתי ב פעילויות שונות במרחבים האימרסיבים: האחת מדמה חוויה של אדם עם הפרעת קשב והשנייה היא פעילות חקר מדעית בנושא חלל. נמצא כי מורים בפועל חוו רמות גבוהות יותר של זרימה. התנסות בקבוצות קטנות הביאה להגברת המעורבות ושיפור האינטראקציה במרחב. תפקיד המנחה נמצא משמעותי לשם ייעול החוויה במרחב. לומדים עם הפרעת קשב חוו קשיים במיקוד ובמעורבות עקב ריבוי הגירויים, בפרט בקבוצות גדולות. משתתפי המחקר הביעו עמדות חיוביות משילוב המרחבים האימרסיבים בהוראה, לצד אתגרים כדוגמת מחסור במשאבים, הקצאת זמן לתכנון והתאמת התכנים. למרות זאת, רוב המשתתפים ראו את הטכנולוגיה ככלי בעל פוטנציאל לשיפור הוראת מיומנויות חברתיות, רגשיות ומדעיות, בפרט בכיתות קטנות ובתחומים ספציפיי נמצאו ם. יתרונות משמעותיים לשימוש במרחבים אימרסיבים בלמידה, תוך זיהוי הצורך בתמיכה טכנית ותכנונית מקיפה למיצוי הפוטנציאל הפדגוגי של סביבות אלו. מילות מפתח: מרחבים אימרסיבי י י ם, חווי ת הזרימה, למידה בקבוצות, הפרעת קשב. מבוא מחקר זה בוחן את השפעת המרחבים האימרסיבים על חווית הזרימה, הלמידה בקבוצה והמוטיבציה של סטודנטים להוראה ושל מורים בפועל. חווית הזרימה מתארת מצב של יעילות קוגניטיבית ומוטיבציה גבוהה ) Liao, 2006 .( עבור לומדים המאובחנים עם הפרעת קשב , האתגרים בסביבות למידה מסורתיות עשויים להיות משמעותיים. עם זאת, כאשר מוצגת להם משימה מעניינת, בייחוד כזו המערבת משחקיות, עשויה היא להיחוות כ"זורמת" ולעודד ללמידה ממושכת ) Glassey & MacIntyre, - Ayers ; Alabdulakareem & Jamjoom, 2020 2021 (. ות טכנולוגי חד שניות כגון "מרחבים אימרסיבים" ) ROIS- Room-Oriented Immersive Systems הן ( בעלות פוטנציאל לשיפור חווית הלמידה ועידוד "זרימה" . למידה בקבוצות מאפשרת התאמות לקבוצת הלומדים ) Crisianita & Mandasari, 2022 (. המחקר מתמקד בהשפעת הטכנולוגיה על תהליכי ההוראה ובוחן את האפקטיביות שלה . רקע תיאורטי יחוו ית הזרימה "חווית הזרימה" מתאפיינת בשמונה מרכיבים עיקריים הכוללים מיזוג של פעולה ומודעות, ריכוז ממוקד, ומטרות ברורות ) Tse et al., 2022 .( הפרעת קשב הפרעת קשב ) ADHD ,( היא הפרעה נוירו - התפתחותית המאופיינת בקשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות אשר פוגעת בתפקוד היומיומי ) et al. Jarque Fernández, 2021 ( . עם זאת, עידוד פעילות גופנית ו שימוש באמצעים טכנולוגיים ומשחקיים עשויים להגביר את המוטיבציה ללמידה ולשפר את התפקוד הלימודי של לומדים אלה ) Alabdulakareem & Jamjoom, 2020 .( מרחבים אימרסיבי ם י מערכות ציעות מאלו אינטראקציה דינמית וחוויה רב - חושית במרחבים הווירטואליים , תוך שילוב תנועה ופעילות פיזית. ת עשוי הן לקדם מעורבות גבוהה בלמידה ולהוביל לחוויות זרימה דרך סיפוק משוב מתאים ללומדים, הן עשויות לתרום משמעותית לחוויית הלמידה, בעיקר בהקשר של למידה שיתופית ומעורבות גבוהה במרחב תלת - ממדי ) 2012 , Van Schaik et al. et al., 2000; Childers .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw