Chais2025_Heb_and_Eng-web
142 ע תרומת המעבדה הדיגיטלית ללמידה במקצוע הפניאומטיקה )מאמר קצר( נותחו באמצעות מבחני t למדגמים תלויים ובלתי תלויים, ניתוח שונות עם מדידות חוזרות ) RM-ANOVA ,( וניתוח גורמים. הנתונים האיכותניים עברו ניתוח תוכן תמטי שיטתי. שילוב הגישות מאפשר טריאנגולציה של הנתונים, המחזקת את תוקף הממצאים ומספקת תמונה מקיפה של השפעת ההתערבות החינוכית על תהליכי הלמידה. אוכלוסייה וסביבת המחקר מחקר הפעולה הנוכחי התבצע בשני בתי ספר תיכוניים במרכז הארץ . אוכלוסיית המחקר כללה 87 תלמידי כיתות י"א במגמת מכונות ) N=87 (, המהווים מדגם מכוון של תלמידי המגמה הטכנולוגית במערכת החינוך הממלכתית. הקצאת המשתתפים לקבוצות המחקר התבצעה באמצעות דגימת אשכולות טבעיים , תוך שמירה על ההרכב המגדרי והדמוגרפי הקיים. קבוצת הניסוי כללה 42 תלמידים ) N=42 (, מתוכם 30 בנים ו -12 בנות, בעוד קבוצת הביקורת כללה 43 תלמידים ) N=43 (, מתוכם 28 בנים ו -15 בנות. ההתפלגות המגדרית בשתי הקבוצות משקפת את המאפיינים הדמוגרפיים האופייניים למגמות טכנולוגיות במערכת החינוך. בחירת המשתתפים מאותה שכבת גיל ומגמת לימוד מאפשרת בקרה על משתנים מתערבים פוטנציאליים הקשורים לגיל ולתחום העניין. החוקר, המשמש כמורה בשני בתי הספר, הקפיד על יצירת תנאי מחקר אחידים בשתי הקבוצות, תוך מודעות לסוגיות האתיות והמתודולוגיות הכרוכות במחקר פעולה בו ה חוקר הוא חלק אינטגרלי מהשדה הנחקר. כלי המחקר המטלות במסגרת המחקר פותחו שתי מטלות ביצוע מקבילות בתחום הפניאומטיקה, הבודקות ידע ומיומנויות ברמות חשיבה שונות בהתאם לטקסונומיה של בלום. הערכת המטלות התבצעה באמצעות מחוון מפורט שפותח למטרת המחקר, המגדיר קריטריונים ברורים להערכת רמת הביצוע בסולם של 100-0 נקודות. שאלונים מדורגים בסולם ליקרט 5 דרגות ) 1 "לא מסכים בכלל" עד = 5 "מסכים מאוד"(. = שאלון מוטיבציה, אסטרטגיות למידה ואוריינות טכנולוגית דיגיטלית שאלון מוטיבציה , אסטרטגיות למידה ואוריינות טכנולוגית דיגיטלית – השאלון מתבסס על כלים מתוקפים של פינטריץ' ) Pintrich et al., 1991 ( ושל טזאפילקו ) Tzafilkou et al., 2022 ( והותאם למחקר הנוכחי. שאלון מרכיבי אישיות – ה מבוסס על כלי מתוקף ) Mottola et al., 2023 (, הבוחן מרכיבי אישיות על פי "מודל חמשת הגדולים". השאלון מתמקד בשני מרכיבים: חקרנות ויצירתיו . ת תצפיות במסגרת המחקר נערכו תצפיות שיטתיות לבחינת ההבדלים בין קבוצת הניסוי, שנחשפה למעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית, לבין קבוצת הביקורת, שלמדה באמצעות המעבדה המסורתית. התצפיות התבצעו במתכונת דו - שלבית הכוללת תצפית ראשונית לא מובנית ותצפית מכוונת מובנית )בן - דוד, 2011 (. ה חוקר ביצע תצפית לא משתתפת, תוך תיעוד שיטתי של האינטראקציות בכיתה, בהתאם לאסטרטגיית מחקר פעולה המשלבת דוח עצמי ) self-case report (. הנתונים נותחו באמצעות "ניתוח מסדר ראשון" )שקדי, 2003 (, תוך שימוש בתהליך רפלקטיבי לזיהוי דפוסים בהישגים, מוטיבציה וכישורי PBL . ראיונות עומק נערכו ראיונות עומק חצי - מובנים עם מדגם מייצג מקבוצת הניסוי. פרוטוקול הראיון כלל 20 שאלות המתייחסות לארבע קטגוריות: שאלות רקע כלליות, שאלות הקשורות להישגים לימודיים , שאלות הבוחנות כישורי PBL ושאלות הנוגעות למוטיבציה ומאפייני אישיות. הראיונות הוקלטו, תומללו ונותחו באמצעות ניתוח תוכן תמטי .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw