Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 141 דביר מרגוליס , תמי זייפרט המדעים. המחקר התבצע בשני בתי ספר תיכוניים במרכז הארץ, בקרב 80 תלמידי כיתות י"א במגמת מכונות, תוך שילוב מתודולוגיות כמותניות ואיכותניות. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת ניסוי שנחשפה למעבדה הדיגיטלית, וקבוצת ביקורת שלמדה בשיטה המסורתית. הנתונים נאספו באמצעות תרגיל י ידע, שאלוני חוויית למידה, שאלוני מרכיבי אישיות, תצפיות מובנות וראיונות עומק חצי - מובנים. הממצאים הראשוניים מצביעים על יתרון לקבוצת הניסוי בכל המדדים: רמות מוטיבציה גבוהות יותר, שיפור בהישגים הלימודיים, ופיתוח מיומנויות מתקדמות בפתרון בעיות. ממצאי המחקר מדגישים את הפוטנציאל של מעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית בקידום למידה משמעותית ופיתוח חשיבה ביקורתית. המעבדה מסייעת בהנגשת תכנים מורכבים ומאפשרת צמצום פערים בין מוסדות חינוך בעלי משאבים שונים. זאת בזכות העלות הנמוכה יחסית של הסימולציות הדיגיטליות, בהשוואה למעבדות פיזיות מסורתיות, המאפשרות הנגשה שוויונית של התנסות מעבדתית איכותית. המחקר מראה כיצד שילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראת מדעים מקדם למידה אוטונומית ומעמיק את הבנת החומר הנלמד. מילות מפתח: מעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית, למידה מבוססת בעיות ) PBL (, מוטיבציה, הישגים. מבוא עם המהפכה הטכנולוגית בחיינו, השימוש בטכנולוגיה הפך חלק אינטגרלי ממרחב הלמידה כיום. מחקר זה עוסק במעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית )ענף של מקצוע הפיזיקה( המצוידת באמצעים טכנולוגים מתקדמים והעונה לצרכי הלומד של המאה ה -21 . מקצוע הפיזיקה הוא מורכב ומאתגר. מני - איקן ואחרים ) 2017 ( מדגישים זאת במחקרם העו סק בתמונת מצב של מקצוע הפיזיקה במערכת החינוך בישראל. הסיבות העיקריות לנשירה ממקצוע הפיזיקה הן עומס לימודי במקצוע, קושי בהבנת החומר הנלמד וציונים נמוכים. בנוסף קיימים אתגרים הקשורים למשאבים פיזיים כמו חוסר במעבדות וציוד . מכאן עולה חשיבותם של הניסויים במעבדה , המסייעים להתמודד עם רמת המופשטות של המקצוע ומאפשרים יישום מוחשי של התכנים התיאורטיים. הנגשת הסביבה הדיגיטלית, למשל בסימולציות, מקדמת את תהליך הלמידה. זוהי למידה בדרך של הבניית ידע, הנותנת דגש וחשיבות לפעולות החקר של הלומ )ד Stoeckel, 2020 ( . הלומד מעורר שאלות, מאתר מקורות מידע ומעבד אותם ויוצר ידע חדש הרלוונטי לעולמו האישי ולחיים בעידן הטכנולוגי במאה ה -21 . הטכנולוגיה במעבדה הדיגיטלית היא חדשנית ומשולבת בדרכי ההוראה ובאופן חשיפת חומר הלימודים בפני הלומד ) Darrah et al., 2014 (. מכיוון שהיא מאפשרת למידה מבוססת חקר בה הלומד יכול ליישם ולנתח את הניסויים שביצע, וללמוד מהם תוך שימוש בכלים דיגיטליים – הוא יכול לפתח חשיבה ביקורתית וחדשנית ) Lynch & Ghergulescu, 2017 (. כל זאת תוך חוויית לימודים קונסטרוקטיביסטית בפתרון בעיות בפיזיקה, המביאה ללמידה אפקטיבית )יחיאלי, 2008 ; Savery, 2015 (. מעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית, בהיותה וירטואלית ומבוססת סימולציות, מדגימה יישום מעשי של עקרונות אלו. בנוסף, מעבדה זו מנגישה את עולם הפיזיקה ללומד תוך הוזלה משמעותית של הניסויים באמצעותם מתבצעת הקניית הידע - דבר המאפשר הקמת מעבדות דיגיטליות כמעט בכל בית ספ ר. מחקר זה בוחן את התרומה של שילוב כלים דיגיטליים מתקדמים בעבודת הלומד במעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית להישגים, מוטיבציה וחיזוק כישורי PBL (Problem Based Learning) של לומד עצמאי חוקר במקצוע הפניאומטיקה. כמו כן בוחן המחקר את הקשר בין מאפייני אישיות ואוריינות טכנולוגית להישגים במקצוע פנאומטיקה. זהו מחקר פעולה המתמקד באופן בו שילוב הכלי הטכנולוגי )סימולציית מעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית( מנצל את המרחב האינטרנטי ותורם להנ עה ללמידה משמעותית בעבודת מעבדה במקצוע הפניאומטיקה. בנוסף, בוחן מחקר פעולה זה כיצד מעבדת הפניאומטיק ה הדיגיטלית מעצימה למידת חקר מבוססת פתרון בעיות בשיטת PBL . וזאת מתוך הנחה שמעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית תביא לסיוע בהבנת מושגים מופשטים ומורכבים כגון אלה בהם עוסקת הפניאומטיקה, וללמידה אינטראקטיבית חווייתית שבסופה שיפור הישגים. מתודולוגיה מחקר פעולה זה משלב ה גיש ית כמותנ ואיכותנית לבחינת השפעת השימוש במעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית על הישגי התלמידים, הערכת התפתחות כישורי פתרון בעיות (PBL) , בדיקת השינויים ברמת המוטיבציה ללמידה, וזיהוי הקשרים בין מאפייני אישיות ואוריינות טכנולוגית ל בין הישגי ם הלומדי . הנתונים הכמותיים
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw