Chais2025_Heb_and_Eng-web

140 ע תרומת המעבדה הדיגיטלית ללמידה במקצוע הפניאומטיקה )מאמר קצר( ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה תרומת המעבדה הדיגיטלית ללמידה במקצוע הפניאומטיקה )מאמר קצר( תמי זייפרט מכללת סמינר הקיבוצים tami.seifert@smkb.ac.il דביר מרגוליס מכללת סמינר הקיבוצים Dvirmar388@gmail.com The Impact of Digital Laboratory Implementation on Pneumatics Education (Short Paper) Dvir Marguliz Kibbutzim College of Education Dvirmar388@gmail.com Tami Seifert Kibbutzim College of Education tami.seifert@smkb.ac.il Abstract In an era where technology is an integral part of the learning environment, this study examined the impact of using a digital pneumatics laboratory on three key aspects: academic achievement, problem-solving skills (PBL – Problem Based Learning), and student motivation levels. The research was based on the constructivist paradigm and focused on challenges including cognitive load, complexity in understanding abstract concepts, and infrastructural limitations in traditional science laboratories. The study was conducted in two high schools, involving 87 eleventh-grade students majoring in mechanics, combining quantitative and qualitative methodologies. Participants were divided into two groups: an experimental group exposed to the digital laboratory and a control group that studied using traditional methods. Data was collected through knowledge exercises, learning experience questionnaires, personality component questionnaires, structured observations, and semi-structured in-depth interviews. Initial findings indicate advantages for the experimental group across all measures: higher motivation levels, improved academic achievements, and development of advanced problem- solving skills. The results emphasize the potential of the digital pneumatics laboratory in promoting meaningful learning, developing critical thinking, making complex content accessible, and reducing gaps between educational institutions with differential resources. The relatively low cost of digital simulations, compared to traditional physical laboratories, offers the possibility of equitable access to quality laboratory experience. The research demonstrates how integrating advanced technologies in science education promotes autonomous learning and deepens understanding of the studied material. Keywords: Digital Pneumatics Lab, Problem Based Learning (PBL), Motivation, Academic Achievement. תקציר בעידן בו הטכנולוגיה מהווה חלק אינטגרלי ממרחב הלמידה, מחקר זה בחן את השפעת השימוש במעבדת הפניאומטיקה הדיגיטלית על שלושה היבטים מרכזיים: הישגים לימודיים, כישורי פתרון בעיות ) PBL – Problem Based Learning ( ורמת המוטיבציה בקרב תלמידים. המחקר מתבסס על הפרדיגמה הקונסטרוקטיביסטית ומתמקד באתגרים הכוללים עומס קוגניטיבי, מורכבות בתפיסת מושגים מופשטים, ומגבלות תשתיתיות במעבדות המסורתיות במקצועות

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw