Chais2025_Heb_and_Eng-web

130 ע הנעה ומדידה של מעורבות תלמידים בסיכון הלומדים מתמטיקה באמצעות תכנון והדפסה בתלת - ממד איור 4 . תכנון המגבר הפסיבי של מתן . דיון ומסקנות מחקר זה בחן את התפקיד הכפול של טכנולוגיית תכנון והדפסה בתלת - ממד בהוראת מתמטיקה לתלמידים בסיכון : מצד אחד, כסביבה המזמנת פעילות מתמטית משמעותית, ומצד שני, כמקור לנתונים המאפשרים לעקוב אחר דפוסי המעורבות וההתמדה של התלמידים. הממצאים מתבססים על מגוון מקורות מידע: נתונים כמותיים מאנליטיקות הלמידה )לוח מחוונים ויומני פעילות(, תיעוד איכותני של תהליכי העבודה )צילומי מצב היסטוריים(, וראיונות עם המורה. שילוב זה מאפשר הבנה מעמיקה של דפוסי המעורבות וההתמדה של התלמידים . הניתוח הכמותי זיהה שלוש רמות של מעורבות : נמוכה ) 20% מהתלמידים(, חלקית ) 25% ( ופעילה ) 55% .( הניתוח האיכותני של הדוגמאות של אחמד, מתן ונתן חשף דפוסי מעורבות והתמדה שאינם טיפוסיים לתלמידים בסיכון ) Hirt et al., 2021 ( . מתן ו אחמד גילו מעורבות לא אופיינית להם כשעסקו בפרויקט שאפתני אך מעניין עבורם , תוך התמודדות מתמשכת עם אתגרי . ה תכנון תהליך אופיין ב ניסוי וטעייה שכלל הדפסת המוצר, ניסיון להשתמש בו וחזרה לשלב העיצוב כדי להגיע למוצר המוגמר. דפוס דומה נצפה אצל נתן, בתהליך מעבר הדרגתי מעבודה אינטואיטיבית ל מתמטית שיטתית תוך ניסיונו ת חוזרים של ניסוי וטעיה. אנליטיקות הלמידה של Onshape התגלו כ כלים יעילים לזיהוי ואפיון דפוסי המעורבות וההתמדה. בהמשך למחקרים קודמים על יעילות ה שימוש באנליטיקות למידה ) Talbi & Ouared, 2022 ( , המחקר שלנו הדגים כיצד ניתן להתחקות שילוב של נתונים כמותיים עם ניתוח איכותני מאפשר לזהות דפוסי למידה שקשה לאתר בתצפית כיתתית רגילה. במיוחד בולטת היכולת לעקוב אחר תהליכי ניסוי וטעייה, השקעת מאמץ, התמודדות עם אתגרים, והתמדה במשימה למרות קשיים ומכשולים ( Eccles & Wigfield, 2020 ) כפי שהודגם בתהליך הלמידה של נתן, במהלכו הוא התמיד בנ י סיונות לייצר קובייה, תוך התפתחות השליטה בכלי ו תו הבנ המתמטית . המחקר מרחיב את הידע הקיים בהדגמת עוצמת ה אנליטיקות ככלי התומך בהערכ ת תהליכי הלמידה ו לא רק תוצר ים ים סופי ) Levin & Rotem, accepted ( . תכנון והדפסת תלת - ממד בהוראת מתמטיקה הוא תחום חדשני הנמצא בקדמת ההתפתחות הטכנולוגית והמחקרית . אנו מתכננים להמשיך ולחקור על היחס ההדדי בין הלמידה בתלת - ממד ללמידה המסורתית , כמו גם לשפר ולטייב את התכנית למ"ה 3D ! תודות נודה ל בית הספר ברנקו וייס שפתח את שעריו ללמידה ולמחקר, למכללה האקדמית אחווה שאפשרה ותמכה בפרויקט מראשיתו ולקרן אלון לחינוך על הליווי המסור. מקורות Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary Educational Psychology , 61 , 101859. https://doi.org/10.1016/J.CEDPSYCH.2020.101859 Hershkovitz, A., & Nachmias, R. (2009). Learning about online learning processes and students' motivation through web usage mining. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects , 5 (1), 197–214.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw