Chais2025_Heb_and_Eng-web

128 ע הנעה ומדידה של מעורבות תלמידים בסיכון הלומדים מתמטיקה באמצעות תכנון והדפסה בתלת - ממד תכנון והדפסה בתלת - ממד כמנוף להנעה ולהתמדה בלמידה שילוב ה ניתוח הכמותי עם בחינה מעמיקה של תהליכי העבודה מראה כיצד תרמו פעילויות התכנון וההדפסה ה להנע לו התמדה. נדגים זאת ב שלוש דוגמאות . מעורבות והתמדה בביצוע המשימה – הדוגמה של נתן במשימת קוביית הרמאים התלמידים יצרו קוביות הוגנות ומוטות )רמאים(, ונדרשו לזהות את הקוביות המוטות באמצעות התפלגות תוצאות ההטל ה . פעילות זו קשורה למושגים מתמטיים כמו הסתברות ו סימטריה, ומושגים גאומטריים כגון מידות, אמצע קטע ומפגש אלכסונים. יומן הפעילות ) audit trail ( של Onshape )איור 2 ( מתעד כיצד במשך שישה ימים, בהיקף של יותר מחמש שעות עבודה, נתן ה פגין התנהגויות של מעורבות והתמדה שאינן אופייניות לתלמידים בסיכון. יומן הפעילות מתעד את התפתחותו, מגישה אינטואיטיבית ביום הראשון ) 27 דקות עבודה(, דרך ניסיונו ת חוזרים של עיצוב ומחיקה ביום השני )שעה ושלוש דקות(, ועד לשימוש בתכונות מתמטיות לביצוע מדויק יותר. ביום השלישי, נתן עבד 37 דקות נוספות. הוא המשיך בתהליך של מחיקה, ביטול ושחזור פעולות רבות, מה שמעיד על תהליך למידה חקרני המבוסס על ניסוי וטעייה , כפי שניתן לראות בשורות 102-112 )ממוספרות בסדר כרונולוגי הפוך( ביומן הפעילות ) איור 2 (, המדגימות רצף של מחיקות ועריכות חוזרות. התנהגותו זו מדגימה את ההתמדה שלו והנכונות שלו להתמודד עם אתגרים מורכבים. Onshape מאפשרת צפייה ב מי צילו מצב היסטורי ים, להבנת הפעולות המתועדות . למשל, איור 3 מציג צילום מצב היסטורי של שורה 109 באיור 2 . ניתן לראות באיור כי בשלב זה של העבודה, נתן עסק בסרטוט ארבע נקודות על הפאה ומיקומן באופן סימטרי על ידי שימוש במידות ומרחקים. איור 2 . יומן פעילות ) audit trail של ( פעילות הקובייה של נתן ב - Onshape . ביום הרביעי, נתן הקדיש למשימה שעתיים ושלוש דקות – הזמן הארוך ביותר שהשקיע ביום אחד. במהלך 15 הדקות הראשונות, הוא שוב עסק בביצוע, ביטול ושחזור של פעולות קודמות. הוא הצליח למקם נקודה במרכז אחת הפאות באמצעות יישום ידע גאומטרי )מפגש אלכסונים(. הוא המשיך להשתמש בשיטה זו למיקום הנקודות בפאות האחרות באופן שיטתי. עבודה שיטתית זו מעידה על רמת השליטה שהצליח להשיג נתן לאור ההתמדה שלו, הן בתוכנת ה - Onshape והן ביישום העקרונות המתמטיים המאפשרים ביצוע מדויק. בסוף יום זה, הוא העתיק את העיצוב של הקובייה התקנית ויצר קובייה מוטה על ידי שינוי חלל הפנים שלה. בימים החמישי והשישי, נתן השקיע 7 ו -9 דקות )בהתאמה( בשיפורים קלים, הורדת הקבצים הדיגיטליים והדפסתם בתלת - ממד. במשך כל התקופה הזו, היו מעט מאוד פרקי זמן שבהם הוא ישב מול המחשב ללא פעילות; רוב הזמן הוא היה מעורב באופן פעיל במשימה. התנהגותו של נתן – הקדשת שעות מרובות, תיקונים חוזרים , והתמדה – חריגה בקרב תלמידים בסיכון, המתאפיינים ב חוסר מעורבות במשימות מורכבות. ההתמדה שלו תרמה לשיפור משמעותי בהבנתו המתמטית.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw