Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 117 נורית גור - יעיש, שירלי מידז'נסקי הוראה וחשיפתם ל מנהלת תומ כת ושאינה תומכת יהיו קשורים לזמן ההחלטה כיצד להתנהג ולתפיסת הלחץ שלהם באינטראקציות טעונות רגשית במסגרת בית - הספר. המחקר כלל שני תרחישים של אינטראקציות בבית - הספר. האינטראקציה הראשונה הייתה עם תלמידה שהתלוננה על ציון שקיבלה, והשנייה הייתה שיחה עם המנהל ת לאחר שהורי התלמידה התלוננו על התקרית. המשתתפים מילאו שאלון על סגנון ההתקשרות שלהם ולאחריו התנסו בסימולציה באמצעות משקפי מציאות מדומה. בסיומה, הם מילאו שאלון - אחרי שכלל את הערכת הלחץ שלהם . נמצא כי פרחי - הוראה עם רמות גבוהות יותר של התקשרות חרדה תופסים אינטראקציות מאתגרות רגשית בבית - הספר כמאיימות יותר. נמצא כי פרחי - הוראה שנחשפו למנהל לא תומ ת כת הזדקקו ליותר זמן כדי להחליט כיצד להתנהג בסיטואציות מאתגרות רגשית, והעריכו אותן כמאיימות יותר עבורם בהשוואה לפרחי הוראה שנחשפו למנהלת תומכת . תוצאות המחקר מציעות שגורמים א ישיים וגורמים קונטקסטואליים יכולים להיות משמעותיים לאופן בו פרחי - הוראה יגיבו לסיטואציות טעונות רגשית בבית - הספר. התייחסות ל סיטואציות מאתגרות במהלך הכשר ת פרחי - הוראה והכשרת מנהלי בתי - ספר תסייע בהעלאת המודעות לאינטראקציות בין - אישיות בבית - הספר ולדרכי התמודדות עימן. מילות מפתח: תיאוריית ההתקשרות, הכשרת פרחי - הוראה, סימולציות בהוראה, מציאות מדומה . מבוא לעיתים קרובות, מורים שותפים לאינטראקציות חברתיות מעוררות רגשית עם תלמידים, עמיתים או מנהלים . אינטראקציות טעונות רגשית נובעות לרוב מאי התאמה בין הציפיות של המורים ושותפיהם מהאינטראקציה או מקושי של המורה להתנהג באופן שלא מותאם לזהות שלו או באופן שלא תואם את רגשותיו האמיתיי ם ) Bodenheimer & Shuster, 2019; Price et al., 1995 ( . אינטראקציות כאלו עלולות להיות מלחיצות עבור מורים ) Mérida-López et al., 2019 ( , ואף עלולות להוביל לעזיבה מוקדמת של מקצוע ההוראה ) Karsenti & Collin, 2013; Perryman & Calvert, 2020 (. לכן, כבר בשלבי ההכשרה שלהם , חשוב לחקור אילו מורים יהיו פגיעים יותר לאינטראקציות כאלו ואילו גורמים בבית הספר עשויים לעזור להם לנהל את האינטראקציות הללו בצורה טובה ה ביותר. המחקר הנוכחי השתמש במסגרת התיאורטית של תיאוריית ההתקשרות על מנת לבחון כיצד סגנונות ההתקשרות של סטודנטים להוראה ורמת התמיכה שהם מקבלים ממנהל ב י ת הספר משפיעים על רמת הלחץ שלהם ועל זמני קבלת החלטה כיצד יתנהגו ב אינטראקציות מסוג זה. אחת מהנחות הבסיס של תיאוריית ההתקשרות היא שמערכות יחסים אשר מספקות רוגע ונחמה בזמנים של מצוקה מאפשרות לאדם לתפקד ב יעילות ) Bowlby, 1969/1982 .( אנשים עם סגנון התקשרות נמנע וסגנון התקשרות חרד נוטים להשתמש באסטרטגיות מובחנות באינטראקציות מלחיצות כאלה . אנשים עם רמה גבוהה של התקשרות נמנעת נוטים להשתמש באסטרטגיות של התעלמות מ המצב, כולל הרחקה של עצמם אירוע מה ומאנשים אחרים . אלו עם רמה גבוהה של התקשרות חרדה נוטים להפריז בתגובתם לרגשות השליליים המתעוררים בהם עקב המצב, ובמקביל מחפשים דרכים לווסת את רגשותיהם ) Mikulincer & Shaver, 2020 .( מחקרים רבים מצאו קשר בין סגנונות התקשרות לבין מדדים הקשורים לעולם העבודה, כגון כוונות לעזוב את המקצוע ומחויבות ארגונית )לסק ירה בנושא: Yip et al., 2018 ( וישנם כמה מחקרים אשר מצאו קשר בין דפוס ההתקשרות של מורים ל איכות הקשר עם התלמידים ) Granot, 2014; Lifshin et al., 2020Nulman & Alkalay, 2023 ( , ודרכי ההתמודדות שלהם עם קונפליקטים או ה אופן התנהגות שלהם בכיתה ) Morris-Rothschild & Brassard, 2006; Sher-Censor et al., 2019 ( . יחד עם זאת, למיטב ידיעתנו , לא קיים מחקר שעסק בקשר בין דפוס ההתקשרות של פרחי הוראה לאופן בו הם צופים שיתנהגו באירועים טעונים רגשית בבית הספר מערכות יחסים תומכות בבית הספר עשויות לעזור למורים להתמודד עם סיטואציות טעונות רגשיות . מנהלי בית הספר יכולים לשמש "בסיס בטוח" למורים שהם אחראים עליהם , ובכך ל הקל עליהם בזמנים מאתגרים או בזמני מצוקה ) Riley, 2010 .( במחקר אורך שעקב במהלך שנת לימודים אחרי 1071 מורים בשוודיה נמצא שמורים שידווחו על תמיכה ממנהל בית הספר דיווחו גם על תחושה של מסוגלות ויכולת להתמודד עם משימות מורכבות בעבודה ) Mass et al., 2022 .( במחקר הנוכחי השתמשנו בטכנולוגית מציאות מדומה כדי לחשוף פרחי הוראה לסיטואציות טעונות רגשית בבית הספר. טכנולוגית מציאות מדומה נמצאת בשימוש רחב בתהליכי הכשרה של אנשי מקצוע במצבים דינמיים ומורכבים, ומספקת אימון אמיתי המתקיים תוך סיכון מינימלי ) Howard et al., 2021; Dalinger et al., 2020 ( . במחקר הנוכחי, חל שימוש במציאות מדומה על מנת לבחון את שאלת המחקר בסביבה בטוחה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw