Chais2025_Heb_and_Eng-web
116 ע התקשרות , חרדה ורמת לחץ לאחר מפגש עם מנהלת בקרב סטודנטים להוראה: מחקר במציאות מדומה ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה התקשרות , חרדה ורמת לחץ לאחר מפגש עם מנהל ת תומכת או לא תומכת בקרב סטודנטים להוראה: מחקר במציאות מדומה Preservice Teachers' Attachment Anxiety and their Level of Stress after Encountering Supportive or Unsupportive Manager: a Virtual Reality Study Nurit Gur-Yaish Oranim – Academic College of Education Nurit_g@oranim.ac.il Shirely Miedijensky Oranim – Academic College of Education Shirley_m@oranim.ac.il Abstract Teachers are exposed to social interactions with colleagues, students and school-principals, which can be stressful and contribute to early attrition from the profession. Identifying pre- service teachers who may be particularly vulnerable to such interactions, and understanding which school-related factors can help them manage these challenges, is essential during their training. We used attachment theory framework to explore how attachment styles among 81 teachers and their exposure to a supportive and non-supportive principal influence their time to decide how to behave and their perception of stress in emotionally charged interactions in the school. The study presented two scenarios of interactions: one with a student disputing a grade and another was a conversation with the principal following a complaint from the student's parents. Participants first completed an attachment style questionnaire, engaged in virtual reality simulation of the scenarios, and then completed a stress assessment questionnaire. Results showed that preservice teachers with a higher level of anxious attachment perceive emotionally challenging school interactions as more threatening. Additionally, preservice teachers that were exposed to unsupportive principal took longer to decide how to respond and rated these interactions as more stressful. The results underscore the importance of both personal and contextual factors in teachers' reactions to school interactions. The study suggests that training programs for pre-service teachers and principals should address challenging interpersonal situations to raise pre-service teachers' resilience and awareness of stress factors in school. Keywords: attachment theory, pre-service teachers training, simulations in teaching, virtual reality תקציר מורים נחשפים לאינטראקציות טעונות רגשית עם עמיתים , תלמידים ומנהלים . אינטראקציות כאלו עשויות להיות מלחיצות ולגרום לנטישת מקצוע ההוראה בשלבים מוקדמים. ישנה חשיבות לחקור כבר בשלבי ההכשרה של פרחי - הוראה מהם אילו יהיו פגיעים לאינטראקציות טעונות ואילו גורמים בבית - הספר עשויים לסייע בידם ן לנהל באופן מיטבי. מסגרת ה התיאורטית כללה את תיאוריית ההתקשרות על מנת לבחון האם סגנון ההתקשרות של 81 פרחי - שירלי מידז'נסקי אורנים – המכללה האקדמית לחינוך Shirley_m@oranim.ac.il נורית גור - יעיש אורנים – המכללה האקדמית לחינוך Nurit_g@oranim.ac.il
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw