Chais2025_Heb_and_Eng-web

112 ע גשרים רגשיים: תוכנית ממוחשבת בתיווך מורים לתמיכה בי לדים עם אוטיזם תוצאות ניתוחי ה MLM - מצביעות על כך שבהתאם להשערתנו, נמצאה אינטראקציה מ ובהקת זמן של וקבוצה על ביצועי הילדים ברגשות שנלמדו במסגרת התוכנית בשלושת המדדים. משמע, ילדים עם אוטיזם ב קבוצת המחקר הראו שיפור גדול יותר ב זיהוי רגשות והגדרה מילולית של הרגשות שנלמדו וכן בתפקוד כללי בקוגניציה חברתית בהשוואה לקבוצת הביקורת. לא נמצאה אינטראקציה מ ובהקת לביצועי הילדים ב רגשות שלא נלמדו במסגרת התוכנית במטלות זיהוי והגדרת רגשות . המטרה השנייה היתה לבחון אילו ממאפייני הרקע של הילדים תורמים ל יעילות תכנית ההתערבות. לצורך כך, נערכו ניתוחי MLM נוספים בקרב הילדים ב קבוצת המחקר בלבד, ו בחנו אילו ממאפייני הרקע מראים אינטראקציה משמעותית עם הזמן ) טבלה 4 .( טבלה 4 . תוצאות MLM לזיהוי רגשות, קוגניציה חברתית והגדרת רגשות )באחוזים( בקרב קבוצת המחקר זיהוי רגשות קוגניציה חברתית שפה רגשית זיהוי רגשות שנלמדו TEC הגדרת רגשות שנלמדו B SE.B t B SE.B t B SE.B t ICC 0.52 0.23 0.46 זמן * מגדר -3.53 4.33 .82 -0.52 3.80 .14 -0.58 9.79 .06 זמן * גיל 1.81 2.29 .79 0.53 2.01 .26 2.48 5.51 .45 זמן * מטריצות -0.83 0.50 1.67 0.25 0.44 .58 0.99 1.11 .89 זמן * אוצ"מ 0.45 0.52 .89 -0.70 0.45 1.53 -2.69 1.18 2.29* זמן * ABAS 0.07 0.20 .36 -0.02 0.18 .13 0.27 0.46 .59 זמן * SRS 0.14 0.11 1.24 -0.04 0.10 .44 0.03 0.24 .13 * p < .05 התוצאות מראות , שביצועי הילדים במבחן אוצר - מילים הראו אינטראקציה מ ובהקת עם משך זמן )הפרש בין מדידה שבוצעה לפני תחילת התכנית לעומת מדידה שבוצעה לאחר סיומה( , במיוחד בנוגע לביצועים ברגשות שנלמדו במשי מת הגדרת רגשות . המקדם השלילי מרמז על כך , שילדים שביצ ועיהם היו נמו כים יותר במבחן אוצר - מילים הפיקו תועלת רבה יותר מ ה תוכנית. לא נמצא ו אינטר אקציות מובהקות נוספות . דיון המחקר הנוכחי בחן האם ניתן לשפר את ה רגשית ה הבנה של ילדים עם אוטיזם הלומדים בכיתות חינוך מיוחד באמצעות תכנית התערבות מבוססת מחשב בתיווך מורים . התוצאות העידו על שיפור משמעותי בכל מדדי הבנת הרגשות בקרב תלמידים עם אוטיזם שהשתתפו בתוכנית בהשוואה לקבוצת הביקורת, שכללה תלמידים עם אוטיזם שלא השתתפו. ממצא זה תומך במחקרים קודמים, שהדגישו את יעילותן של התערבויות מבוססות מחשב בשיפור כישורים חברתיים - רגשיים באוכלוסייה עם ) אוטיזם Fridenson-Hayo et al., 2017; Gev et al, 2017; Marino et al., 2019; Tang et al., 2019 ( . זהו המחקר הראשון המדגים יישום מוצלח של תוכנית חברתית - רגשית ממוחשבת על ידי מורים בכיתות חינוך ללא , מיוחד צורך בתמיכה חיצונית נוספת . ממצא זה מרחיב את הבנתנו לגבי הפוטנציאל הטמון בשילוב תוכניות טכנולוגיות בכיתות תקשורת . בחינת ההבדלים האינדיבידואליים בין המשתתפים בתוכנית חשפה, כי השיפור בהבנה רגשית היה עקבי בקרב המשתתפים ללא , קשר למאפייני רקע כמו , גיל יכולות קוגניטיביות ותפקוד מסתגל . כלומר, ההשפעות החיוביות של ההתערבות היו רלוונטיות למגוון ילדים עם אוטיזם, ללא תלות ברמות הקוגניטיביות או התפקודיות ההתחלתיות שלהם. ממצא יוצא דופן נצפה במטלת הגדרת , רגשות שם תלמידים עם ציוני אוצר מילים נמוכים יותר הפיקו תועלת רבה יותר מהתוכנית . ייתכן, כי השילוב בין התמיכה המובנית של התוכנית והבנת המורים את צורכי התלמידים תרם לשיפור משמעותי באוצר המילים הרגשי שלהם .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw