Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 109 יפעת בר, עפר גולן, סיגל עדן תוכנית EmotiPlay מטרת התוכנית הממוחשבת ללמד ילדים עם אוטיזם לזהות רגשות באמצעות רמזים לא מילוליים בהבעות פנים, אינטונציה קולית ושפת גוף, וכיצד לשלב מידע זה בהקשרים חברתיים שונים. התוכנית, שפותחה במקור לתרגול פרטני, הותאמה ב מחקר הנוכחי לשימוש בבית - ו הספר כללה את הרכיבים החיוניים המקוריים: יחידות למידה קטנות, התקדמות הדרגתית ומובנית, שימוש בדמויות מונפשות להצגת רגשות במצבים חברתיים , סרטוני וידאו של שחקנים אמיתיים ושילוב חידונים אינטראקטיביים. לכך פסנו ו פעילויות חברתיות תיות קבוצ )כגון משחקי תפקידים ודיונים כיתתיים ( כדי לאפשר לת למידים לתרגל וללמוד את החומר בסביבה שיתופית. קו העלילה של EmotiPlay מציג את פרופסור זינקמן ועוזרו מקס, המזמינים את המשתמשים ל מחנה מחקר ולחקור תרחישים רגשיים שונים . היחידה הראשונה הינה מבוא לרגשות, בעוד שבע היחידות הבאות מתמקדות כל אחת ברגש מובחן. כל יחידה מחולקת לארבעה שיעורים: מבוא לרגש המטרה, רמזים בהבעות פנים, רמזים בטון קול ורמזים בשפת הגוף. בכל שיעור נכללים ארבעה רכיבים עיקריים: 1. סרטון אנימציה קצר להצגת נושא השיעור 2. סרטוני וידאו /הקלטות של שחקנים אנושיים ל ניתוח של רמזי רגש המטרה 3. פעילויות אינטראקטיביות המיועדות לתרגול רמזים רגשיים 4. פעילויות ות קבוצתי - משחקים ודיונים הליך המחקר קיבל אישור מועדת האתיקה של ה אוניברסיט ה, המדען הראשי במשרד החינוך, נמ הלות בתי - הספר וה הורים. בהמשך הועברו לכלל המשתתפים מבחני סינון של וקסלר ו - ADOS-2 וההורים מילאו שאלוני ABAS-II ו - SRS-2 . לאחר פיילוט להתאמ ת התוכנית ושילובה בסביבות בית ספרי ות, המחקר התקיים ב -26 כיתות תקשורתיות ב -10 בתי ספר רגילים במרכז הארץ ונמשך 28 שבועות. המשתתפי ם הוערכו על ידי צוות המחקר, שכלל 12 סטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה, לפני ומיד לאחר ההתערבות ב שלוש ה מדדים: זיהוי רגשות מרמזים לא מילוליים, קוגניציה חברתית והגדרת רגשות . במהלך ההערכה שלפני ההתערבות, םמורי ה ב קבוצת ההתערבות קיבלו מפגש הדרכה אישי על תוכנית EmotiPlay והונחו ל שבץ שני שיעורים בשבוע. אחת ל שבועיים, עוזר מחקר צפה בשיעור על מנת להבטיח דיוק בי ישום התוכנית . תוצאות מטרת המחקר הראשונה הייתה לבחון את ההשפעה של תוכנית לשיפור הבנה הרגשית בתיווך מורים על ביצועי הילדים ב מטלות זיהוי רגשות , קוגניציה חברתית והגדרת רגשות. ים ממוצע ו וסטי ת התקן של ביצועי הילדים מוצגים בטבלה 2. לצורך בחינת האינטראקציה בין קבוצה ) מדידה ה לזמן לפני ואחרי ההתערבות ( , נערכו ניתוחי מודלים רב - רמתיים (MLM) על ביצועי הילדים , תוך התחשבות באופי המקונן של הנתונים במסג רת כיתות הלימוד, ופיקוח על מאפייני הרקע של הילדי ם )טבלה 3 .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw