Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 107 יפעת בר, עפר גולן, סיגל עדן למרות ה פוטנציאל בשילוב התערבויות חברתיות - רגשיות במערכת החינוך לקידום ושיפור התנהגות הילדים בסביבה החברתית העיקרית שלהם ) Hugh et al., 2021; Sutton et al., 2019 (, תוכניות התערבות טכנולוגיות מועברות בדרך כלל באופן פרטני בבתי הילדים או מחוץ למסגרת ) הכיתה Berggren et al., 2017 .( למיטב ידיעתנו, לא שולבו תוכניות התערבות וטכנ לוגיות בבית - ספר במסגרות כיתתיות עם מעורבות של צוות , חינוכי זאת אף על פי שמעורבות מורים במסגרות בית ספריות עשויה לאפשר להם לנצל את היכרותם עם הילד וסביבתו החברתית, ובכך לשפר את יכולת ההכללה של ההתערבו )ת Sutton et al., 2019 ( . מטרות והשערות המחקר מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאגם את היתרונות של שיטות ההתערבות השונות, ו לשפר את ה רגשית ה הבנה של ילדים עם אוטיזם הלומדים בכיתות חינוך מיוחד באמצעות תכנית התערבות מבוססת מחשב ) EmotiPlay ( בתיווך מורים . יעילות התוכנית בלמידה פרטנית בבתי הילדים נבדקה בבריטניה, ישראל ושבדיה בקרב ילדים עם אוטיזם בגילאי 6-9 שנים עם יכולות קוגניטיביות ומילוליות ממוצעות ומעלה. התוצאות הצביעו על שיפור בזיהוי רגשות באמצעות הבעות פנים, שפת גוף וטון קול ובאינטגרציה של הרמזים בהקשר חברתי ) Fridenson- Hayo et al., 2017 .( לא נבחנה קוגניציה חברתית או שפה רגשית . ות ה השער : מחקר 1. לאחר ההתערבות, ילדים עם אוטיזם שהשתתפו בתוכנית EmotiPlay יציגו ביצועים גבוהים יותר ב - )א( זיהוי רגשות מרמזים לא מילוליים, )ב( זיהוי רגשות מהקשר חברתי, ו - )ג( שפה רגשית, בהשוואה לקבוצת הביקורת של ילדים עם אוטיזם ש לא השתתפו בתוכנית. 2. יעילות תוכנית ה לשיפור הבנה רגשית בתיווך מורים תהיה מתווכת על ידי גיל הילדים, יכולות קוגניטיביות ומילוליות. שיטה משתתפים כל המשתתפים קיבלו אבחנות קליניות של אוטיזם על ידי פסיכיאטר/נוירולוג ילדים ופסיכולוג, בהתאם לקריטריוני ה (APA, 2022) DSM- האבחנה אוששה באמצעות אבחון ADOS-2 (Lord et al., 2012) . קריטריוני ההכללה במחקר דרשו ביצוע של לפחות שתי סטיות תקן מתחת לממוצע בשני תתי - המבחנים של סולם האינטליגנציה של וקסלר לילדים ) WISC -IV ( – אוצר מילים ומטריצו ת ) Wechsler., 2003 .( המדגם הסופי כלל 116 ילדים עם אוטיזם ) מתוכם 17 בנות( עם גיל ממוצע של 8.26 = שנים )סטיית תקן 0.76 ( )ראה איור 1 ( . הכיתות כללו 5-9 תלמידים בכל אחת ו הוקצו אקראית לקבוצת ההתערבות ) n = 59 , מתוכם 8 בנות( או לקבוצת הביקור ת ) n = 57 , מתוכם 9 בנות(. הקבוצות אוזנו מבחינת גיל, מגדר, יכולות קוגניטיביות ומילוליות, ותפקוד הסתגלותי )ראה טבלה 1 ( . איור 1 . תרשים Consort להליך המחקר והקצאת המשתתפים בצורה אקראית

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw