Chais2025_Heb_and_Eng-web

106 ע גשרים רגשיים: תוכנית ממוחשבת בתיווך מורים לתמיכה בי לדים עם אוטיזם שלא נלמדו בתוכנית . הטמעת התערבויות מתווכות טכנולוגיה אלו במערכת החינוך מציעה הזדמנות משמעותית לקידום ההתפתחות הרגשית והחברתית של תלמידים עם אוטיזם . מילות מפתח: אוטיזם, הבנת רגשות, התערבות טכנולוגית . מבוא הבנה ושפה רגשית בקרב ילדים עם אוטיזם תסמונת ספקטרום האוטיזם היא הפרעה התפתחותית - נוירולוגית , המאופיינת בקשיים בתקשורת חברתית, התנהגויות ותחומי עניין מוגבלים וחזרתיים, ורגישות חושית מוגברת. 1 מתוך 36 ילדים בגיל בית - ספר מאובחנים עם אוטיזם , לרוב פי שלוש יותר בקרב בנים מאשר בנות ) American Psychiatric Association; APA., 2022 ( . בהיבט החברתי - רגשי, בו עוסק מחקר זה, נמצא ש ילדים עם אוטיזם מתמודדים עם אתגרים משמעותיים בזיהוי רמזים רגשיים לא מילוליים המועברים ב הבעות פנים, שפת גוף ורמזים פרוזודיים בקול ) Fridenson- Hayo et al., 2016; Leung et al., 2022 ( וכן בהתפתחות קוגניציה חברתית, הכוללת ו ריפ ש רמזים חברתיים ו וייח ס מצבים מנטליים לאחר ) Bamicha & Drigas, 2022; Fitzpatrick et al., 2018 ( . גם בהיבט של שפה רגשית מחקרים מראים דפוסים א - טיפוסיים של קידוד ו אחסון מושגים רגשיים, ושפה רגשית הבעתית מופחתת בקרב אוכלוסייה עם אוטיזם בהשוואה לאנשים עם התפתחות נוירוטיפיקלית ) Gev et al., 2017; Lartseva et al., 2015; Teh et al., 2018 ( . הסנכרון בין תפיסה חושית של רגשות לבין ידע חברתי - ק וגניטיבי מושג באמצעות רכישת מושגים מילוליים , כפי שנטען ב - The Theory of Constructed Emotion . תיאוריה זו דגישה, מ כי מילים ומושגים מהווים פיגומים ליצירת ניבויים על המצב הרגשי של האחר, ואלה מאומתים מול המידע החושי מ רמזים לא מילוליים ) Gendron & Feldman-Barrett., 2018; Peterson et al., 2016 ( . ת יו התערבו טכנולוגיות לאתגרים בהתפתחות הבנה רגשית יש חלק משמעותי ב תקשורת החברתית , המהווה אתגר מרכזי באוטיזם. קיימות גישות שונות בהתערבויות לקידום מטרות חברתיות - רגשיות , ונראה שפורמט קבוצתי יכול לשפר יכולת חברתית ואמפתיה בקרב ילדים עם )ם אוטיז Atkinson‐Jones & Hewitt, 2019; Wolstencroft et al., 2018 ( עם זאת, התערבויות אלה מציגות אתגרים מעשיים מאחר והן עתירות משאבים והמשתתפים נדרשים להיות נוכחים פיזית. בנוסף, הן עלולות להרתיע את אלה שמיומנויותיהם גבוהות או נמוכות מהחומר הנלמד ) Rao et al., 2008 ( . בשני העשורים האחרונים גבר העניין בהתערבויות טכנולוגיות לשיפור מיומנויות חברתיות - רגשיות בקרב אנשים עם אוטיזם ) Lee et al., 2018; Tang et al., 2019 ( . סביבות טכנולוגיות מועדפות ל רוב באוכלוסייה זו מכיוון שהן ות מציע מסגרת עקבית וניתנת לחיזוי עם כללים מוגדרים , שות מדגי פרטים, מעודד ו ת חשיבה ולמידה חזותית, השתתפות פעילה ומספק ו ת תגמולים מותאמים ) Eden & Oren, 2021; Khan et al., 2019 ( . מחקרים קודמים מצביעים ש ש התערבויות טכנולוגיות המכוונות ליכולות חברתיות - רגשיות משפרות את היכולת ל זיהוי רגשות מרמזים לא מילוליים ומהקשר חברתי ) Didehbani et al., 2016; Eden & Oren, 2021; Fridenson-Hayo et al., 2017 ( וכן בקידום שפה רגשי ) Gev et al, 2017; Marino et al., 2019 ( . עם זאת, יש נן מספר : מגבלות התערבויות טכנולוגיות בתחום חברתי - רגשי לעתים קרובות מ תמקדות ב זיהוי רגשות מהבעות פנים בלבד ,) Berggren et al., 2017 ( תוך הזנחת רמזים לא מילוליים ה שפת מ גוף וטון דיבור. ה כמו כן, רוב התוכניות מתמקדות ברגשות "בסיסיים" )שמחה, עצב, פחד, כעס, גועל והפתעה( תוך הזנחת "רגשות מורכבים" יותר ) כגון אכזבה, בושה, גאווה וכו'(, הכוללים רכיבים קוגניטיביים הקשורים למצבים מנטליים ולמצבים חברתיים ) Ekman., 1999; Golan et al., 2015 ( . בנוסף, הן נמצאו כבעלות יכולת הכללה מוגבלת לתפקוד חברתי ) Berggren et al., 2017; Zhang et al., 2021 ( . אחת הדרכים לשיפור יכולת ההכללה היא באמצעות שיטות אקולוגיו ת לשילוב התערבויות חברתיות - רגשיות בסביבות החברתיות ה טבעיות של ילדים. פלטפורמה מרכזית כזו היא מערכת החינוך , בה ילדים מבלים את רוב זמנם , כאשר . בתי - ה ספר ממלאים תפקיד מרכזי לא רק בהוראת מיומנויות אקדמיות, אלא גם ב התפתחות חברתית ורגשי )ת Eccles & Roeser, 2015 ( . עבור ילדים עם אוטיזם, בית - הספר הופך לעתים קרובות לספק השירותים העיקרי, המציע סל טיפולים בחינוך המיוחד ) Kasari & Smith, 2013 ( .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw