Chais2025_Heb_and_Eng-web
ע 105 יפעת בר, עפר גולן, סיגל עדן ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה גשרים רגשיים: תוכנית ממוחשבת בתיווך מורים לתמיכה בילדים עם אוטיזם סיגל עדן אוניברסיטת בר - אילן igal.Eden@biu.ac.il S עפר גולן אוניברסיטת בר - אילן ofer.golan@biu.ac.il י פעת בר אוניברסיטת בר - אילן ifatba@gmail.com Building Emotional Bridges: Teachers-Mediated Program to Support Children with Autism Ifat Bar Bar-Ilan University ifatba@gmail.com Ofer Golan Bar-Ilan University fer.golan@biu.ac.il o Sigal Eden Bar-Ilan University Sigal.Eden@biu.ac.il Abstract People with autism experience significant challenges in emotional understanding that is fundamental for social functioning, including difficulties in identifying emotions from non- verbal cues and social context, as well as deficits in emotional language expression. This study aimed to enhance emotional understanding among children with autism in special education classes through a teacher-mediated computer-based intervention program. The research included 116 children with autism (17 girls and 98 boys), aged 7-10, who were randomly assigned at the class level to either the intervention group (n=59), which participated in two computer-mediated lessons weekly for 22 weeks, or the control group (n=57), which continued with the standard special education curriculum. Pre- and post- intervention assessments measured participants' abilities to identify emotions from non- verbal cues, comprehend emotions in social contexts, and utilize expressive emotional language. Results demonstrated that the intervention group showed statistically significant improvements in emotion identification from non-verbal cues and social context, as well as enhanced emotional language capabilities compared to the control group. However, no significant improvement was observed for emotions not specifically addressed in the intervention program. The integration of such technology-mediated interventions within educational systems presents a promising approach for enhancing emotional and social development among students with autism. Keywords: autism, emotion comprehension, technological intervention. תקציר אנשים עם אוטיזם חווים אתגרים משמעותיים בהבנה רגשית החיונית ל תפקוד חברתי , תקין הכוללים קשיים בזיהוי רגשות מרמזים לא מילוליים ומהקשר חברתי, וכן ליקויים בשפה רגשית. מטרת ה מחקר הנוכחי הינה לשפר את ה רגשית ה הבנה של ילדים עם אוטיזם הלומדים בכיתות חינוך מיוחד באמצעות תכנית התערבות מבוססת מחשב בתיווך מורים. במחקר השתתפו 116 ילדים עם אוטיזם ) 98 בנים, 17 בנות(, בגילאי 7-10 , אשר הוקצו אקראית ברמת הכיתה לקבוצת ההתערבות (n=59) , שלמדה שני שיעורים מתווכי מחשב בשבוע במשך 22 שבועות, או לקבוצת הביקורת (n=57) , שלמדה ב תוכנית החינוך המיוחד השגרתית בבית - הספר . לפני ולאחר ההתערבות הוערכו יכולות המשתתפים לז הות רגשות מרמזים לא מילוליים, להבין רגשות בהקשרים חברתיים וכן שימוש בשפה רגשית אקספרסיבית. תוצאות המחקר הראו , כי קבוצת ההתערבות שיפרה באופן מובהק את היכולת לזיהוי רגשות מרמזים לא מילוליים והקשר חברתי, וכן בשפה רגשית בהשוואה לקבוצת הביקורת. עם זאת, ה שיפור לא היה מובהק ברגשות
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw