Chais2025_Heb_and_Eng-web

94 ע בחינת הידע הטכנולוגי - פדגוגי - תוכני בשילוב GenAI בקרב מורים בישראל מחקרים מראים כי שילוב GenAI בחינוך יכול לסייע בהכנת תלמידים לעולם העבודה העתידי, ולפתח אצלם כישורים חיוניים כמו חשיבה ביקורתית ויכולת ניתוח נתונים , ומאפשרת להם להסתגל טוב יותר לשינויים המהירים בשוק העבודה ) Kadaruddin, 2023; Michael, Bühler, Jelinek, & Nübel, 2022 .( נמצא כי הכרת מושגי בינה מלאכותית לתלמידים כבר בשלבים מוקדמים של מערכת החינוך יכולה לסייע לטפח דור שמוכן טוב יותר לעתיד מונע בינה מלאכותית , ולחיזוק הכלכלה והביטחון הלאומי ) Nathan et al., 2022 .( הספרות המחקרית מצביעה על הצורך בכך שמורים יפתחו הבנה מעמיקה של טכנולוגיות אלו, ישתתפו בפעילויות מעשיות המשלבות אותן, ויקנו לתלמידים את הידע הנחוץ להשתמש בהן באופן אחראי ומושכל, זאת במטרה להשיג שילוב מוצלח של כלי GenAI בפרקטיקות ההוראה והלמידה ) Brandão, A., Pedro, L., & Zagalo, N., 2024 .( בנוגע לידע המורים להוראה מבוססת GenAI נ מצא כי על מנת שמורים יוכלו לעשות שימוש מושכל ויעיל ב טכנולוגיות אלו בתהליכי הוראה ולמידה הם צריכים להיחשף לתרומות הפדגוגיות של יישומי GenAI , וכן כי רק במידה והמורים יהיו בעלי ידע פדגוגי מעשי ותיאורטי מספיק דיו על מנת לעשות שימוש מושכל בכלים אלו, טכנולוגיה זו תוכל להוות חלק אינטגרלי להוראה אפקטיבית ) Cavalcanti et al., 2021 ( . המסגרת התיאורטית שעליה מתבסס מחקר זה היא מודל TPACK ) Technological Pedagogical Content Knowledge (, אשר פותח על ידי קולר ומישרה ) Koehler & Mishra, 2008 .( המודל מהווה מסגרת מושגית לתיאור סוגי הידע הנדרשים ממורים, על מנת ליישם בהצלחה שילוב של טכנולוגיה בהוראה. המודל בוחן את יכולת האינטגרציה של מורים בין שלושה סוגי ידע: ידע טכנולוגי, ידע פדגוגי וידע תוכני . עם פריצת יישומי GenAI הוצע להרחיב את מודל ה - TPACK המקורי ולהוסיף ידע הרלוונטי לשילוב יישומים אלו בהוראה מבוססת בינה מלאכותית . יתרה מכך, בשל סוגיות אתיות חדשו ת המתייחסות לשילוב ה - GenAI , על המורים להיות בעלי ידע גם להערכת החלטות מבוססות GenAI . משום כך, המחקר הנוכחי עושה שימוש בעדכון מודל ה - TPACK לסולם מדידה חדש הנקרא Intelligent- TPACK שפותח על ידי החוקר איסמעיל צ'ליק במסגרת מחקר שבחן את הידע שיש למורים בשימוש בכלים מבוססי GenAI בחינוך. למעשה, החוקר פיתח מודל חדש למדידת ידע מורים לשימוש ב - AI להוראה בהתבסס על מודל TPACK המקורי. כמו כן, הוא הוסיף רובד לבחינת היבטים אתים ) Celik, 2023 .( מסגרת ה - Intelligent-TPACK כוללת את הרכיבים הבאים )איור 1 :( ידע טכנולוגי - אינטליגנטי מבוסס בינה מלאכותית ) Intelligent-TK ( : הידע והמיומנויות הדרושים כדי להשתמש בכלי בינה מלאכותית ולנצל את הפונקציונליות הבסיסית שלהם. רכיב זה מודד את רמת ההכרות של המורים עם היכולות הטכניות של כלים אלה. ידע טכנולוגי - פדגוגי - אינטליגנטי מבוסס בינה מלאכותית ) Intelligent-TPK ( : הידע על ההזדמנויות הפדגוגיות המוצעות על - ידי כלי בינה מלאכותית , כגון משוב אישי ובזמן אמת, וניטור למידה של תלמידים. כמו כן, רכיב זה מודד את הבנת המורים לגבי התראות ופרשנות של התראות מכלי .ה ם אל ידע תוכני - טכנולוגי - אינטליגנטי מבוסס בינה מלאכותית ) Intelligent-TCK ( : הידע על כלי בינה מלאכותית ספציפיים לתחום התוכן. הוא מודד את מידת השימוש של מורים בכלים אלה כדי לעדכן את הידע התוכני שלהם. רכיב זה עוסק גם בהבנת המורים אודות טכנולוגיות ספציפיות המתאימות יותר ללמידה של נושאי הלימוד בתחום שלהם. ידע פדגוגי - טכנולוגי - תוכני - אינטליגנטי מבוסס בינה מלאכותית ) Intelligent-TPACK ( : הידע המקצועי המשולב של המורים לבחור וליישם כלי בינה מלאכותית מתאימים )כמו מערכות הדרכה חכמות( לצורך יישום אסטרטגיות הוראה )כמו ניטור ומשוב בזמן אמת( להשגת יעדי ההוראה בתחום מסוים. אתיקה ) Ethics :( הערכת עמדות המורה לגבי שימוש בכלי בינה מלאכותית , המבוססת על שקיפות ) Transparency (, הוגנות ) Fairness (, אחריות ) Accountability ( והכלה ) Inclusiveness .(

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw