Chais2025_Heb_and_Eng-web

88 ע שיפור יכולות אקדמיות באמצ ע ות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל UDL בקרב לומדים עם מוגבלות שכלית ) Feuerstein & Rand, 1974; Feuerstein et al., 1979 (. על פי תיאורי ה זו, התערבות סביבתית חינוכית מתאימה )למידה מתווכת( מאפשרת לחולל שינויים קוגניטיביים - מבניים ביחיד מעבר לגורמי הגיל, האטיולוגיה וחומרת הפגיעה. בנוסף שיערנו, ש התערבות טכנולוגית באמצעות ספר דיגיטלי מונגש בסביבת למידה מבוססת UDL תוביל לשיפור משמעותי יותר ב ייצוג ידע אצל מתבגרים ומבוגרים עם מש"ה לעומת התערבות עם ספר מודפס. ממצאי המחקר אכן י מצב עים על שיפור משמעותי ברמת הישגי הידע של ה ם משתתפי בשתי קבוצות הגיל לאחר תוכנית ההתערבות בה למדו עם ספר דיגיטלי לעומת לימוד עם ספר מודפס. ממצא זה ה י נו בקנה אחד עם מחקרים רבים בתחום שמצאו , כי להתערבות לימודית באמצעות ספרים דיגיטליים יש יתרונות במגוון היבטים אצל אנשים עם מוגבלויות ) Shamir et al., 2018; Suyasa et al., 2021 .( חוקרים , מדגישים כי ללמידה באמצעות ספרים דיגיטליים פוטנציאל גדול גם בתהליך למידה עבור אנשים עם מש"ה ) Vereenooghe & Westermann, 2019 ( למרות שמחקר בתחום זה מועט ) Knight et al., 2018 .( עוד שיערנו , כי התערבות עם ספר דיגיטלי מונגש לעומת ספר מודפס תוביל לשיפור משמעותי יותר בידע אצל מבוגרים עם מש"ה לעומת מתבגרים עם מש"ה. נמצא כי אכן חל שיפור משמעותי ברמת הידע כתוצאה מהשימוש בספר הדיגיטלי בשתי קבוצות הגיל , אך בבחינת גודל האפקט מידת השיפור נמצאה גבוהה יותר בקרב קבוצת המתבגרים. מחקרים שנעשו בתחום באוכלוסייה כללית מצאו תוצאות דומות ) Perrin & Anderson, 2019 (, רי הסב ו ו זאת בהתייחס לפער הדיגיטלי בין "ילידים דיגיטליים" ל"מהגרים דיגיטליים " (Prensky, 2002) . בדומה לאוכלוסייה ה כללית, גם למבוגרים עם מש"ה גישה מוגבלת לטכנולוגיה )כולל ספרים דיגיטליים( לעומת צעירים ) Macdonald & Clayton, 2017 ( והטכנולוגיה אינה בשימוש בדרך כלל על ידי ם . לעומת זאת, בשנים האחרונות בקרב תלמידים עם מש"ה קיים שימוש רחב בטכנולוגיה במסגרות חינוך ) Roberts-Yates & Silvera-Tawil, 2019 ( . סיכום ו מגבלות המחקר יש לקחת בחשבון מספר מגבלות במחקר הנוכחי . ג ודל המדגם נחשב כגדול באוכלוסייה של אנשים עם מש"ה, אך כאשר חילקנו לקבוצות מחקר מספר המשתתפים בכל קבוצה היה קטן יחסית. בנוסף , המחקר בדק נקודת זמן ספציפית, ולא לאחר זמן נוסף. הדבר מקשה על הערכת ההשפעה ארוכת הטווח של הלמידה באמצעות ספרים דיגיטליים מבוססים מודל UDL באוכלוסייה זו, וחשוב לבצע מחקר אורך לבדיקת הטמעת התוצאות . מממצאי המחקר עולות מספר מסקנות מרכזיות. התערבות לימודית מותאמת באמצעות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס UDL יכולה להוות כלי יעיל לשיפור הישגים אקדמיים בקרב מתבגרים ומבוגרים עם מש"ה. ממצאי מחקרנו מצביעים על כך , כי הן מתבגרים והן מבוגרים עם מש"ה מסוגלים לשפר את הישגיהם בעקבות התערבות מותאמת . מעבר לכך, ממצאי המחקר מראים , כי הם יכולים לשפר את ה אקדמי ה ידע משמעותית טוב יותר בעזרת ספר דיגיטלי מונגש ומותאם , המכיל מולטימדיה , למידה רב - חושית אינטראקטיבית והקראה . כל אלה מהווים כלי יעיל ושימושי לקידום אוכלוסייה עם מש"ה. זאת ועוד , נמצאה יכולת למידה והכללה בקרב שתי קבוצות המשתתפים — מבוגרים ומתבגרים — והמבוגרים הצליחו לא פחות מהמתבגרים. פיתוח כלים עבור התערבות לימודית באוכלוסייה זו היא משימה מורכבת והוליסטית, ייחודית ומותאמת, תוך התחשבות ושקלול מרכיבי הלקות, ה יכולות הרגשיות והקוגניטיביות. מחקרינו מדגיש את חשיבות ת העשר עולמם של אנשים עם מש"ה בנושאים אקדמיים, הדורשים גיוסן של יכולות קוגניטיביות. מקורות שני , מ', לחמן, ד', שלם, צ', בהט, א' וזייגר ' )ט, 2006 א(. - מערכת ת לאבחון לקויות בקריאה ובכתיב על פי נורמות ארציות . יסוד. Afacan, K., Wilkerson, K. L., & Ruppar, A. L. (2018). Multicomponent reading interventions for students with intellectual disability. Remedial and Special Education , 39 (4), 229-242. https://doi.org/10.1177/0741932517702444 Al Hazmi, A. N., & Ahmad, A. C. (2018). Universal design for learning to support access to the general education curriculum for students with intellectual disabilities. World Journal of Education , 8 (2), 66-72. https://doi.org/10.5430/wje.v8n2p66 Alquraini, T. A., & Rao, S. M. (2020). Developing and sustaining readers with intellectual and multiple disabilities: A systematic review of literature. International Journal of Developmental Disabilities , 66 (2), 91-103. https://doi.org/10.1080/20473869.2018.1489994

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw