Chais2025_Heb_and_Eng-web

86 ע שיפור יכולות אקדמיות באמצ ע ות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל UDL בקרב לומדים עם מוגבלות שכלית איור 1 . מסך כניסה ל ספר הדיגיטלי איור 2 . מסך מידע ל לומדים הליך נ המחקר ערך לאחר קבלת אישורים נדרשים , ו התבצע בשלושה שלבים: 1 . טרם התערבות – הועברו מבחני הסינון ומבחן הידע .2 . התערבות - ההתערבות נערכה במסגרת שני קורסים בהם למדו המשתתפים. קבוצה א' למדה באמצעות ספר דיגיטלי את הנושא " מבוא ל פסיכולוגיה חברתית ," ואילו קבוצה ב' למדה את אותו הנושא באמצעות ספר מודפס. לאחר שסיימו, נלמד הקורס השני באופנות השניה , כך שקבוצה א' למדה " מבוא לסוציולוגיה " באמצעות ספר מודפס וקבוצה ' ב למדה מבוא " לסוציולוגיה ," באמצעות ספר דיגיטלי . הלמידה בכל הקורסים התבצעה בצורה מודרכת לפי עקרונות המודל ה - UDL ובאופן פרטני. המשתתפים למדו בכל מפגש בין 30 ל -40 , דקות שמונה מפגשים שבוע יים עם כל ספר .3. בתר התערבות – בסיום ההתערבות הועברו שוב מבחני הידע . תוצאות כדי לבחון האם הישגים במבחני הידע מתפלגים נורמלית בכל קבוצת גיל בנפרד נערכו מבחני Shapiro-Wilk נמצא, כי התפלגות הישגיהם של המשתתפים בשני מבחני הידע שונה במובהק מהתפלגות נורמלית ) p < .05 .( לכן , שאלות והשערות המחקר נבחנו הן באמצעות ניתוחים פרמטריים מסוג ניתוחי שונות ANOVA והן באמצעות ניתוחים א - פרמטריים ) Friedman , Wilcoxon , Mann-Whitney ( במדדים שנמצא הבדל מובהק בהתפלגותם מההתפלגות הנורמלית. בבחינת רמת המובהקות של הערך המחושב של העיבודים הסטטיסטיים ובבחינת המסקנה באשר להבדלים המובהקים סטטיסטית, נמצאה התאמה מלאה בין ממצאי הניתוחים הפרמטריים וממצאי הניתוחים הא - פרמטריים. בנוסף, נערך איזון בין התנאים ) Counterbalance ( שכמחצית מהמשתתפים למדו את אחד הנושאים באמצעות ספר דיגיטלי ומחצית למדו נושא זה באמצעות ספר מודפס ולהיפך. לא נמצא הבדל בתוצאות לפי התנאים. על מנת לבחון את ההבדלים בין שתי קבוצות הגיל בשלוש נקודות זמן )לפני, אחרי ההתערבות עם הספר , המודפס אחרי ההתערבות עם הספר הדיגיטלי ( במדדי , המחקר נערכו מבחני ניתוח שונות דו - כיווניים ) 2x3 ( Mixed ANOVA . נמצא הבדל בין הקבוצות לפני ההתערבות. נמצא כי , רמת הידע בקורסים האקדמיים עם הספר המודפס לאחר הלימוד היתה גבוהה יותר מרמת הידע טרם הלמידה בשתי קבוצות הגיל. כמו כן, נמצא אפקט עיקרי מובהק סטטיסטית לקבוצות הגיל, כשרמת הידע בקורסים האקדמיים עם ה ספר המודפס גבוהה יותר בקרב מבוגרים עם מש"ה השוואה למתבגרים עם "ה. מש עוד נמצא , כי הן המתבגרים והן המבוגרים שיפרו באופן מובהק את רמת הידע בקורסים האקדמיים עם ה ספר ה דיגיטלי בהשוואה ללפני ההתערבות . בבחינת גודל האפקט של ההבדלים בין שני זמני המדידה נמצא, כי מידת השיפור ברמת הידע כתוצאה מהשימוש בספר הדיגיטלי היתה גבוהה יותר בקרב המתבגרים בהשוואה למבוגרים. התוצאות מוצגות בלוח 2 .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw