Chais2025_Heb_and_Eng-web

84 ע שיפור יכולות אקדמיות באמצ ע ות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל UDL בקרב לומדים עם מוגבלות שכלית 2014; Shemshack & Spector, 2020 ( . , לכן כלים טכנולוגיים כאמצעי לקידום מטרות לימודיות בעבודה עם אוכלוסייה זו הופכים בשנים האחרונות לשכיחים יותר ויותר . מודל ה UDL- מספק מסגרת תיאורטית להשגת ,ו מטרה ז ו כולל שלוש מטרות יסוד ביחס ללומדים ) Hall et al., 2012; Ralabate, 2011 :( ייצוג מידע ) Recognition Networks ( המתייחס לאפשרויות שונות של , תפיסה אפשרויות , לשפה ביטויים חשבוניים וסמלים ו אפשרויות שונות להבנת הנלמד . הקניית אסטרטגיות יעילות ללמידה וביטוי ידע ) Strategic Networks ( , הצעת אפשרויות לביטוי ותקשורת הצעת ו אפשרויות לתפקודים ניהוליים . הקניית מניעים ומיומנויות אופטימאליים לצורך גיוס , עניין מוטיבציה , ויסות עצמי ומעורבות בלמידה ) (Affective Networks על מנת להשיג את הלמידה היעילה ביותר . הנחיות UDL החדשות ) CAST, 2024 ותשידגמ(, נושאים ספציפיים בכל אחד מהעקרונות , כמו התמקדות רבה יותר בייצוג זהויות ונקודות מבט מגוונות, באופן הצגת המידע והערכת דרכים מרובות לדעת ולפרש ידע ; חשיבות של אישור הזהות של הלומדים, טיפוח תחושת השייכות וקידום הנאה ואמפתיה בתהליך הלמידה ; וכיבוד צורות תקשורת והבעה מגוונות ליצ תרי סביבות למידה מכילות ונגישות. ל - UDL יתרון משמעותי עבור תלמידים עם מש"ה, המסייע בתחומי לימוד שונים, קבלת החלטות , כישורי חיים ומיומנויות חברתיות. , בנוסף דרכי הוראה מבוססות UDL יכולות לשפר את יכולת זיכרון וקשיי קשורות אצל לומדים עם מש"ה ) Al Hazmi & Ahmad, 2018 .( בד בבד עם ההתקדמות הטכנולוגית עבור אוכלוסייה עם , ה" מש נותרה עדיין עבודה רבה על מנת להבטיח , כי הם יפיקו את מלוא יתרונות הטכנולוגיה בתחומי חינוך תפתחות ה וה . אחד מהכלים הטכנולוגיים הוא הספר הדיגיטלי בו , המחקר הנוכחי מתמקד . שימוש ב ספר דיגיטלי באוכלוסייה עם "ה מש ההתפתחות הטכנולוגית בשדה החינוך מאפשרת לייצר אלטרנטיבות לספרי הלימוד המודפסים, שהיו עד כה האופן היחיד להעברת חומר לימוד ) Knight et al., 2018 .( ספרים דיגיטליים מציעים מקור עשיר ללמידה , כאשר שימוש במאפייני מולטימדיה שונים כמו איורים שהופכים לאנימציה , תומכים בתכנים של הספר ) Bus et al., 2019 .( בניגוד לספר הלימוד , המודפס המכיל תוכן קבוע שלא ניתן לעדכנו ולשנותו ספרה, הדיגיטלי , מתעדכן מאפשר להנגיש מדיה עשירה ודינמית ומספק חוויה אינטראקטיבית , משמעותית ורלוונטית ללומד ובכך מקדם למידה ) Baron, 2017; Singer, & Alexander, 2017 .( ספרים דיגיטליים נמצאו כמקדמי יכולות שונות בקרב ילדים עם לקות תלמידה כמו אוריינות ) Tate, 2013 ,( אוצר , מילים תהבנ , הסיפור קריאת מילים והמשגת הכתוב ) Shamir & Korat, 2015 ,( מודעות פונולוגית ) Shamir et al., 2018 ו( מיומנויות מתמטיות ) Shamir & Baruch, 2012 .( עם זאת, מחקרים בודדים בחנו זאת בקרב אוכלוסייה עם מש"ה, ורק בקרב מתבגרים ) Knight et al., 2018 .( למידה באמצעות ספר דיגיטלי בעיצוב עקרונות ה - UDL נמצאה כ יעילה עבור אוכלוסייה עם מוגבלויות ) Lee, 2020 ( . אחרים , מדגישים כי ללמידה באמצעות ספרים דיגיטליים, המאפשרת למידה אינטראקטיבית , פוטנציאל גדול בתהליך למידה עבור אנשים עם מש "ה ) Vereenooghe & Westermann, 2019 .( רציונל ושאלת המחקר לאנשים עם ה"מש יש קושי ברכישת ידע , אקדמי ונראה הםש מסוגלים לשפר יכולותיהם בעזרת התערבות מתאימה ) Lifshitz-Vahav et al., 2016; Yi & Hock, 2023 .( אחת מהדרכים לעשות זאת היא למידה באמצעות ספרים דיגיטליים , נמצאה ש מת כמקד יכולות שונות בקרב אוכלוסיות מתקשות ) Shamir et al., 2018; Vereenooghe & Westermann, 2019 .( עם זאת, בודדים בחנו זאת בקרב אוכלוסייה עם מש"ה, ורק בקרב מתבגרים ) Knight et al., 2018 (. זאת ועוד, כל הידוע לנו, מחקרים קודמים לא בחנו זאת בהקשר למודל UDL . לפיכך , המחקר הנוכחי בוחן האם ניתן לשפר את הידע האקדמי של מתבגרים ומבוגרים עם ,ה"מש באמצעות ספר דיגיטלי מונגש בסביבת למידה מבוססת מודל UDL , לעומת ספר מודפס ?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw