Chais2025_Heb_and_Eng-web

ע 83 אורלי אלשך , , סיגל עדן חפציבה ליפשיץ מבחנים לבדיקת הרמה הקוגניטיבית הבסיסית, יכולת קריאה ו מבחני ידע אקדמי מתוך נושאים שנלמדו באמצעות הספר דיגיטלי והספר המודפס. בשלב , השני נערכה התערבות של למידה אקדמית מבוססת עקרונות UDL באמצעות ספר דיגיטלי ) קבוצות הניסוי ( וספר מודפס ) קבוצות ההשוואה .( בשלב ,י השליש הועברו מבחני ידע אקדמי . ם ממצאי ה מצביעים על כך, כי הן מתבגרים והן מבוגרים עם מש"ה שיפרו את הישגיהם בעקבות התערבות , מותאמת אך השיפור היה גבוה יותר לאחר הלמידה באמצעות ספר דיגיטלי . , בנוסף מבוגרים עם מש"ה הראו שיפור רב יותר בעקבות למידה ה עם ספר , מודפס אילו ו מתבגרים עם מש"ה לאחר הלמידה עם ספר דיגיטלי . מילות מפתח: UDL , מוגבלות ספר , שכלית דיגיטלי , יכולות אקדמיות . מבוא המחקר הנוכחי עסק באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (, "המש) מוגבלות ה מתרחשת במהלך תקופת ההתפתחות וכוללת ליקוי באינטליגנציה הנמוכה מהממוצע ) IQ = 70-75 ( ובתפקוד מסתגל בתחום התפיסתי , החברתי והמעשי . אנשים עם "ה מש מתמודדים עם אתגרים ייחודיים בתחום רכישת , ידע המגבילים את יכולתם להשיג הישגים אקדמיים מקסימליים (APA, 2022) . הם מתקשים לעתים קרובות , בהבנה זיכרון בעת רכישת מידע , חדש בהבנת מושגים מורכבים ובשמירת מקשים ה, פרטים עליהם להצליח בלימודים האקדמיים ) Al Hazmi & Ahmad, 2018 עם (. , זאת מחקרים מצביעים על פוטנציאל למידה באוכלוסייה עם לקויות קוגניטיביות שקיבלו הזדמנויות למידה ) Afacan et al., 2018 ,( כשאחת מדרכי הלמידה היא שימוש בטכנולוגיה ) Söderström et al., 2021 .( לספר דיגיטלי , שנחקר רבות בקרב ילדים עם לקויות שונות ) Knight et al., 2018; Shamir et al., 2018 (, יש פוטנציאל גם עבור אנשים עם "ה ) מש Vereenooghe & Westermann, 2019 (, אך המחקר בנושא מועט. יכולות אקדמיות אצל אנשים עם מש"ה וקרים ח מצאו קשר ישיר בין יכולות קוגניטיביות והישגים אקדמיים בלימודים , כאשר מהירות עיבוד מידע, זיכרון עבודה חזותי - מרחבי, יכולת הסמלה וידע שפתי נחשב ים למנבאים של הישגים אקדמיים ) Tikhomirova et al., 2020 ( . מכיוון שלילדים ומבוגרים עם מש"ה יש יכולות קוגניטיביות לקויות ) בהסמלה , , הכללה זכירה וזיהוי מילים (, הם עשויים להיתקל בקשיים ספציפיים בלמידה, כגון קשיים בהבנת החומר, בפתרון בעיות ועוד ) Komesidou et al., 2017 .( חוקרים , מצאו כי למרות הקשיים הקוגניטיביים, אנשים עם ה" מש מסוגלים לשפר יכולותיהם בעזרת התערבות ) מתאימה Lifshitz-Vahav et al., 2016; Yi & Hock, 2023 .( אנשים עם מש"ה, הן ילדים והן מבוגרים, זקוקים לתיווך אינטנסיבי מאוד, אסטרטגיות למידה מיוחדות והדרכה צמודה על מנת לשפר מיומנויות אקדמיות. לפיכך, על הלמידה להיות מפורשת, שיטתית ועקבית ) Palmqvist et al., 2023 ( . במהלך השנים נעשה שימוש בתוכניות התערבות שונות לקידום היכולות האקדמיות של אנשים עם "המש . חוקרים ,ו מצא כי ותל כניות התערבות השפעה מובהקת על הישגי התלמידים ב קריאה אפקטיבית בכיתות יסוד ושמירה על קריאה יעילה ב כיתות תיכוניות ) Alquraini & Rao, 2020 ( . מחקר ב נוסף בדקש, יעילות תוכנית התערבות מותאמת בתחום האוריינות, נמצא שיפור בהבנת המטלות בקרב תלמידים עם מש"ה וביכולת ם לבצע משימות באופן עצמאי . , בנוסף אוצר המילים בהם השתמשו הורחב והשתפרה יכולת הבנת הנשמע מענה הו על שאלות ) Cooper-Duffy et al., 2014 .( כאשר מדובר בבוגרים עם מגבלה קוגניטיבית אשר קבלו הזדמנות להמשך למידה לאחר שנות לימוד בבית הספר, חוקרים מצביעים גם כן ע ל יכולת למידה, יכולת לרכישה ושיפור מיומנויות קריאה והבנת משמעות מטקסט ) Afacan et al., 2018 .( טכנולוגיה לקידום אנשים עם "ה מש קיימות תוכניות התערבות שונות המשתמשות ב ה טכנולוגי במטרה לסייע ולשפר משמעותית תפקודים של אנשים עם מוגבלויות מורכבות ) Jamwal et al., 2022 .( טכנולוגיה מסייעת תומכת במעורבות בלמידה של התלמידים, ב מסוגלות עצמית, משפרת הסתגלות והערכה עצמית בקרב לומדים עם מוגבלויות ) et al., 2023 McNicholl ( , ביניהם גם לומדים עם מש"ה. חוקרים כי , מציינים הלמידה באמצעות טכנולוגיה חיונית ם עבור ונמצאה כיעילה ) Torrado et al., 2020 .( טכנולוגיה מסייעת מאפשרת להם לבצע מטלות לימודיות באופן עצמאי ללא תתלו באנשים אחרים, כמו גם סיוע בתחום החשיבה ובתקשורת. אחד היתרונות של למידה באמצעות מחשב עבור אוכלוסייה זו היא יכולת ההפעלה הפשוטה ואפשרות ההתאמה האישית ) Douglas & Uphold,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw