Chais2025_Heb_and_Eng-web

82 ע שיפור יכולות אקדמיות באמצ ע ות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל UDL בקרב לומדים עם מוגבלות שכלית ספר הכנס העשרים לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הדיגיטלי ד' אולניק - שמש, א' בלאו, נ' גרי, א' כספי, י' סידי, י' עשת - אלקלעי, י' קלמן, א' רבין )עורכים(, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה שיפור יכולות אקדמיות באמצ ע ות ספר דיגיטלי מונגש מבוסס מודל UDL בקרב לומדים עם מוגבלות שכלית Promoting Academic Performance among Students with Intellectual Disability with UDL Based Digital Book Intervention Abstract The incorporation of technological tools in the advancement of learning goals, among intellectually disabled populations, has become more prevalent in recent years. In order for a curriculum to be implemented and successful, it is essential that the learning environment needs to be adapted for every learner's needs and abilities, this is known as (Universal Design for Learning – UDL; Hall et al., 2012). Technological adaptations allow teaching and learning opportunities for intellectually disabled people. The aim of the proposed study is to explore whether technological intervention, by means of an accessible digital book, in a learning environment based on the Universal Design for Learning (UDL) innovative learning model, will significantly improve academic knowledge among adolescents and adults with intellectual disabilities, compared to the intervention with a printed book. The study included 57 intellectually disabled participants aged 15-60, with IQ's ranging from 55-70, they were divided into two age groups: adolescents (CA = 15-21) and adults (CA = 24-60). Similar to our hypothesis, an increase in achievements was found among both groups of participants after the intervention. In addition, a greater improvement was found in both groups of participants after the intervention with the e-book. The research findings may contribute to the development of an academic learning model using technology, specifically digital books. In addition, the research findings may assist researchers and educators in the field in building educational programs for a population with Intellectual disabilities. Keywords: UDL, Intellectual disability, digital book, academic abilities. תקציר כלים טכנולוגיים כאמצעי לקידום מטרות לימודיות בעבודה עם אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית "ה(, מש) הופכים בשנים האחרונות לשכיחים יותר . עם זאת, לצורך יישום והצלחתה של תכנית למידה , הכרחית התאמת סביבת למידה לכל לומד . עיצוב סביבת למידה , המכונה עיצוב " אוניברסלי ללמידה" ) Universal Design for Learning – UDL; Hall et al., 2012 ,( מאפשר בין היתר התאמות טכנולוגיות ומעניק הזדמנויות הוראה ו למידה עבור אנשים עם "המש . מטרת המחקר הנוכחי לבחון האם התערבות טכנולוגית, באמצעות ספר דיגיטלי מונגש מבוססת מודל UDL , תוביל לשיפור משמעותי יותר בידע האקדמי אצל מתבגרים ומבוגרים עם "ה מש לעומת התערבות עם ספר מודפס . במחקר השתתפו 57 משתתפים בני 15-60 ) MA = 31.67, SD = 13.22 ( עם "ה ) מש IQ = 55-70 ,( שחולקו לשתי קבוצות גיל: מתבגרים ) CA = 15-21, MA = 17.71, SD = 1.45 ( ומבוגרים ) CA = 24-60, MA = 39.81, SD = 9.66 .( בשלב , הראשון המשתתפים עברו חפציבה ליפשיץ אוניברסיטת בר - אילן Lifshih1@biu.ac.il סיגל עדן אוניברסיטת בר - אילן Sigal.eden@biu.ac.il אורלי אלשך אוניברסיטת בר - אילן Liorsow@gmail.com Orly Alshech Bar-Ilan University Liorsow@gmail.com Sigal Eden Bar-Ilan University Sigal.eden@biu.ac.il Hefziba Lifshitz Bar-Ilan University Lifshih1@biu.ac.il

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw