digital_ASCOLA_9
09 אסכולה 40 כדי להקל על תגובת השוק האפשרית. אפשר להתחיל בכך שהאדם נפצע קשה, היה לו פצע קשה מאוד, והוא נאבק כדי לשרוד, הגיע לבית החולים ושם הרופאים ניסו לעזור לו, אבל היה קשה מאוד. לא צריך להאריך מדי, אבל בסוף התיאור יש להגיע באופן ישיר וברור לכך שהאדם מת. מומלץ להוסיף את פרטי האירוע שבו האדם נהרג, אך להקפיד לא לחשוף מידע מפחיד או לבטא חוסר שליטה. למשל: "יעל הלכה להילחם (או הייתה באזור עזה), ונפגעה ונפצעה קשה מאוד. הרופאים ניסו להציל אותה ולא הצליחו. אני יודע שאתה מבין מה זה למות, אבל חשוב לי להסביר בכל זאת. מתה זה אומר שהיא נגמרה, שהיא כבר לא חיה, שהגוף שלה כבר לא מתפקד יותר, והלב שלה הפסיק לעבוד. זוכרת שדוד ארז כבר מת והפסיק לחיות, זוכרת אותו? הוא לא יחזור אלינו וקברו אותו באדמה. אנחנו זוכרים אותו, והוא איתנו בלב תמיד, אבל הוא לא איתנו כאן יותר. יעל מתה כי האויבים הרגו אותה. עכשיו היא כבר לא סובלת ולא כואב לה. כל תגובה שלך תהיה נכונה, ואנחנו איתך עכשיו ובכל זמן שתצטרך. גם אם לא תרצה לדבר על זה כרגע אנחנו כאן, ואם תרצה לדבר על זה נקשיב ונעזור לך תמיד. חשוב לי גם להגיד שאנחנו משפחה חזקה, יש לנו הרבה עזרה והרבה אנשים אהבו את יעל, ואוהבים אותך ואותנו. אנחנו נכאב ביחד ונתגבר ביחד, כי החיים חזקים". בגיל זה חשוב מאוד לבדוק אם הילדים מאשימים את עצמם בדרך כלשהי, ולעזור להם להבין שאין זו אשמתם. חשוב גם לתת מקום למגוון רגשות ולחשוב בכל יום על היום שלמחרת, מבלי לנסות להסתכל על העתיד הרחוק שנראה מאיים מאוד כרגע. אם חשוב לאדם שמנהל את השיחה לכלול בהסבר מושגים גם לגבי חיי העולם הבא, יש להדגיש שהגוף הפסיק לפעול ושלא נראה את האדם הזה יותר. גיל ההתבגרות: מינון נכון של רשתות חברתיות מתבגרים חשופים לכל המידע הקיים, בדומה למבוגרים, ולעיתים גם לסרטוני זוועות של התעללות קשה מהרשתות החברתיות, וכדאי לנסות למנוע מהם להיחשף לתכנים נוספים. זכרו שאצל מתבגרים יש פער בין החשיבה המפותחת לבין היכולות הרגשיות שעדיין לא הבשילו במלואן. לפיכך, ההסברים צריכים להיות אמינים ומורכבים, אך ג ם עטופיםעוטפים? ומווסתים. ראשית, הסבירו למתבגרים שלא כדאי להיכנס לרשתות מסוימות (במיוחד טיקטוק, אינסטגרם, טלגרם ויוטיוב) כדי לא לראות את הסרטונים האלה, בגלל הנזק הנפשי שהם עלולים לגרום. חשוב לציין במפורש שטראומה יכולה להיווצר גם מתוך צפייה בסרטונים איומים בזמן מלחמה, ושאף אדם לא צריך לחוות או לראות כאלה זוועות. הסבר נוסף שבגללו כדאי להימנע מהרשתות הללו הוא שהסרטונים עלולים להיות חלק מהתעמולה והלוחמה הפסיכולוגית נגדנו. הסרטונים הם חלק מהמתקפה של האויב והם נועדו להחליש אותנו, ולא נרצה לשתף פעולה עם האויב. אפשר להוסיף שאנחנו רוצים לשמור על כבוד המתים והמשפחות. הסבר כזה פונה אל המוסר של המתבגרים. נוסף על כך, אפשר לומר להם שאם הם בעצמם מעבירים מידע, המידע יכול להגיע לפעמים לילדים צעירים או רגישים יותר, או לילדים שנפגעו או איבדו קרובים במלחמה. הלוויתו של אלברט מיילס, , שנרצח בביתו 80 בן בקיבוץ בארי. קיבוץ באוקטובר 30 , רביבים REUTERS/ : . צילום 2023 Evelyn Hockstein
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw