digital_ASCOLA_9

39  09 אסכולה בזמן). ההסבר יכול להתייחס לכך שאנחנו לא יכולים להיות מופתעים פעמיים באותה צורה, ועכשיו אנחנו כבר מוכנים למלחמה, והצבא נלחם נגד האויבים שלנו. ברורה לכל תוכנית פעולה כדאי לשלב בהסברים מצב. תוכנית פעולה מעודדת עמדה פעילה, ובכך היא מגבירה את תחושת המסוגלות והשליטה. למשל, כשמסבירים מהי מלחמה אפשר לומר: "כשתהיה אזעקה אנחנו ניכנס ביחד לממ"ד, נסגור את הדלת, נקשיב ביחד להנחיות, ולא נצא לשירותים עד שיגידו לנו שמותר לעשות זאת".  עשייה הנחיה כללית יותר היא להפנות את הילדים ל , כלומר לפעולות שהם עושים. ההסבר יכול פעילה להיות כזה: "כל אחד, גם אתה, יכול לעזור ולעשות משהו וזה חשוב במיוחד עכשיו. אפשר להכין אוכל ולשלוח למי שצריך, לכתוב מכתב לחיילים או לצייר ציור, להתקשר למשפחה ולשאול מה שלומם, לעזור להורים, לסבא ולסבתא, לאחים, או לדאוג לעצמך…". לבסוף, חשוב להדגיש את השיוך המשפחתי, ואת הדגשת ההשתייכות לקהילה ולמדינה, משום ש מגבירה את תחושת החוסן. כך, למשל, ההשתייכות בעת הסבר לגבי מצבי דחק (סטרס) שבהם מופיעות גם , אפשר לומר: "כשאנחנו לחוצים הגוף תחושות גופניות שלנו מגיב למצב. זה טבעי מאוד. יש ילדים שמרגישים את זה בדפיקות לב, יש ילדים שמרגישים צורך להקיא, ואצלך זה מתבטא ברצון לבכות ובעייפות. זה נורמלי וחשוב שיש לך יכולת להגיב ללחץ, זה שומר עלינו. אבל, חשוב לי להגיד לך שאחד הדברים שהכי עוזרים אנחנו לא להתמודד עם לחץ בצורה טובה, זה לדעת ש , שאנחנו מוקפים באנשים טובים שעוזרים אחד לבד לשני. אנשים עוזרים, תורמים כסף ובגדים ומכינים אוכל, גם לחיילים וגם לאנשים אחרים שצריכים את זה. אנחנו לא לבד, אנחנו מדינה חזקה, אנחנו משפחה חזקה וכולם יודעים את זה. זאת עובדה, אף אחד לא יכול לשבור את זה". כשקרוב משפחה מת: לספר את האמת בהדרגה כשאדם קרוב נהרג, השיחה עם הילד צריכה לכלול אמירה ישירה וברורה על המוות ועל כך שהוא בלתי הפיך. מומלץ לספר לילדים באופן מדורג את הבשורות חשוב להדגיש את השיוך המשפחתי, ואת ההשתייכות לקהילה ולמדינה, הדגשת משום ש ההשתייכות מגבירה את תחושת החוסן. דריה פרשט, מקס קרמנצקי וילדיהם נהוראי , מוסרים 5 , ומאיה 10 עדות על הישרדותם בממתקפת החמאס, ועל כך שהם מסרבים להתפנות מביתם באוקטובר 17 , בשדרות REUTERS/ : . צילום 2023 Violeta Santos Moura

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw