digital_ASCOLA_9
09 אסכולה 38 ילדים שונה מזו של מבוגרים והיא מאופיינת במוחשיות (קונקרטיות), וחוסר יכולת לשלב מספר ממדים של מציאות מורכבת. המסר שנרצה להעביר צריך להיות . המסר לילדים צעירים קצר ופשוט, מוגדר ומוחשי יותר יכול להיות מלווה בתמונות (לדוגמה, תמונה של כיפת ברזל). חשוב שהשיחה תכלול הנחיות ברורות של "עשו ואל תעשו" (למשל, "כשיש אזעקה, אנחנו רצים לממ"ד") ותדגיש את המוגנות ("אימא ואבא ישמרו עליך, אנחנו נגן עליך ונגיד לך לעשות", "אנחנו חזקים והצבא חזק"). ילדים בגיל זה מבלים את רוב זמנם במשחק, ולכן ייתכן שלחלק מהם אפשר להוסיף היבטים שונים של משחק להסבר. למשל, אפשר לעשות תחרות ריצה לממ"ד או לשחק עם בובה שנמצאת באותו מצב מלחיץ. אפשר גם לעזור לילדים להבין את המושגים שמוצגים מטה בעזרת בובות ולהמחישם באמצעות ציורים. נוסף על כך, החשיבה של הילדים נעשית בדרך כלל מנקודת המבט שלהם, ולכן חלק מההסבר צריך לשלול את המחשבה שהדברים קרו באשמתם. למשל: "זה לא קשור אלינו ולא למה שאנחנו עשינו, זה לא צריך לקרות, וזה לא עונש על משהו. האויבים (או הרעים) פשוט רעים אלינו ואנחנו שומרים על עצמנו". מאותן סיבות, ילדים עלולים לחשוב שהם נכנסים כעת לממ"ד משום שהם עשו משהו לא טוב. צריך לנטרל הטיה חשיבתית זו, ואפשר להיעזר בהסבר הפשוט הבא: "אנחנו במלחמה, לפעמים יורים עלינו טילים ויש אזעקות (מומלץ להשמיע איך זה נשמע, אבל בעדינות). אם נשמע אזעקה, ניכנס לממ"ד ונהיה מוגנים שם. אנחנו נשמור עליכם, ואחרי זה נצא מהממ"ד והכול יהיה רגיל. אנחנו כל הזמן איתכם וכל בעיה שתהיה – נטפל בה". מידע אמין אך מעובד גיל בית הספר: (תלמידי בית הספר היסודי) חשופים 11–7 ילדים בני למידע על המלחמה ממקורות שונים, גם מעבר למידע שההורים מספקים להם. החשיבה של ילדים בגיל זה כבר מורכבת ומופשטת, אך מאפייני החשיבה שלהם אינם בשלים עדיין. לפיכך, הסברי ההורים על המלחמה צריכים להיות פשוטים אך אמינים, עם דגש על הסברים רחבים שממקמים את המצב בהקשר מלא יותר, ועם זאת על ההורה לתווך ולהעביר מסר מעובד לילדים כדי שהם יוכלו לחוש בטוחים ומווסתים. ההנחיה למתן ההסברים בגילים אלו היא לספק מידע אמין, אך באופן מעובד ועטוף באופטימיות ובתקווה. שילוב של אמינות לצד תקווה ותחושת מוגנות יוצר מענה מרגיע. נסו לתת לילדים הסבר רחב כדי שיבינו את התופעות שהם רואים בחדשות או שומעים עליהן מחבריהם. מומלץ לכלול בהסברים אמירה קצרה על הסכסוך האזורי לאורך ההיסטוריה, על הזכות שלנו לחיות כאן, ועל כך שאנחנו מגינים על עצמנו מול האויבים מאז קום המדינה ועד היום. את אנחנו ממליצים לשלב בהסברים ניסיון להרחיק הסכנה, אך להקפיד לתת מידע אמין שתואם את . ההרחקה צריכה להתייחס לכך שהסכנה המציאות מרוחקת מאיתנו במקום ובזמן. כך, למשל, אפשר להסביר שהמלחמה הייתה בשיאה לפני שבוע או שבועיים (הרחקה בזמן) ושעכשיו הצבא שולט במצב, ואנחנו עברנו מהגנה להתקפה. אפשר להסביר שהדברים הכי קשים התרחשו בדרום הארץ (הרחקה במקום), ואילו אנחנו נמצאים בצפון או במרכז, ולכן המצב שלנו פחות מסוכן. הסבר נוסף שכדאי לשלב הוא לגבי סוגיית ההפתעה שגם היא שייכת לעבר (הרחקה יש להפנות את עשייה הילדים ל , כלומר פעילה לפעולות שהם עושים. ההסבר יכול להיות כזה: "כל אחד, גם אתה, יכול לעזור ולעשות משהו וזה חשוב במיוחד עכשיו". .2023 אשקלון, מאי REUTERS/Amir : צילום Cohen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw