ASCOLA 8_Book _new_lorez

אסכולה 8 08 ושרירותיות מצידו, אשר תוצאתן פגיעה בזכויות האדם, בזכויות המיעוטים, ובכל אחת ואחד מאיתנו. והדברים מתרחשים לנגד עינינו ממש.. "ראש החץ מכוון נגד הוועדה לבחירת שופטים, מחיקתה, והקמת מנגנון פוליטי תחתיה, אשר ריח פוליטי ידבק בשופטים שתבחר, בכל ערכאות המשפט. ברוח הזויה זו, מונחות בזו אחר זו הצעות חוק פרטיות, כגון, שימוע למועמדים לשיפוט בוועדות הכנסת, ועוד היד נטויה. התנפלות זו על הוועדה לבחירת שופטים, כרסום מובנה בעצמאותה של הרשות השופטת, באי התלות העניינית והאישית של הרשות השופטת, מתרחשת לנגד עינינו ממש. והרי אי התלות העניינית של השופטים מובטחת באופן בחירתם ובחסינותם, ומשמעותה כפיפות השופט למרות החוק בלבד, ולא לכל מרות אחרת, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהצהרת השופט בעת מינויו בפני נשיא המדינה, והמשקפת את נאמנותם של השופטים למרות החוק בלבד". את מדברת על מגמה מכוונת, מתוזמרת מלמעלה? "אני מדברת על תהליך מתמשך של הסתה מגמתית, בכוונה לפגוע באמון הציבור במערכת המשפט בכלל, ובשופטים, בפרט. ולא בכדי, שהרי למערכת המשפט אין ארנק וגם לא חרב, כל שיש לה הוא אמון הציבור". ואכן, מאז קום המדינה, השופטים והפסיקה שלהם היו מושתתים על אמון בסיסי של הציבור בגורמי האכיפה ובגורמי המשפט כמגינים בקו הראשון על זכויות כל אדם. "אני חרדה לתדמית של השופטים בישראל", אומרת ארד. "אני מודאגת מן הפיחות בתודעה הציבורית בהתייחסות למערכת המשפט בכלל ולשופטים המכהנים בה, בפרט. אפשר למתוח ביקורת על שופטים או על פסיקתם, אבל זאת צריכה להיות ביקורת בונה, ולא ביקורת אשר משיקולים זרים מכוונת להרס מערכת המשפט. הטענה בדבר העדר אמון הציבור במערכת המשפט, כביכול, היא תוצאה של הסתה מתמשכת נגד מערכת המשפט של בעלי עניין החוששים מפני הביקורת השיפוטית על מערכות השלטון, מפני הגבלת השלטון, ומפני עריצות ושרירותיות בפעולותיו. אותם גורמים נאמנים לשיטתם, אינם עוסקים בהצעות אמיתיות לרפורמה, ואינם מסתירים את כוונתם להשתלט כליל על מערכת המשפט, להרוס את הקיים, באופן שרסן שלוש הרשויות יהיה נתון בידי השליט האחד. זו היא דיקטטורה. ושלא נטעה, קיצוץ רגלי מערכת המשפט יגרום להתמוטטות הדמוקרטיה במדינה, לסיאוב השלטון ולפתיחת דלת לשחיתות שאינה מבוקרת". שומרי הסף נמצאים תחת מתקפה אלימה. את מודאגת? לצד השתלטות על הוועדה לבחירת שופטים, השלטון " פועל לחיסול מערכת המשפט על מכלול פניה, שומרי הסף, ובראשם היועצת המשפטית לממשלה. הלכה ולמעשה, היועץ המשפטי לממשלה אחראי על ייצוג האינטרס הציבורי ועל שמירת שלטון החוק ברשויות השלטון. יש לחזור ולהבהיר: יש לחזור ולהבהיר: היועץ המשפטי איננו עורך הדין של הממשלה. היועץ המשפט הוא הפרשן המוסמך של החוק עבור כל זרועותיה של הרשות המבצעת וחוות דעתו מחייבת אותן, ומשקפת מבחינתן את החור הקיים, כל עוד לא נפסק אחרת על ידי בית משפט מוסמך. אחרת. פגיעה במעמדו של היועץ המשפטי לממשלה, כרסום בסמכויותיו, הפיכתו לעורך הדין של הממשלה, אשר יסייע להתנהלותה בהתרת הדין ובחריגה ממנו, משמעותה התרת רסן חוקי וחוקתי, ותוצאתה פגיעה אנושה בשלטון החוק. "חשוב להוסיף ולקבוע כי מערכת הייעוץ המשפטי והפרקליטות אינם 'פקידים', כלשון המשתלחים בהם. יש לדחות מכול וכול אמירות בדבר נטייה פוליטית של שומרי הסף המופקדים על שלטון החוק, ההגנה עליו ומימושו. היועצים "בדומה, עריכת שינוי מהותי במעמדם של , והפיכתם למינויים המשפטיים למשרדי הממשלה פוליטיים, לאומרי הן לשרים, משמעותה פריצת גדר של התנהלות על פי דין. היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה פועלים בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. מתוקף תפקידם ומעמדם זה, היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה מופקדים על התנהלות השר ואנשי משרדו, בהתאם לחוק ובמסגרת גבולותיו. הפיכתם של היועצים המשפטיים לאנשי אמון של השר הממונה, משמעותה פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי, ערעור על עצם מהותם כ'שומרי סף', והפיכתם משליחי הציבור לשלוחיו הפוליטיים של השר הממונה, הפועלים עבורו ומטעמו. "יוזמות החקיקה פוגעות פגיעה אנושה בערכי הדמוקרטיה הליברלית. אנו עדים להתנפלות דורסנית על מערכת המשפט, על מערכות אכיפת החוק, על רשויות החקירה וההעמדה לדין"

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw