ASCOLA_7_Jun-2022

אסכולה 8 07 לפיכך, חלקם חוו את השינויים כחוויה זמנית. יש כאלה שוויתרו והסתגרו בבית, ואחרים המשיכו לצאת ולהיאבק במגבלות או שעברו לעיר אחרת. "אחד מהמקורות שהתבססתי עליהם הוא יומניו של ויקטור קלמפרר, תושב דרזדן, בלשן ועיתונאי שהיה וכתב 1935 יהודי מומר. הוא הוציא רישיון נהיגה בשנת שכל עוד הוא יכול לנהוג ברכב שלו, הוא ימשיך לעשות לקחו 1938 זאת. אבל לאט לאט קיצצו את כנפיו. בסוף לו את רישיון הנהיגה, ומאוחר יותר הוא אפילו לא היה יכול לצאת לטיול רגלי בלילה. כך אדם מאבד את המרחב הציבורי שלו בהדרגה". בית הכנסת הופך מקלט מלבד כתביו של קלמפרר, מירון עוקב מקרוב גם אחרי יומניו של וילי כהן, היסטוריון ומורה יהודי מברסלאו, אשר מתאר כיצד הסביבה הקרובה אליו משתנה במהירות ומתכסה במראות, קולות וסמלים נאציים שלא ניתן עוד להתעלם מהם. "בכל מקום שומעים את נאום היטלר ברמקולים, גם אם הולכים ברחובות שהם , ושנה 1934 ריקים למדי", הוא כותב ביומנו באוגוסט אחר כך הוא מתאר כך: "בכל מקום בעיר עומדים עתה לוחות המפלגה הנאצים עם ה'שטירמר'". "היהודים מתאימים עצמם על ידי שינוי תפקידם של האתרים הקהילתיים והדתיים, כמו בתי כנסת ובתי הקברות. יהודים חילונים מגיעים פתאום לבית הכנסת" "מי מצטרף למסע?" מסע דרך אתרי תרבות יהודיים בגרמניה ומעבר לגבול, Kinderblatt, 14.6.1934 Beilage CV Zeitung "כתוצאה ממדיניות ההדרה שמתפשטת ברחבי גרמניה, ומתבטאת בשורה ארוכה של הגבלות – החל מבתי קפה שהופכים להיות 'מחוץ לתחום', דרך דחיקת משפטנים מבתי המשפט ועד מניעת כניסתם של סטודנטים ומרצים יהודים לאוניברסיטה - היהודים מתאימים את עצמם גם על ידי שינוי תפקידם של האתרים הקהילתיים והדתיים, כמו בתי כנסת ובתי הקברות", אומר מירון. "פתאום יהודים שלא הלכו קודם לבית הכנסת מגיעים לשם, כיוון שהוא הופך להיות מקלט בטוח עבורם. כך בית הכנסת מתחיל לספוח לתוכו הרבה פעילויות חילוניות. לפתע מתחילים לא רק להתפלל בבית הכנסת, אלא גם להיפגש שם למטרות חברתיות ותרבותיות, ואפילו כבית הארחה של הקהילה". האם רואים התחזקות של האמונה היהודית כתוצאה מכך? "לאו דווקא. הם מתכנסים בבתי הכנסת, כי זה מה שיש להם, אבל צד האמונה של החילונים נותר מצומצם. האורתודוקסים קיוו לגל של חזרה בתשובה, אבל הוא לא קרה. בית הכנסת הופך למוקד של פתיחות, תרבות, חברה, נחמה – לא דת. גם הייקים שהגיעו לארץ ניסו לשייך עצמם לפעילויות יהודיות חילוניות, אבל אין לבלבל זאת עם חזרה בתשובה". בעצם הם עוברים תהליך של גטואיזציה? "המושג גטו כבר ריחף באוויר, למרות שההגבלות המרחביות קיבלו תוקף משפטי רשמי בגרמניה רק ,1938 אחרי אירועי ליל הבדולח בתשעה בנובמבר אבל בהחלט רואים הדרה והסתגרות מרחבית כבר , כאשר היה פער ניכר בין הערים הגדולות 1934 בשנת למקומות הקטנים יותר, והמגוון גדול. בברלין חיו כשליש מהיהודים, אבל בפריפריה הנאציזם חדר באופן אלים ואינטנסיבי יותר, ושם ההשפעה על המרחב הייתה רחבה וקשה יותר. גטו ממש, במובן שאנו מכירים אותו ממזרח אירופה, לא התקיים אף פעם בגרמניה הנאצית. "אחת הדרכים שבהן המחשתי את ההשפעה של הפלישה הנאצית למרחב היהודי הייתה באמצעות יש משחק 1934 עיתונות הילדים. בעיתון ילדים משנת עם קובייה ולוח שעליו משובצות כשישים תחנות, שכולן אתרים יהודיים מפורסמים ברחבי גרמניה. כלומר,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw