ASCOLA_7_Jun-2022

אסכולה 51 07 עדיה מנדלסון־מעוז פתוח, סגור, פתוח האקלים התרבותי של ימינו מצייד אותנו בהבנה שבכל נרטיב חבויים נרטיבים אחרים. יוצרים אשר פעם תוארו במרכזה של צומת דרכים בספרות העברית יכולים להיראות לנו היום חשובים פחות. יוצרות שלא דובר בהן מתגלות כמקור השפעה והשראה מרכזי עבור כותבות וכותבים צעירים, וכך הופכות בִּן רגע לעמודי תווך באבולוציה של הספרות העברית. ההיסטוריוגרפיה משתנה ומתעצבת מול עינינו ללא הרף. ולכן, מה שנדרש הוא כפל מבט: להתבונן בספרות העברית דרך המסורת המחקרית, להכיר אותה ואת חשיבותה; ובה בעת לחשוב כיצד ניתן לערער על המובן מאליו, כיצד ניתן לגלות חיבורים חדשים ולהבין אחרת תהליכים היסטוריים. ההצלחה שלנו בכל אלה לא תתבטא ביכולת השינון של הסטודנטים או בידע שלהם על יוצרים ועל יצירות. אנחנו שואפים לכך שהסטודנטיות והסטודנטים יכירו את היצירות, את היוצרים ואת החוקרים המרכזיים, ומתוך ההיכרות הזו יהיו מסוגלים לצייר אחרת את אותה רשת יצירתית מרתקת, למצוא מוקדים חדשים, להבין מקורות השפעה שלא היו מודעים להם, ולהבין כי תהליכי היסטוריוגרפיה אינם מתרחשים רק בעבר, אלא ממשיכים לבעבע ולהתעצב בכל מבט שלנו לאחור. תולדות ולכרכי מרכז או שוליים המשותף לספר הוא אפוא הרצון ללמד ספרות הספרות העברית אחרת, ולפעול למען הקניית ידע רחב שבאמצעותו יהיה אפשר לקרוא מחדש ואחרת את הספרות שנכתבה מזמן, וגם את הספרות שנכתבת היום. 40 המשך מעמוד 45 המשך מעמוד חיים סעדון נציב המלח מתגבש היחידה מצביעה רק על השינוי שחל בתקופה זו. שנות ההתבססות מלמדות על החיוניות הרבה של הקהילות היהודיות בצפון אפריקה, גם כאשר הן דנות בקהילה אחת, בתקופה אחת. שנות ההכרעה: לאומיות ומלחמת הכרך השלישי, , מבקש להעמיק במידת האפשר העולם השנייה בשני נושאים שהיו במוקד השינוי של העת החדשה. האחד, הציונות כתגובה של היהודים לתהליכי המודרניזציה ולתהליכי השינוי שעוברים על העולם היהודי והציונות כאפיק ביטוי של זהות יהודית מודרנית; והשני, הציונות כאלטרנטיבה לחיים בצפון אפריקה. שתי המגמות השונות האלה התקיימו בו זמנית בציונות. הנושא השני מנסה להבין את אירועי מלחמת העולם השנייה בצפון אפריקה ואת השפעתם ארוכת הטווח על היהודים. מלחמת העולם השנייה הייתה בבחינת נקודת מפנה בחיי היהודים שכן מתקופה זו ואילך הלכה והתגברה המגמה של יהודים להגר מצפון אפריקה, אגב כמו מארצות אסלאם אחרות. רובם הגרו למדינת ישראל לאחר הקמתה. חלק אחר הגר לצרפת, לאיטליה, לקנדה, לדרום אמריקה ועוד. ערב מלחמת העולם השנייה היו הקהילות היהודיות בשיא עוצמן הדמוגרפית, הכלכלית, החברתית והפוליטית. והנה ראשיתו של סיום הנוכחות תרחש כאשר הקהילות האלה נמצאות בשיא כוחן. זו משמעותה של הדרמה הקולוניאלית. כל אחת מיחידות הלימוד המופיעות בשלושת הכרכים מאירה את תולדות היהודים בצפון אפריקה, תורמת להבנה עמוקה יותר של תהליכי היסוד שעברו על היהודים באזור זה. ההיסטוריה של היהודים היא חלק מעבר מפואר ומרתק שהסתיים. התהליכים עדיין נלמדים ומתבהרים.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw