ASCOLA_7_Jun-2022

אסכולה 50 07 הכרה בהובלה של המוסד בפיתוח ובקיום טכנולוגיות חדשניות ומערכות למידה בתחום הלמידה המקוונת, ואני משוכנע כי תוכנית הלימודים החדשה תחולל שינוי תפיסתי ומעמיק זה ותכשיר את המנהיגים האקדמיים והחוקרים להובלה בפיתוח מערכות למידה חדשניות, ובכך תרומתה החשובה לעתיד הלמידה בכלל והלמידה האקדמית בפרט". אימוץ ההוראה המקוונת, באמצעות זום בעיקר, כהוראת שעה בתקופת הקורונה, גרם לעיוותים באשר לתפיסת איכויות ההוראה מרחוק. בספרות העוסקת בנושא ובכנסים רבים בעולם מאז מנסים להדגיש את ההבדלים 2020 המהותיים בין הוראה מרחוק בזמן ERT – Emergency Remote( חירום ) לבין הוראה מקוונת Teaching מתוכננת. רוב המרצים בהוראה מרחוק בזמן חירום העתיקו את ההוראה בכיתה להוראה באמצעות זום, ונוצרו מכך לא מעט קשיים ובעיות. קורסים באוניברסיטאות פתוחות מתוכננים במשך זמן רב (בין שנה לארבע שנים), נעשים בדרך כלל בצוות, תוך השקעת משאבים רבים. לדוגמה, הקורס "תכנון לימודים, הוראה והערכה", שהינו קורס בסיס בתואר הראשון בחינוך באוניברסיטה הפתוחה, שוכתב בשנת על בסיס הפלטפורמה של "ישראל דיגיטלית". 2018 צוות הקורס כלל שבעה אנשי סגל מהאוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת תל אביב ומכללת סמינר הקיבוצים וחמישה מומחים בתחום של טכנולוגיות למידה, צילום ועיצוב. משך הפיתוח של הקורס ארך למעלה משנה. הקורס מורכב מהרצאות קצרות מאוד דקות, חומרי לימוד כתובים, ניתוחי אירועים, 20-10 של הפעלות ותרגילים. ברור שתוצרי הלימוד של קורס מעין זה הם באיכות שונה לחלוטין מאלו שפרופסור בודד יכול לתכנן ולפתח, ועוד בזמן חירום שמצריך הפעלה מיידית. ההתנסות בהוראה מרחוק בזמן חירום, ואיתור הבעיות שהיא עוררה, משמשים הזדמנות פז למוסדות להשכלה גבוהה לחשוב מחדש כיצד לאמץ ולהפעיל את הטכנולוגיות הדיגיטליות בצורה יעילה ומיטבית. הדבר מחייב הקצאת משאבים להקמת מרכזי תמיכה ומערכי פיתוח רלוונטיים, ואף הגברת שיתוף פעולה בין המוסדות להפקת קורסים איכותיים הניתנים להוראה במוסדות רבים, דוגמת הקורסים המופקים במסגרת אקדמיה מקוונת של האוניברסיטה הפתוחה. תוכנית הדוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה נועדה להכשיר שתי אוכלוסיות מטרה. אוכלוסייה אחת היא חוקרים וחוקרות מובילים באקדמיה בתחומים מגוונים של הטמעת הטכנולוגיות הדיגיטליות. האוכלוסייה האחרת היא מנהיגים במערכות למידה מגוונות האחראים על הטמעת הטכנולוגיות במערכות החינוך הפורמליות, כמו גם במערכות חינוך א־פורמליות, מערכי הדרכה בבנקים, בצבא, בהייטק ועוד. תוכנית הדוקטורט מוצעת על ידי אנשי סגל האוניברסיטה הפתוחה בחינוך ובתחומים אחרים, שמחקריהם עוסקים בהיבטים שונים ומגוונים, לדוגמה: שינוי תפקידי המורים בלמידה מקוונת, השפעת הטכנולוגיות על פרשנות והבנה בתחומי ידע שונים, טכנולוגיות דיגיטליות במערכות השכלה גבוהה, טכנולוגיות למידה ופסיכולוגיה במרחב הדיגיטלי, שימוש באנליטיקות ונתוני עָתֵק (ביג דאטה) בתהליכי הוראה ולמידה, בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שימוש הטכנולוגיות לאוכלוסיות מיוחדות, ממשקי אומנות, מדע וטכנולוגיה, השפעת נוירו־רובוטיקה, סוציולוגיה ) וידע, טכנולוגיות media( של אמצעי התקשורת ומדיניות חינוך ועוד. תוכנית הדוקטורט תיפתח לראשונה בסמסטר א בשנת תשפ"ג ואנו מאחלים הצלחה רבה לכל הסטודנטים והסטודנטיות שיתקבלו לתוכנית. * 3500 האוניברסיטה הפתוחה גאה להודיע על ניתן לאוניברסיטההפתוחה תכניתהדוקטורט אישורהמועצהלהשכלהגבוההל הודותלמעמדההבולטבתחוםולהישגיםהרביםשלהחוקרותוהחוקריםשלה. בתחוםהלמידה מרכז לאומי האוניברסיטההפתוחהמממשתאתחזונהלהיות וההוראהמרחוק. אסטרטגיותלמידה האוניברסיטההפתוחהגאהבהישגיהבפיתוחובהטמעהשל , שמוכיחותאתיעילותן הרבהלאורךהשנים. ושיטותהוראהמרחוק

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw