ASCOLA_7_Jun-2022

אסכולה 38 07 לאחר שאלמוג בהר קיבל את הספר, עיין בעמודים המוקדשים ליצירתו הוא ניגש להתמודד עם שאלות המחשבה המתייחסות ליצירותיו. כך הוא כתב, בלא מעט הומור: קיבלתי אותו [את הספר] הבוקר, והוא נראה מרתק בחיבור שהוא מציע בין בחינה של יצירה פלסטינית, מזרחית, רוסית ואתיופית בארץ. בנימה אישית, אני עדיין מנסה לפתור חלק מהשאלות שהוצבו לסטודנטים בתוך הטקסט על "אנא מן אל־ יהוד" ועל "לארז ביטון, שיר בשני חלקים", כגון: "כיצד יכול המושג 'פוסט־זיכרון' לעזור לנו להבין את ה'מגפה' הכוללת מבטא ערבי שבה נדבק גיבור הסיפור 'אנא מן אל־יהוד'?", "אילו קשיים עומדים בפני הדובר בשירו של בהר בעת שהוא מנסה 'להיות אותנטי'? כיצד מאיר השיר את מושג 'האותנטיות' בכלל ואת ה'אותנטיות' משירו של ביטון בפרט?" בהר שם את עצמו לרגע במקומם של הסטודנטים ומדווח על קושי ניכר להשיב על השאלות שאני שואלת. האם הקושי שבהר מצביע עליו מרמז כי הספר אינו ברור דיו? האם הספר איננו מעניק לקוראת את הידע שהוא מתיימר להעניק לה? כאשר אנחנו עוסקים בספרות שאלת הבהירות והידע היא חמקמקה. מי שהשכלתו הספרותית מבוססת על לימודיו בבית הספר התיכון, יכול לחשוב שיש דרך אחת לקרוא יצירה, וכי מה שצריך ללמוד כדי "לדעת ספרות" מתבסס בעיקר על שינון של מה שמצפים מהתלמידים לכתוב בבחינת הבגרות. לפי תפיסה זו, כדי להבין את ביאליק, למשל, יש לקרוא את הפרשנות וללמוד אותה, ולפעמים נדמה שהשיר הוא רק סרח עודף בתוך התמונה התועלתנית הזו. אבל זו לא הדרך ללמד ספרות ולא הדרך ללמוד ספרות. אותו "ידע" שאנחנו מבקשים להעניק באקדמיה הוא יסודות ושורשים, אוצר מילים והקשר היסטורי, אסתטי ותרבותי. הידע הוא ארגז הכלים שבאמצעותו הקוראת יכולה לנסח את האינטואיציות שלה ביחס לטקסט. השאלות, במקרה הזה, חייבות להישאר במידה מסוימת ללא תשובה, או לפחות ללא תשובה מלאה, משום שאת התשובה כל קורא יוכל לנסח לעצמו. השאלות קוראות לנו לחשוב על הטקסט בכל מיני דרכים. מטרתו של הספר איננה, אם כן, לספר לנו מה אומרים הסיפור או השיר של בהר, אלא לכוון אותנו לכל מיני צירי מחשבה על אודות יצירותיו, ללא מתן מענה מוחלט. אני מחברת ומשווה בין מרכז או שוליים בספר טקסטים ויוצרים מקבוצות ספרותיות שונות. גם השוואות הן כלי מצוין ללימוד ספרות. בחלק האחרון של הפרק על ספרותם של הפלסטינים אזרחי ישראל, אלמוג בהר וארז ביטון כל הזכויות שמורות לעיתון "הארץ" בע"מ © עיתון הארץ | צילום: דודו בכר

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw