ASCOLA_7_Jun-2022

אסכולה 20 07 אז יו"ר הוועד המנהל, והוא הציע לי להצטרף כחבר. הוא סיפר לי על האוניברסיטה הפתוחה ויעדיה, הרעיון קסם לי והצטרפתי. כשפרש הציע לי להחליף אותו כיו"ר. וכל השאר - היסטוריה". מה חשבת על האו"פ לפני שהצטרפת? "לא הכרתי את האו"פ, אבל ידעתי על קיומה. מה שקסם לי זה התפקיד שהיא מילאה, והיום ממלאת אף יותר, בחברה הישראלית. היכולת להנגיש את ההשכלה האקדמית לאוכלוסיות שללא האו"פ לא היו יכולות להגיע אליה, ואני מדבר על הפריפריה הגאוגרפית והפריפריה החברתית. אני חושב שהאו"פ ממלאת תפקיד חשוב מאד בעניין הזה, ובכך היא תורמת בצורה משמעותית לסגירת פערים בחברה הישראלית". אתה בא מעולם הבנקאות. הפערים החברתיים מעסיקים אותך? "אומנם נתוני הצמיחה שלנו מעולים, ואנחנו אחת ונחשבים ל'סטארט אפ OECD־ המדינות המובילות ב ניישן' – אבל אי־השוויון ברמות ההכנסה והפערים הסוציו־אקונומיים פוגעים במרקם החברתי שלנו. אחת המטרות המרכזיות שצריך לשאוף אליה על מנת שהחברה הישראלית תישאר בריאה, לא משוסעת ושבטית, היא לגרום לסגירת הפערים הללו. וכאן האו"פ בהחלט נכנסת לתמונה, כי הדרך לסגירת הפערים היא על ידי הנגשת ההשכלה הגבוהה, כך שתהיה זמינה לאוכלוסייה רחבה ככל האפשר. בראש סדרי העדיפויות של האו"פ בהקשר הזה נמצאות שתי קבוצות: הערבים והחרדים. "הכלכלה הישראלית הגיעה להישגיה למרות תרומה מועטה של המגזרים הערבי והחרדי, ששיעור השתתפותם בכלכלה נמוך. אם נוכל לטפח ולהחדיר במגזרים האלה את הצורך בלימודים אקדמיים ואת הצורך להתמקצע, נתרום תרומה משמעותית לחברה נכונה, בריאה ושווה יותר. אלה היו חלק מהסיבות שהצטרפתי לאו"פ". אחד היעדים של האו"פ בשנים האחרונות היה הרחבה משמעותית של הכלים המקוונים, כדי לייצר אקדמיה שמדלגת מעל מגבלות הזמן והמרחב. "בהחלט, ואני חושב שבתחום הלמידה מרחוק אנחנו חלוצים, וזה מתקשר לחלוטין למטרות החברתיות של האו"פ. רוב האוניברסיטאות גילו את הכלים המקוונים בעיקר בזכות מגפת הקורונה שאילצה אותן לשנות את אופן הפעולה, אבל בעולם אקדמי משתנה הכלים האלה אינם רק סוגיה טכנית. באו"פ אנחנו גורסים שיש לשכלל אותם ולהתמקצע בהם כדי שהלמידה מרחוק לא תהיה רק פתרון או ברירת מחדל בעת משבר. "ראינו שהזום כשלעצמו אינו מספיק. כולם חשבו: 'מה הבעיה, ברגע שיש סגר פשוט עוברים לזום'. אבל בלי הכלים המתאימים, הזום יכול להיות משעמם לתלמיד ומגביל למורה. על מנת שנפיק את המקסימום מהלימוד מרחוק לא די בפלטפורמה מתאימה. אני חושב שבעניין הזה האו"פ הוכיחה שעשתה הכנה מוקדמת, ויש לה תוכנית ראויה ללימודים מרחוק שתשמש אותה במשך שנים רבות, עם או בלי קורונה. ההוכחה האולטימטיבית להיותנו גוף מוביל בתחום הלמידה מרחוק היא ההכרה שקיבלנו השנה לדוקטורט בתחום טכנולוגיות למידה, שבעזרתו נוכל להנחיל את הטכנולוגיות האלה לעולם האקדמי העתידי, ובהמשך גם יתאפשר לעשות בהם שימוש בבית הספר התיכון או אפילו בבית הספר היסודי. "אני בהחלט סבור שאחד האתגרים של האו"פ הוא להמשיך להוביל בתחום הזה, ולבדל את עצמה מאוניברסיטאות אחרות, כדי לשמור על אטרקטיביות. היעד שלנו צריך להיות ביטול המחיצות הגאוגרפיות באקדמיה, כך שסטודנטים ישראלים הנמצאים בשליחות כזו או אחרת יוכלו להתחבר לשיעורים ישראליים, ושנוכל להמשיך ליישם תוכניות בנציגויות במדינות רחוקות, כמו התוכנית שהייתה לנו ברוסיה והייתה פופולרית מאוד. נרצה שישראלי יוכל לשבת בטימבוקטו וללמוד לתואר ראשון באו"פ. חייבים להמשיך עם פיתוח התשתיות האלה בכל הכוח". אתה פורש רגע אחרי שהאו"פ קיבלה את האישור לדוקטורט בתחום טכנולוגיות הלמידה. עבדתם על קבלת האישור מול המל"ג במשך כמה שנים טובות. ספר לנו קצת על התהליך. "אומנם נתוני הצמיחה שלנו מעולים, אבל אי־השוויון ברמות ההכנסה והפערים הסוציו־ אקונומיים פוגעים במרקם החברתי שלנו"

RkJQdWJsaXNoZXIy ODc3OTcw